Gjest Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg/vi flytta fra en del av landet til en annen, for å komme i nærheten av familien vår. Vi sluttet begge i jobben vår. Han fikk ny jobb med en gang, mens jeg ble værende hjemme. Er utdannet hj.pleier, men umulig å få seg stor nok stilling for å dekke opp den "siste 6 av 10-månders-regelen". Da ender det bare opp med at jeg får utbetalt mindre i foreldrepenger, så NAV ba meg faktisk om å bli hjemme, å søke permisjon tidligere enn 3 uker før fødsel. Så nå går jeg her da, kjeder meg litt.. Har hatt energiproblemer hele veien, og i uke 20 kom bekkenløsninga også. Hvagjør man som hjemmeværende? Alt jeg klarer i løpet av en dag er middagslaging, lufte bikkja & tørke støv :/
Underveis --> Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Jotakk du... Nå er jeg ikke like langt på vei som deg, men med mindre et mirakel skjer så blir jeg nok hjemmeværende jeg også, og rekker heller ikke 6 av 10-månedersregelen. Frustrerende! Aner ikke hva hjemmeværende gjør jeg. Har ikke barn fra før, så rimelig stille her om dagen. Har også hund og trener en del med ham, men det blir mye å sitte her forran PC'en og føle at man er sosial *hihi*. Verden forøvrig jobber jo! Skjønner liksom ikke at folk virkelig gjør dette frivillig!
Opsideisi <3 Superfødeklar! Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Det å være hjemmeværende betyr ikke at man må nødt å være hjemme! Det er lov å gå UT, skaffe seg en hobby, da i svømmehallen, ta et fotokurs eller delta i kulturtilbud ellers, dann en strikkeklubb, reis til å besøk til venner rundt omkring, luft bikkja til naboen, besøk museum og biblioteket, engasjer dere i det som skjer rundt dere??
Elin1980 Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Jeg er i uke 17 og er sykemeldt en periode nå pga stress..og jeg må ærlig innrømme og si at jeg STORKOSER MEG Tenk, vi skal jobbe til vi er gamle, og nå er det faktisk siste gangen i mitt liv som jeg kan sove så lenge jeg vil, shoppe, slappe av med film heeeeeele dagen osv osv osv...det går ikke om 4 mnd når den lille kommer, så slapp av jenter og nyt tiden i stillhet Begynn og les bøker, scrapping til ungen kommer og ellers bare slappe av
Underveis --> Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Jada, selvfølgelig, men når man går fra å være veldig sosial både på jobb og med venner (som alle jobber), så kan formiddagene bli ganske ensomme. Har faktisk flere hobbier, men det er ikke akkurat så sosiale greier. Poenget er vel at man ikke får utløp for det man interesserer seg for når man ikke jobber. I alle fall ikke jeg. Jeg har lett for å gå på veggen når jeg ikke gjør noe "nyttig", så derfor ser jeg ikke på en arbeidsledig tilværelse som noe positivt i det hele tatt. Håper derfor jeg slipper! Det at andre synes det å være hjemmeværende er helt topp, har jeg ingen problemer med. De har sikker interesser som er mer forenelig med å ikke jobbe. Som f.eks. å gå på museum, som jeg hater!
Elin1980 Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 hehehe museum ja, det hater jeg og Nei det er sant det du sier om at det er lett og fly på veggen om man ikke har noe og gjøre..jeg er heldig som har noen venninner som går hjemme pga graviditet de også, så vi finner på en del Viktig og ha det sosialt også som du sier, og det er ikke lett om alle vennene dine jobber
Kaosmamma' n Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Dette er ett luksusproblem! Bruk denne muligheten til å "lade batteriene" fremover mot fødselen. Plei deg selv/din kjære og gjør det du/dere har lyst til. Sov så lenge du vil og innrett dagen akkurat slik du har lyst. Dette er den siste sjansen du vil ha på veldig lenge til å kunne gjøre slike ting. Å få barn er kjempeherlig, men det er ikke til å komme fra at det kommer en "ny sjef" i huset for noen år fremover. Gå på biblioteket, les en god god, lei en film du har hatt lyst til å se lenge, bak noe godt, lag deilige middager til din kjære kommer hjem fra jobb, gå i svømmehallen, er det bra vær gå en tur, begynn på ett håndarbeide (kanskje du kan lage noe til babyen). Lykke til!
Underveis --> Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Har jo alltid kunne ønske jeg var flink til å strikke ;-)
molla81 Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Skjønner det er kjedelig... Er deilig de tre første dagene så bli det kjedelig.. Men mange kommuner har jo barn i magen-grupper hvor du kan bli kjent m andre damer i samme situasjon.. kom deg ut før du blir sur å grinete!!!
mammapusen Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 De siste 4 månedene før jeg fikk nr.1 var jeg hjemme. Det var fordi butikken jeg jobbet i ble lagt ned. Fikk sykemld resten av tida før jeg skulle ut i permisjon. Det var en herlig tid!!! Lånte symaskinen til moren min og sydde lappeteppe til babyen. Hadde knapt rørt en symaskin før og måtte finne frem bruksanvisningen for å træ nåla. Men teppet ble faktisk ganske så fint det, om jeg får si det selv:-) Ellers koste jeg meg med filmer, bøker og sov når jeg følte for å sove. Jeg kjeder meg aldri og koser meg i mitt eget selskap, vet at ikke alle har det sånn, MEN NYT TIDEN før babyen kommer! Da begynner et nytt liv som er helt fantastisk, men ganske slitsomt! Dette er DIN tid!
Oj, en baby!! :-) Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Merker at jeg har godt av å lese her. Huff, jeg er iferd med å surne(sykmeldt og må hvile en del). Skal prøve å ta noen av tipsene her til etterretning. Flere tips til å fylle dagene mottas med stor takk!
magica fra tryll Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Hva ville du brukt tiden til hvis dette var de siste månedene av livet ditt? (Bare et tankeeksperiment for perspektivets skyld liksom:)
Trollunn Skrevet 17. september 2008 #13 Skrevet 17. september 2008 Skjønner deg godt!!! Og hva er det med alle de som mener at man skal gå på bibliotek??? Herregud- det må være det kjedeligste i hele verden- for ikke å snakke om at veldig mange av oss faktisk bor på plasser der det ikke en gang ER fasiliteter som bibliotek, museum, kafè, etc etc.
Oj, en baby!! :-) Skrevet 17. september 2008 #14 Skrevet 17. september 2008 Har du noen tips da? Hadde blitt glad for det.
Trollunn Skrevet 17. september 2008 #15 Skrevet 17. september 2008 Jeg tror det hadde klikka for meg om jeg måtte være hjemme over lang tid... hehe; men tips ja... hmmm Det er jo en fin mulighet til å ta seg tid til å trene opp kroppen da! Virkelig bruke noen timer hver dag på fysisk trim og forberede kroppen til det den skal igjennom... Og så kan man jo kjøpe seg en ny fryser, og bake masse kaker og sånnt som man har til babyen kommer og man får masse besøk Man kan lese gode bøker om barneoppdragelse... kommer vel godt med...
HokusPokus&Filiokus Skrevet 17. september 2008 #16 Skrevet 17. september 2008 Jeg er også hjemme, og regner med å være det frem til permisjonen. Begynner jo å bli rimelig kjedelig.. På de dagene jeg ikke er helt i form, pleier jeg å ligge på sofaen å høre på radio mens jeg hekler eller strikker, det tar ikke så mye energi. Og de dagene jeg har litt energi til overs baker jeg litt, skifter duker, stryker all klesvasken, vasker i skuffer og skap osv.. Og snart kan jeg begynne å vaske rundt til jul Må begynne tidlig for å bli ferdig, er ikke akkurat fort gjort med bekkenløsning. Høres egentlig ganske kjedelig ut, men det er jo godt å tenke på at alt er rent og ryddig til babyen kommer også da
Oj, en baby!! :-) Skrevet 17. september 2008 #17 Skrevet 17. september 2008 Ok, takk for innspill. Jeg tror jeg klikker snart...ikke toppers å være hjemme. Trening er jeg enig i. Problemet er at jeg får vondt hvis jeg går mye. Kanskje jeg skulle hive meg på litt baking. Hvor lenge tåler kakene å ligge i fryseren?
Gjest Skrevet 17. september 2008 #18 Skrevet 17. september 2008 Ja, mange fine ideèr her Får vel sette igang å male igjen da, hvis jeg husker hvor jeg la det hersens maleskrinet *Ammetåka?*
Trollunn Skrevet 17. september 2008 #19 Skrevet 17. september 2008 Kakene kan ligge noen mnd de, men det kommer an på hva det er da... Kaker med mye fett blir lett harsk- så en 6 mnd er vel maks. Men boller og annen gjærbakst kan nok ligge lenger ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå