marsbarn06 Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg fikk en grad 3 ruptur etter fødsel sist uke, og måtte operere. Er det noen andre som har erfaringer med det her, som kan oppmuntre meg (helst) litt med progresjon på helingsprosessen og slik? Det er ikke så helsikes vondt nå lenger, men jeg er litt skeptisk med tanke på hvor god funksjonen blir...
Nina_J Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Hei! Jeg deler gjerne mine erfaringer med deg , for jeg savnet det da jeg gikk igjennom det selv. Jeg følte meg ganske alene om å ha fått totalruptur da. Men ikke nå lenger. Det er noen av oss inne på ks-debatten. Jeg fikk selv totalruptur grad 4 for fire år siden. Ytre og indre lukkemuskel samt slimhinnen revnet. Jeg slet en stund med smerter og hevelse. Spesielt siden jeg ikke fikk klyster før fødselen, ble det utrolig vondt å gå på do når det endelig var fysisk mulig å få ut noe pga hevelsen. Det føltes som en fødsel til husker jeg! Samleie klarte jeg ikke for etter nesten et år pga smertene i arrvevet. Jeg var tilbake på kontroll etter noen uker for å se på rupturen, og da ble mistankene mine om en fistel bekreftet, men den var grodd sammen av seg selv. Det er fortsatt papirtynt mellom skjeden og endetarmen der det hadde dannet seg en fistel (en liten åpning mellom skjeden og endetarmen). Jeg er ikke så plaget av det nå, men av og til når jeg skal bæsje så kjenner jeg et lite søkk idet avføringen passerer det området. Det er viktig å ikke trykke når du skal på do denne første tiden med tanke på dette med groing og fistel. Det fikk ikke jeg beskjed om før etter noen dager, og da var sikkert skaden allerede skjedd. Jeg slet ordentlig med å få av meg noe de første dagene. Tror det gikk en uke fra fødselen til noe som helst kom ut... Jeg begynte med knipeøvelser noen uker etter fødselen, men var nok ikke så flink til å gjøre de regelmessig som jeg burde... :/ Det er også veldig viktig forresten! Jeg slet en stund med ganske nedsatt funksjon, men har aldri trengt å bruke bleier heldigvis. Da jeg var på kontroll et år senere (tror jeg det var) hos en ekspert på dette området, fikk jeg rektoscopi (ultralyd av endetarmsmusklene). Da så han at det var så vidt lukkemuskelen hang sammen, så det var rart jeg hadde noen funksjon i det hele tatt sa han. Han sa også at jeg hadde mulighet for reoperasjon, men at det også kunne bli verre etter en operasjon. Nå gjør jeg knipeøvelser omtrent annenhver dag, og jeg er mye bedre enn jeg var. Nå klarer jeg å holde både på fast og løs avføring i tillegg til luft. Men om jeg sitter på huk så hender det at det kommer ufrivillig luft, og det blir nok aldri helt bra igjen. Av og til ved veldig løs avføring kan det komme et lite spor i trusen også, men jeg plages ikke av det. Det kan jo komme hos andre som ikke har revnet også, ikke sant? Jeg har vært veldig aktiv innen sport etter rupturen, og det har ikke vært noe problem! Sexlivet er også helt fint! Jeg har ikke smerter lengre, men det kan føles litt stramt i arrvevet noen ganger. Så livet går sin gang her i gården. Denne gangen skal jeg ta ks. Ved ny ruptur blir nok ikke utfallet så bra som det ble første gangen. Det er ingen som har prøvd å overtale meg til vaginal fødsel, hverken av eksperter, leger eller jordmødre. Så du er ikke dømt til et liv med bleier og inkontinens selv om du har fått en ruptur, men noe nedsatt funksjon må du kanskje regne med. Noen blir også 100% igjen etterpå. Det kommer litt an på hvor god jobb som er gjort med sying, og hvor godt du trener opp musklene igjen etterpå. Det ble litt langt dette, men om du lurer på noe mer, så er det bare å spørre!
marsbarn06 Skrevet 16. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2008 Tusen takk for svar! Det er godt å høre at du kan trene på dette og at du synes det har blitt ganske bra. Det var bare så utrolig nedtur da jordmor etter at jeg hadde fått barnet til brystet hvisket til barnepleieren; tar du og caller på kirurgen.... Det er ganske så hovent ennå, så jeg har ikke satt i gang med noe trening og får heller ikke "kjent" ordentlig etter hvordan det føles. Men de sa det så bra ut før de sendte meg hjem fra sykehuset, så jeg får bare krysse fingrene. Oppdaget også en hemorroide i dag, som ikke er spesielt velkommen akurat nå:-( Men dattera vår ble perfekt da, en får trøste seg med det.
Nina_J Skrevet 18. september 2008 #4 Skrevet 18. september 2008 Vi får håpe du blir så bra du kan Jeg husker også den nedturen etter gutten vår kom ut, og jordmor sa at nå skulle hun bare sy meg. Så sa hun plutselig, oioi, og kalte på lege...Jeg ble sydd på fødestuen med lokalbedøvelse bare, selv om legen sa jeg skulle egentlig på operasjonsstuen for å sy, men han måtte gjøre det der, fordi det var en annen som fødte som hadde problemer... Vet jo ikke om det hadde kunnet blitt bedre om jeg hadde blitt sydd på operasjonsstuen da, men det er litt surt at det ikke ble gjort på den måten det skulle bare... Jeg fikk en polypp i skjeden etter en liten stund. Den ble klipt bort og sydd igjen, men den har vokst ut igjen, så det er nok ikke vits i å fjerne den igjen. Den er ikke plagsom så den kan bare være der for min del. Det er litt verre med homorrider! Det er vondt... Du får bare kose deg med lillejenta di så godt du klarer. Jeg husker det tok en del av gleden i begynnelsen, men det gikk over etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå