Gå til innhold

kaffelatte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Espresso og steama?/hmm..vet ikke helt hvordan det skrives) melk.

Skrevet

Hei, jeg jobebr på kaffebar, og har gjort det i mange år. En kaffe latte er av fransk opprinnelse og betyr kaffe med melk. Det er en espressobasert drikk i likhet med de fleste drikker du får på kaffebar. En latte består av henholdsvis enkel eller dobbel espresso, som toppet med steamet melk, ca 72 grader. En latte skal ikke ha for mye tykt melkeskum, da dette er forbeholdt cappuccini. Serveres latten med såkalt latteart (mønster i melkeskummet) kan du være ganske sikker på at det er en god kaffedrikk du har fått servert, da latteart er umulig å utøve om man gjør for mange feiltrinn i bryggingen av espressoen og henholdsvis melken. I hvilken by bor du? Så kan jeg raskt svare på hvor du får den beste kaffe latten;)

Skrevet

Vet du det mange steder i Norge eller`? Hva med Skien/Porsgrunn? :)

Skrevet

kaffepikene i Nydalen er bra de:)

Når jeg er i Oslo foretrekker jeg å drikke min kaffe på Tim Wendelboe (tidligere verdensmester i baristakunnskap) Java Mocca eller på Kaffefuglen. I Bergen er det helt klart det Lille Kaffekompaniet som er vinenren, men kaffemisjonen hakk i hæl. Sistnevnte er dessverre ikke veldig flike på hyggelig service, og som for min del er en like viktig side av å nyte en god espresso. I Trondheim anbefaler jeg Dromedar på Bakklandet eller Moxnes, i sær om en liten, blond og lav jente er der. Ellers kan produktene variere svært i kvalitet på i dromedarkjeden. De har tapt seg enormt. I Stavanger ligger man fremdeles langt bak de andre store byene i Norge, men Bøker & Børst er en klar vinner. Steam kommer hakk i hæl, men i forhiold til andre byer og kvalitet i resten av skandinavia er Stavanger langt under gjennomsnittet. I Kristiansand har "Lauras" lenge regjert, helt uforståelig for min del, det er vondt for en kaffesjel å se deres behandling av bønnene og melken. Usj. Nå er imidlertid en ny shappe åpnet, Camillo Bastrup, de har fått grundig opplæring av Tim Wendelboe fra Oslo, dermed er de absolutt, uten betenkning, de beste på Sørlandet.

:)

Skrevet

Da skal jeg teste noen nye steder :) Hvor ligger Java Mocca?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...