MamiMaribel Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg har tatt kunstutdannelse, og da masteroppgaven min stod ferdig, trengte jeg gode bilder til dokumentasjon og katalog. Derfor kontaktet jeg en profesjonell fotograf, veldig anerkjent og seriøs (øh...), og bad han om pris. Han kom til atelieret, ble veldig begeistret for arbeidet, og kom med en pris - som jeg syns var for høy. Et par uker etter kom jeg på skolen og ble fortalt at det hadde vært en mann i utstillingsrommet mitt og tatt bilder av arbeidet mitt. Han hadde vært der i over en time. Det var fotografen jeg ikke ville bruke! Jeg ringte ham og spurte hvorfor han tok bilder uten min tillatelse, hvorpå han sa at arbeidet var så fristende fotoobjekt at han ikke kunne la være. Jeg ble sint, og krevde bildene. Dette nektet han, men SA JEG KUNNE FÅ DEM HVIS HAN KUNNE TA BILDER AV MEG. Deretter liret han av seg flere slibrigheter om mitt utseende og kropp før jeg fikk lagt på. Jeg ble helt satt ut, og var både lei meg, fornærmet og forbannet. Dessverre lot jeg det passere, for jeg var midt i eksamen og veldig presset og stresset. Men kunne jeg på lovlig vis ha fått tilbake bildene mine ??? Har tenkt mye på dette etterpå, og er så sur fordi jeg ikke tok det videre!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Hmm. Jeg vet ikke sikkert. Men tenker som så at du har jo copyright på dine arbeider, da har du vel strengt tatt copyright på gjengivelse av disse? Har du snakket med en foreleser eller veileder eller noe, de burde kunne vite litt om retten til eget arbeid. Er det lenge siden? Kopibeskyttelse står ganske sterkt, så selv om det er noen år siden kan du ha en sak slik jeg tenker. Èn ting er at du kan kreve å få bildene utlevert, en annen ting er at om han på noen måte har tjent penger på ditt arbeid (utstilling, kataloger, brosjyrer, bøker) kan du ka krav på en andel.
MamiMaribel Skrevet 16. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2008 Tusen takk for svar:-) Det har gått en stund siden dette skjedde, og jeg har jo sånn sett ikke noen beviser på at idioten tok bildene - men skal sjekke på NK sine sider, der står det sikkert noe om gjengivelse, copyright osv. Takk for tips! :-) Jeg er littegranne hevngjerrig enda :-DDD, syns det var ufattelig frekt gjort av mannen. Arbeidet var hverken godkjent av sensorer , offentliggjort eller stilt ut enda da det skjedde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå