Mariamin Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Vi har slitt litt med storebror i det siste. Han kan svare tilbake, ikke svare i det hele tatt, leker voldsomt og hører ikke når vi snakker til han. Det skal jo sies at han er en veldig snill gutt da, sånn i bunn og grunn, mener jeg.. Så nå har vi startet med et snill og grei skjema. Vi startet med 3 tomme rubrikker, og hver kveld snakker vi litt om dagen som har vært. Hvis han har oppført seg bra, klistrer han inn et klistremerke selv. Det har tatt en stund for å fylle ut skjemaet med klistremerker, men i går kveld klistret han inn det siste klistremerket... Så nå skal vi snart dra på Gigagøy.. Jeg synes dette fungerer veldig bra. Han blir mer bevisst på at dårlig oppførsel ikke lønner seg, og han er veldig stolt når han kan sette inn et klistremerke. Hva synes dere om dette?? Tenkte vi skulle fortsette med dette en stund, men da lage et større skjema med flere rubrikker. Må jo også si at det ikke blir "fratrekk" de dagene han ikke får klistremerke. Tror kanskje det virker mot sin hensikt.
dritgrei hei hei! Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Jeg syns det er toppen! Det er jo å belønne god oppførsel, og det er jo ingenting som er bedre enn det vel??? Det mener i alle fall jeg. Jeg har brukt det selv ved flere anledninger, og det ene var akkurat som du forteller, for å få dritgreigutten til å bli bevisst sine egne handlinger hjemme.... det funka fint! Jeg kommer til å bruke det igjen jeg :-)
Maud Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Belønningsskjema er lurt, tror jeg. Det er fint å lære barn at de kan øve på å gjøre noe eller la være å gjøre noe. Så lenge man vet at de behersker det man krever av dem. Dessuten gir det oss voksne en anledning til å se at de får det til i stedet for bare å irettesette. Noe med at ros virker bedre enn kjeft... Bra at han ikke mister klistremerker på dårlige dager, man skal ikke kunne miste opptjente goder. Omtrent som om vi skulle få trekk i lønn for i går hvis vi ikke kommer på jobb i dag. Det motiverer ikke til å yte sitt beste ;-) Jeg har også hatt klistremerker her i perioder, men bruker det ikke akkurat nå. Storebror er stor og har ikke noen så krevende områder akkurat nå og Lillebror er litt for liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå