...Misa Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Hei! Sønnen vår er 13 mnd, og har hele tiden vært plaget ved tannfrembrudd. Han hadde fått 8 tenner (fortenner oppe + nede) før fyllte 7 måneder, men etter dette har det vært "stille". De siste månedene har vi sett at det sakte men sikkert har blitt klumper der hvor jekslene skal komme, og han er tydelig plaget. Det siste døgnet har derimot dette eskalert noe voldsomt: i natt våknet han og HYLTE i 45 minutter før vi kom på å gi han en paracet, og tilslutt roet han seg og fikk sove igjen. Det samme gjentok seg på dagen i dag, og jeg synes rett og slett at dette er forferdelig å være vitne til. Det er ikke snakk om gråt, men mer hyling/vræling i det som ser ut som ren desperasjon Det er vanskelig å få kontakt med han, og han roer seg ikke før han får smertestillende. Han vrir seg i smerte, stapper begge hendene inn i munnen så langt han klarer, klynger seg til meg, dytter meg bort, vifter med armene, spreller og er utrøstelig. Jeg bærer, trøster, synger og koser som best jeg kan - uten nytte. Ca. 20 minutter etter jeg har gitt paracet, så roer han seg og blir sitt normale blide jeg igjen. Skal det være slik når jekslene kommer? Er dette normalt? Jeg tror forresten at det er minst 2 jeksler som er på gang nå samtidig, mulig en hjørnetann også. I hvert fall så er det som om jeg kan kjenne det spisse på jekslene under tannkjøttet. Han vil ikke bite på biteringer eller tilsvarende, og han får heller ingen smertelindring hvis jeg masserer gommene. Han har som sagt alltid vært hva jeg tror er over gjennomsnittet plaget ved tannfrembrudd, men dette "tar kaka" synes jeg. Det er forferdelig å se at han har det så vondt Min mor kom forresten med en historie fra da jeg var liten: ei venninne av meg slet sånn ved tannfrembrudd at en lege (eventuelt tannlege) måtte "kutte opp" tannkjøttet/gommene slik at tennene kom frem. Jeg er født i 1980, så dette var vel da i 81-82-83 kanskje. Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende nå, men når jeg ser hvor vondt han har det så skulle jeg ønske at han kunne få litt hjelp han også.. Jeg har forsøkt Dentinox, og dette hjelper ingen verdens ting. Det eneste som hjelper er smertestillende, men jeg føler ikke jeg kan gi han dette til stadighet - dette kan jo tross alt vare en stund fremover nå. Hva gjør jeg med disse voldsomme smertene hans? Takk for at dere tok dere tid til å lese alt dette Hilsen bekymret mor, og en plaget liten gutt..
msola Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Huff da. Føler med dere. Vår gutt på 18 mnd hadde det på nesten samme viset for en mnd siden. Ikke noe gøy. VI kan jo kanskje tenke oss til selv hvor vondt det hadde vært med alle de kulene i munnen med tenner som presser på. Ikke godt!! Vi brukte også paracet et par- tre ganger når det var på det verste. Merket også at han ikke skulle ha så mye brødskive og annen mat når det stod på som verst. Hadde et par våkenetter, men ikke noe særlig mer. Hørte imidlertid at han klynket litt innimellom i søvne en periode, så godt var det ikke. Var mer trøtt og uopplagt på dagtid også, naturlig nok. Jeg tror jeg ville ha fått en tannlege/fastlege til å se på det dersom det fortsetter sånn. Ta en tlf til fastlegen din og spør om råd! Kan jo faktisk hende at tennene må "skjæres ut", men håper det går seg til uten at dere behøver det. Masse lykke til. PS: Det blir bedre med en gang tennene begynner å komme igjennom
...Misa Skrevet 17. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2008 Takk for svar Vi har en avtale hos fastlegen i morgen i forbindelse med noe annet, så da tenkte jeg å nevne det i forbifarten. Vi har hatt en tilsvarende dag i dag, og det er ikke noe moro. Han spiste heller ingenting før klokka var nærmere 16, og det var da etter å ha fått smertestillende.. Nå krysser jeg fingrene for at dette ikke drøyer ut i "evigheten"! Hvordan er det med gutten deres, er han ferdig med jeksler for en stund?
msola Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 JA. Heldigvis. Det ser ut til at det har roet seg med tenner, iallefall for en stund nå. Det er kommet opp to nydelige hvite jeksler nede, og to oppe. Ikke rart det gjorde vondt :-) Lykke til hos fastlegen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå