Gjest ønsket oppfyllt Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg for min del, har ikke kommet så langt at jeg skal ha ordinær ul ennå, men ser det er flere som har hett det, og er satt tilbake noen uker. jeg VET hvilken dag jeg ble gravid på, befruktet altså, og jeg testet positivt forholdsvis tidlig. når jeg kommer på UL i uke 18, kan de da sette meg tilbake til uke 15-16?? det går jo ikke an! Jeg vet jo når beibin ble laga!! forstår ikke det der jeg....er det noen som skjønner hvordan de kan gjøre det, og vorfor? takker på forhånd for alle svar:)
StorkeMammaen Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Hei hei. Lurte egentlig på det samme da jeg også vet eksakt når jeg ble inseminert. Men nå har jeg fått svar 17-19 er de ukene hvor fostrene er mest lik i størrelse, hvor det er minst påvirket av vekstfaktorer som gener, kosthold osv. Så fosterets levealder stilles ut fra størrelsen. Min menstermin er 1. februar, mens på UL så ville jordmor rette terminen til 27.januar, altså ikke store forskjellen. Siden jeg vet at det ikke er mulig at det er skjedd før, så lot hun den opprinnelige terminen stå på papiret. Lykke til.
Babyønske �� Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 De går ut i fra størrelsen på fosteret, og beregner seg fram til terminen på den måten. I begynnelsen vokser det i rykk og napp, men rundt uke 18 har fostre samme str, og de kan lettere regne seg fram. Du vet sikkert når du hadde sex og når du mest trolig hadde eggløsning, men du kan ikke være helt sikker på når egget løsnet, eksakt når det ble befruktet og eksakt når det festet seg i livmoren. Dette sammen med størrelsen ved ultralyd gjør at du kan få en annen termin enn du selv hadde regnet ut. Det er selvsagt individuelle forskjeller her, og noen ganger tar de nok feil. Men dette er hvertfall måten de regner på. Flere plasser jeg har lest står det at man ikke skal regne seg tilbake til unnfangelsestidspunkt utifra termin man har fått på ultralyd.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Jeg vet også når lille prinsessa vår ble laget, men på ordinær ul i uke 17 ble jeg flytta tilbake til uke 15... Fikk in til ny ul og ble da flyttet fram igjen og ny termin er fem dager etter menstermin! Er ikke helt fornøyd med det, men hun kommer nok når hun er klar Så lenge det ikke er store forskjellen så må man bare tenke at gener har litt og si de også, og både sæd og egg lever jo ei stunn der inne, egget kan jo sveve rundt befrukta i flere dager før det finner seg en egnet plass å slå seg til ro! Men blir det flere uker så får du nok ny ul, iallefall mot slutten for å estimere vekst osv... Masse lykke til
Gjest ønsket oppfyllt Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 du sier at jeg ikke kan vite akkurat når beibin ble laga, men det er nettopp det jeg gjør:) akkurat den dagen hadde vi sex, og sist gang før det var før mensen, og gangen etter det var like før jeg testet pos. to dager før eller noe. så er nok gaaanske sikker;) da mener jeg at det rett og slett ikke går an at de kan si at beibin ble laget på et annet tidspunkt ut i fra målene på UL... nei, det er ingen logikk i det..
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 ja, men sædcellene kan leve i flere dager inni deg også da.. men ingen kan noengang få vite det eksakte tidspunktet babyen ble laget.
Mrs. Bouquet Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Nei, UL sier ingenting om når babyen ble laget, men er en generell måte for helsepersonellet å regne seg fram til når man tror babyen blir født/ er ferdig utviklet. Dessverre får en si i flere tilfeller, det er både fordeler og ulemper med det.
Gjest ønsket oppfyllt Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 hmm..ok..tror jeg skjønner... takk for hjelpen damer:D men, når jeg skal på ul, og dersom de vil sette meg så mye som to uker tilbake, skal jeg jammen meg ha en god forklaring på det ja! haha;)
Mrs. Bouquet Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Jeg er ikke tvil om at du vet omtrent når babyen er laget, i så fall er det nok bare noen få dager som skiller. Så forklaringene med at egget svver inni deg før det fester seg, at sædcellene lever noen dager osv. så vil det alikevel ikke bli flere uker avvik, da er det nok for at fosteret ikke følger malen helt. Stå i så fall på ditt slik at du får UL igjen om du går over din egen termin. Men uansett så vil helsepersonellet følge UL termin, og det er også den som er offentlig.
Gjest ønsket oppfyllt Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 okei...ja, jeg får vel se hvordan det blir når jeg kommer til stykket:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå