mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Selv har jeg kun brukt lege under mine første to svangerskap, men vurderer nå å prøve en jordmor i tillegg denne gangen. Artig å se hva dere svarer og hvorfor. Kan legge til at jeg liksom aldri fikk tilbudet om JM med mine to første, men at jeg nå vet at jeg kan bruke en om jeg har lyst.
flypapir Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Jeg går til lege og jordmor annenhver gang. Gjorde det da jeg gikk med jenta mi også. Behovet for jm var nok størst første gangen, da hun tar opp mange av problemstillingene man kommer oppi som gravid (fødsel, amming osv). Men jeg synes det er litt koselig å gå dit nå også... Hos legen går jo alt ganske raskt og det er ikke så mye tid til "koseprat".
smurf 77 * har født Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 hei, jeg går kun til lege. går til fastlegen og på Riksen der jeg skal føde. får tett oppfølgig med hyppige kontroller og ultralyder. alt bra med mini og det funker bra for meg. gikk til jordmor med nummer 2, men syntes det ikke "ga" meg så mye. finn ut det som er brest for deg og nyt svangerskapet.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Hadde bare lege i første svangerskapet og begge deler i dette. Forrige gang fikk jeg ikke Jm fordi det var fullt, det er ikke nok til alle her hvor vi bor. Men det råtne er at de som får plass kan ha alle kontrollene der, mens andre ikke får noen. Derfor bestemte jeg meg for at om jeg fikk plass denne gangen så skulle jeg bare gå annenhver gang, slik at flere kan benytte seg av tilbudet. Der det er plass til alle som ønsker det skjønner jeg godt at det er mange som velger bare jordmor. Men her i Trondheim er det så mange som ikke får, at jeg vil heller bidra til at alle gravide får ta halvparten av timene til jm og lege enn at halvparten av de gravide legger beslag på alle jm-timene.
MintCondition Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Jeg går bare til lege, gikk til lege og jordmor annenhver gang sist svangerskap. Følte ikke jeg fikk så mye utav jordmortimene, så syns det var like greit å bare gå til fastlegen min, som jeg tross alt har kjent i mange år.
Underveis --> Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Jeg er førstegangs og skal gå til begge, annenhver gang. Vet ikke om jeg egentlig har et behov for det, men gjør det mest fordi jeg er nysgjerrig på hva de har å meddele ;-)
gullfisken83 Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg bruker begge deler.. men nå er begge sykmeldt...
Nummer tre <3 Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 jeg har tenkt å gå til begge, har bare vært på en kontroll til nå hos legen, men tenkte å teste ut jordmora neste gang.. hvis jeg ikke trives hos henne går jeg bare tilbake til legen min, for hun er utrolig søt..
mamarama og lille banan Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 hei! jeg er førstegangs, og bruker begge. helst hadde jeg bare brukt jordmor, til tross for at helsestasjonen ligger knotete til, og ganske langt unna meg, til tross for at det er i byen. fatlegen min har jeg svært lite til overs for, mens jordmor er veldig grei. desverre er det slik i Trondheim at det er bare 30-40 % jordmordekning, til tross for at du har krav på jordmor. jeg er en av de heldige som fikk - men jeg må altså gå annenhver gang til jm og lege fordi det er mildt sagt mer enn sprengt kapasitet på jm-tjenesten. hos jm er det tid til å prate og spørre om ting en lurer på, og jeg får tilbud om omvisning på føden, fødselsforberedende kurs, ammegruppe osv.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Pga sykemeldinger har jeg kun gått til lege både i 1. svangerskap og til nå i dette. Har fått liste over jordmødre jeg evt kan ta kontakt med her i kommunen, men har liksom ikke følt behovet. Legen er så koselig også, og favorittdelen av jobben hans er svangerskap, så da trives jeg godt hos ham )
Gjest Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Jeg er førstegangs og går kun til jordmor. Jeg var første timen hos lege (var ca 8 uker påvei), men fastlegen min har permisjon så nå er det kun turnusleger som er her i 1-3 mnd igangen. Som regel danske, som aldri har jobbet i Norge før, og dermed ikke har kjennskap til rutiner og hva som er vanlig her. Derfor går jeg kun til jordmor. Syns det fungerer kjempefint Er aldri stress der, vi får snakket mye. Å føler hun har mer peiling på svangerskap enn enn lege har.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Heisann gutt i magen. Omvisning på St.olavs kan du bestille selv også ... det gjorde jeg sist.
Mortiletbittelitenurk Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Går til en privat gynekologklinikk hos jordmor, og synes det er topp! Er førstegangsfødende, og trenger nok mer støtte som det sies ovenfor... Jeg føler at jormor gir meg tid til å diskutere og spørre i tillegg til de rutinemessige kontrollene. I tillegg er det jordmor som er spesialist på dette med svangerskap, g jeg føler meg mer trygg at hun "ser" hvis det er noe galt. Jeg får også UL hver gang jeg er på kontroll, og det er vel strengt talt ikke nødvendig...men det er så deilig å få den bekreftelsen på at alt er ok! Tror det er bra for babyen at jeg ikke går og er bekymret, og er det er vel det som er poenget hennes...det tar henne 2 min å se på UL, og det betyr MYE for meg! Altså, jeg holder tommelen opp for jordmor!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Har 19 dager igjen til termin, og jeg har brukt begge deler. Nå de siste ukene går jeg kun til jordmor, men er jo pga. det er litt bedre å snakek om fødsel osv. med henne;) For min del så har jeg ikke hatt en slagt "kjemi" med noen av dem, men det har vært greit nok liksom.. Får den oppfølgningen jeg trenger og føler meg trygg;) Men det er selvfølgelig mye lettere å snakke med en jormdor føler jeg, siden legen min er mann. De har litt mer peiling, og har vært gravide selv;)
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Med første gikk jeg ca annenhver gang til lege og jordmor. Jeg var 16 år, så jeg syns det var lettere å forholde seg til, og snakke med jordmora. Med nr 2 gikk jeg også hos begge (kun til turnuslege), pluss ta jeg hadde oppfølging med ul og greier på sykehuset ofte. Ble mange konsultasjoner, men det er jo ganske betryggende også da. Dette er nr 3, og foreløpig har jeg vært hos fastlege og på sykehuset. Er strax 14 uker. Jeg vil nok bli fulgt opp nøye på sykehuset denne gangen også, men det er jo likevel fastelge som tar stilling til sykemedling osv. Usikker på om jeg skal til jordmor enda, men jeg har inntrykk av de ofte har bedre tid og kanskje fokuserer mer på andre ting enn kun det tekniske som legene.
noggie Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Forrige gang brukte jeg bare riksen mens nå bruker jeg fastlege og ekstrakontroller ved riksen. Ringte jordmor, men hun ville ikke (!!!) da hun kun vil jobbe med Ahus (noen som sa fritt sykehusvalg?)!! Har greit forhold til fastlegen tross knotete språk (han er ikke norsk), men fikk brev idag om at er blitt trukket ut til å bytte lege pga. nedskjæringer!! Hva da med allerede oppsatte timer?? Kommer til å be om å få gå kun på sykehuset resten av tida tenker jeg.
klg,2 boys now:) Skrevet 16. september 2008 #18 Skrevet 16. september 2008 går kun til lege,gjort det beggge ganger.ser ikke poenget med å gå til begge deler.føler at legen min kan svare på det lurer på.du får vel ikke tilbud om jordmor må vel ta kontakt med de selv.vet det ofte er lange ventelister.
Mrs. Bouquet Skrevet 16. september 2008 #19 Skrevet 16. september 2008 Sist gikk jeg til begge deler. Denne gangen kun lege da jeg syns det var så mye dill dall og snikk snakk hosn jordmor. Hun var helst litt irriterende syns jeg, tok alt som ikke var helt etter boka litt for alvorlig.
anjaslilje Skrevet 16. september 2008 #20 Skrevet 16. september 2008 i mitt forrige SVangerskap brukte jeg kun JM.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 16. september 2008 #21 Skrevet 16. september 2008 Forrige svangerskap gikk jeg kun til JM, nå skal jeg gå annenhvergang til jm og lege:) fordi jeg har fått ny lege, og han er kjempe grei!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå