Gå til innhold

Mitt barn biter - trenger gode råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 2 år og 8 mnd har vært ganske trassig siden i sommer. Han kan bli sint og sur, og både slår og biter innimellom. Særlig går det utover fetteren som er 5 mnd yngre, og nå begynner min bror å bli lei, noe jeg godt kan forstå.

En vanlig situasjon er at de leker, fetteren tar en leke som min sønn anser som "sin", dvs at han holdt på med den rett før, eller at han holder på med å leke med den. Min sønn biter han i hånden, skrik og ballade. Vi løper til og tar han vekk, skjenner på han strengt og bærer han gjerne ut av situasjonen. Der får han beskjed om at dette ikke er lov, og han må si unnskyld. Vi kjefter ganske strengt, vil jeg si. Dette ser ikke ut til å virke særlig lenge om gangen, og det gjentar seg.

Hva gjør vi nå? Har truet med pepper på tungen, men vet ikke helt.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt barn som biter, men har jobbet med mange søte små bitere! :) Går han i barnehage? Da anbefaler jeg og få til et samarbeid med de, slik at han får samme type irettesetting både hjemme og der. Pepper på tungen er det mange før deg som har prøvd, noen med hell andre ikke. En far bet ungen sin tilbake, en dag han var skikkelig lei (selvf ikke hardt, men hardt nok til at han blei skremt), det er et valg hver enkelt forelder må ta, her inne kommer nok dib politiet å tar deg om du sier at du beit barnet ditt. :o) men jeg forstår følelsen, min erfaring med bite barn i bhg er at de må følges opp hele tiden. Du sier situasjonen lett kommer ved lek, da kan dere faktisk ikke sitte i sofaen flere meter unna, dere må sitte der ungene leker. Du må reagere lynkjapt, og brått. Ta ungene vekk. Fortsett og fortsett, vekk ved enhver bite situasjon, også om han ikke rekker bite. Forklar med tydelig og bestemt stemme hvorfor han ikke kan gjøre sånn, og dette må gjentas. Dette hjelper faktisk, men det tok oss 2mnd med ei jente som beit før hun gav seg helt.....der samarbeidet ikke foreldrene med bhg, så rådfør deg med de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...