Gå til innhold

Ang. pusteproblemer under fødsel...hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere steder at mange føler at de ikke kan puste under fødselen....Dette med å ikke få puste er noe jeg har skikkelig angst for, så jeg lurer på hvordan dette kjennes ut og hva jeg kan gjøre for å beholde kontrollen og ikke få panikk hvis jeg mister pusten? Noen gode teknikker? Hva kan man fokusere på?

Sikkert et dumt spørsmål, men blir glad hvis noen har litt hjelp å komme med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo gå på yoga kurs for gravide. Der lærer du å puste riktig. Fikk imidlertid aldri prøvd pustingen i forbindelse med fødsel da det ble keisersnitt på meg. DA fikk jeg problemer med å puste for epiduralen gikk litt for langt opp.

Men miste pusten under fødselen, høres veldig merkelig ut i mine ører.

(har født "normalt" også - før jeg gikk på yoga kurs).

Skrevet

hei... jeg hadde veldig nytte av å trekke pusten godt inn gjennom nesen og blåse hardt ut gjennom munnen igjen... hvis du skjønner...

hvis du føler du får problemer kan du spørre etter oksygen maske... det fikk jeg den ene gangen jeg hyperventilerte, da må man liksom konsentrere seg litt...

Skrevet

Tusen takk for svar:) Dette med yoga-kurs er litt sent for meg, er bare 9 dager til termin! Men skal prøve den oksygen-maska:) Flere gode råd?

HI

Skrevet

Vil bare si lykke til med kommende fødsel. Pusten kommer av seg selv under fødselen, så det går greit. Om det likevel skulle bli vanskelig får du oksygenmaska.

Med siste fødsel nå hadde jeg kikhoste og store problemer med pustinga og det hjalp godt med oksygen, kunne nok ikke klart meg uten :-)

Skrevet

jordmor er veldig flink til å hjelpe med dette... så det kommer til å gå bra.... som joikaboll@sier så kommer de med masken når de ser at du trenger den....

(husker jeg syns det vær utrolig irriterende at alle i fødestuen hele tiden sa at jeg måtte puste...så de passer på...)

Skrevet

Hadde ikke noen pustevansker under fødsel - tenkte ikke over hvordan jeg pustet heller - det gikk helt automatisk:) Men google litt rundt - finnes endel pusteteknikker:)

Skrevet

Jeg har astma, men både pustingen og fødselen gikk helt fint av seg selv! Tror ikke du trenger bekymre deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...