Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg er ferdig med medisinstudier i november-08. Får ikke turnusplass før august -09, så det blir et halvår med "slenging":-) Ikke tenkt på det før, men har jeg krav på arbeidsledighetstrygd? Normalt sett (dersom jeg ikke hadde hatt en liten baby), ville jeg reist hvor som helst i landet og tatt meg vikarlegejobb, men pga mannens jobb og barnet, kan jeg ikke reise hvor som helst, og her er begrenset med relevante jobber på stedet jeg bor. Synes ikke jeg fikk et helt klart svar på NAV sine hjemmesider, bl.a har jeg ikke noensærlig fra de siste årene da jeg har vært student på fulltid. Noen som vet? Takk for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Jeg har ikke TJENT noe særlig, skulle det stå.....
Guttemamma75 Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Sakset fra Nav: Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Etablerer egen virksomhet Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig Om du oppfyller noen av disse kravene kan du få dagpenger.. Hvis ikke så må du nok prøve å finne deg en jobb der du er...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Takk for svar!! Det var nettopp disse kriteriene jeg syntes var litt "diffuse", f.eks: "Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student". Jeg som da er ferdig student, men endrer status til arbeidssøker...... Det er jo ikke det at man ikke finner seg jobb, det finner man seg alltid, og jeg jobber gjerne i kassa på Rimi et halvår før jeg begynner som lege. Men det er jo ikke akkurat relevant til min utdannelse, så det kan ta noen måneder før jeg finner noe. Ingen som har vært i liknende situasjon?
Kosel Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 spørs vel om du ikke da er nødt til å ta deg en jobb som ikke er relevant til din utdannelse. Om det da ikke trengs noen i et vikariat på legesenteret/helsestasjon el. i nærområdet da..
Kosel Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 evt ta noen fag på uni slik at du er kvalifisert til lån/stipend..
OsloMor Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Hvorfor kan du ikke få deg en vanlig jobb i det halvåret? Du er jo ikke arbeidssøker, dersom du ikke faktisk søker arbeid.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Du må nok finne en annen jobb i mellomtiden.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Ikke alle kriteriene der som stemmer for om man får arb.ledighetstrygd.. Jeg mistet jobben min etter endt permisjon og med en inntekt på 260.000 siste år trodde jeg ikke det skulle bli noe problem, men jeg fikk ikke.. var sykemeldt under svangerskapet + at jeg har fått to barn tett og da tells det ikke.. Så det holder ikke å ha inntekt det må også komme fra en reel arbeidsgiver. Hvis f.eks navn har betalt sykepenger og foreldrepenger eller andre ting så hjelper det ikke om man har hatt fast jobb. Jeg har jobbet 100% de siste 12 årene bortsett fra noen få mnd innimellom der som jeg har vært arb.ledig tidligere. Dette var surt.. :-(
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Jeg vil selfølgelig søke arbeid, har ikke sagt noe annet. Det er en litt uvanlig situasjon fordi jeg normalt sett ville gått ut i turnustjeneste rett studiene. Men jeg er satt på venteliste et halvt år, og det er ikke min feil. Vanligvis kan man alltids finne vikariater (turnuslegevikariater) rundt om i landet mens man venter, men jeg kan ikke bare forlate mann og barn og reise, naturlig nok. Derfor er jeg avhengig av en jobb der jeg bor.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Uff ja, det var surt!! Systemet i Norge er fantastisk, men der er ingen tvil om at der finnes noen ulogiske krakker å falle mellom. HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 HI her igjen, det virker som om mange svarer som om jeg gir uttrykk for at jeg ikke vil jobbe i en "vanlig" jobb. (Kom ned av din høye hest liksom, din lege). Det er ikke det det er snakk om. Spørsmålet mitt er om jeg kan få dagpenger når jeg går fra status som student til arbeidssøkende. Har jeg krav på dagpenger i perioden fra jeg er ferdig med studiene til jeg finner en jobb? (whatever jobb det måtte være, irrelevant i denne diskusjonen.)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Du må nok ha oppfylt kravene til tidligere inntekt som skrevet over her, men det må ikke være sykepenger og slike ting. Så har du hatt tilleggsjobb ved siden av studiene slik at du har fått en liten inntekt så vil du få det, men studier i seg selv gir ingen rett til dagpenger.
Guttemamma75 Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Slik jeg tolker reglene vil du ikke kvalifisere fordi du ikke har tjent nok.. Det med å være student tror jeg handler mer om man f.eks har hatt jobb men så går ut i studier så kan man jo isåfall "jukse" til seg arbeidsledighetstrygd som man egentlig ikke er berettiget til fordi man får jo støtte fra lånekassen.. Du må nok ut å finne en jobb lokalt dessverre..
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 HI her, takk for svar. Jeg har forstått det slik at der finnes unntak, de ser an situasjonen. Jeg tror jeg er et sånt tilfelle, men vil gjerne høre om der er noen andre som har kjennskap til det. Beste er vel uansett å ta seg en tur til en saksbehandler hos NAV;-)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 Pearl 33, du beskriver jo en helt omvendt sitauasjon enn hva som er min situasjon. HI
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Har du jobbet ved siden av studiene og hvor mye har du i så fall tjent? Har du ikke tjent nok, har du ikke krav på dagpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå