Gå til innhold

Hjelp? Nav og foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er det at jeg akkurat har klart å arbeide meg opp til å få foreldrepenger. Problemet er at jeg har hatt to forskjellige arbeid, 3 mnd på kvar jobb. I den jobben jeg hadde før tente jeg mye mindre enn det jeg gjør nå. Den nye arbeidsplassen min vil gi meg foreldrepenger, for så å få tilbake av nav. Spørsmålet er egentlig om nav vil betale den lønne jeg får nå, eller om de vil gje gjennomsnittet av det eg har tent kvar månede.

For dei tre første månedene tente jeg ca 14000 kr, og dei tre siste månedene vil jeg tene 35 000 kroner.

Noen som har skjønt spørsmålet og klarer å hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier de ikke ta snittet av alle seks månedene, uavhengig situasjon? Så lenge du har vært i arbeid det siste halve året før perm...? De gjør det vel billigst for seg selv...? NAV er umulig

Skrevet

skal ikke si noe sikkert, men så vidt jeg har skjønt av navs regelverk vurderer de sånne tilfeller individuelt. Skal du beholde den siste jobben du har hatt etter at permisjonen er ferdig? I så fall kan du kanskje be om at det tas hensyn til det, fordi det er det som er den reelle lønnsinntekten du går glipp av. Men som sagt, veldig usikker, navs veier er uransakelige.

Jeg skal til å søke nav om foreldrepenger selv. Synes det er vanskelig å sette meg inn i reglementet deres, men har lest så mange innlegg om inkompetente saksbehandlere at jeg ikke tør annet enn å printe ut reglene og lese dem og gule ut det som angår meg. Så vet man bedre selv hva man har å forholde seg til og ikke automatisk tar vedtak som går mot det du tror du har krav på som god fisk.

:-)

Skrevet

Mitt råd är att gå och besöka nav personligen. Inte ringa för att få hjälp. Förra gången hade jag med precis 6 månaders jobb på vikarbyrå utan några rättigheter och väldigt lite inkomst. Jag fann fort ut att det hjälpte väldigt lite att ringa för att få hjälp. Jag tog en dag som jag var fri och gick ner på kontoret. Fick den bästa hjälpen man kan tänka sig! Handläggaren hjälpte mig att få mest möjligt betalt :)

Lycka till!

Skrevet

slik jeg forstår det, ut-i-fra hva du skriver, så ønsker den nåværende arb.giveren din å betale deg foreldrepenger direkte, for så å få det refundert av NAV.

Du søker altså permisjon fra din nåværende arb.giver og skal tilbake dit når permisjonstiden er over, forstår jeg deg rett da????

Hvis så er tilfelle, tror jeg (ikke helt sikker) NAV betaler det du nå har i lønn.

I noen tilfeller tar de en gjennomsnittsberegning av de siste 6 mnd, men de skal uansett velge det som er gunstigst for deg, og hvis du skal fortsette hos din nåværende arb.giver vil jeg anta at du får det samme i foreldrepenger som du nå har i lønn

søk på det grunnlaget

-det kan også hende at NAV gir arb.giveren din mindre i refusjon, men at han/hun velger å betale deg det samme som du har i lønn, og tar differansen/tapet på sin egen kappe

(dette kan du spørre arb.giveren din om, om du ønsker det - er faktisk en del "snille" arb.givere der ute)

Uansett, husk at det ikke er farlig å spørre om det er noe du lurer på :o)

Skrevet

nav regner ut et gjennomsnitt av de 6 bestbetalte månedene av de 10 siste, slik jeg forstod det har du arbeidet 6 måneder og da er det jo de nav tar utgangspunkt i. Du kan jo regne det ut selv også...

Nav kan ikke gi deg mindre fordi det lønner seg for dem, så du får nok noe mellom de to summene.

Skrevet

NAV er sannelig ikke lett å bli klok på, da det er veldig forskjellig hva de informerer om. Men jeg har fått vite at hver sak behandles individuelt. Jeg fikk vite at det ikke er de seks beste av de ti siste mnd som bli valgt ut (kun dette dersom man har mottat dagpenger), men at de måneder man har jobbet (minimum seks for å ha rett på foreldrepenger), blir delt på de ti siste mnd. Men de vurderer også skjønnmessig, slik at du kan være heldig å få det du har fått de siste tre mnd i hele permisjonstiden, dersom du skal tilbake til denne jobben etter permisjon. Samtidig ser de også på inntekt de siste år, og tar det med i betraktning om du feks ikke har jobbet i det hele tatt før du blir gravid (for de kan da gå ut ifra at en bare da har jobbet masse for å få foreldrepenger).

Ut fra dette har jeg funnet ut at det kan virke tilfeldig hva en får, og at en bør legge ved et brev å forklare/argumentere for å komme best mulig ut av det. Feks dersom du har vært student osv. Så slik jeg ser det kan du komme ut av dette enten med 35000,- brutto i permisjonstiden, eller du kan være uheldig å få de seks måneders inntekt (35000x3 + 14000x3) delt på de ti siste mnd. Altså ca 14700,- brutto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...