Mamman til AM&JS Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Æsj...fikk akuttime hos legen i går...følt meg "rar" hele dagen. Klarte ikke å stå oppreist mer enn 1 min om gangen før jeg måtte sette meg...(akkurat som blodtrykksfall) kaldsvettet og ble små kvalm. Ble varm i "toppen", hjertet hamret som bare det. NÅr jeg kom til legen tok han blodtrykket mitt ca 5 ganger før han var fornøyd (stoler ikke helt på denne legen), overtrykket var bra...på ca 130..mens undertrykket var rundt 90...men pulsen var konstant høy...på over 100.... Hadde utslag på 1+ på proteiner og litt blod i urinen....er i uke 17... Har aldri tidligere hatt det slik i svangerskapet, så ble en smule bekymret.. Fikk beskjed om å holde meg helt i ro...bare slappe av hjemme, å komme tilbake med ny urinprøve om 2 dager og blodtrykk. Hva er dette tegn på....ble litt engstelig her...
Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Kan ikke svare deg på alt dette, men vil si at blodtrykket ditt ikke er faretruende høyt i allefall. Med min yngste hadde jeg 130/90 omtrent hele svangerskapet, og det gikk helt greit. Var i full jobb etc. Hadde ikke proteiner i urinen da, så jeg ville nok bare slappet av og sett det an. Lykke til.
Mamman til AM&JS Skrevet 16. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2008 For deg var sikkert ikke 130/90 høyt, men for meg som har hatt 120/60 hele svangerskapet, både nå og de 3 andre så var dette veldig merkelig... Var på kontroll på fredag, og da var blodtrykket mitt slik det pleier, og altså i går 130/90, og en puls på over 100..som pleier å ligge på ca 60... Må jo være en grunn til at kroppen min reagerer slik..
Ulldott Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Hvis du ikke stoler på legen kan du jo ta deg en tur på legevakten i kveld (enentuelt daglegevakt)slik at du kan få en annen leges vurdering? 1 på proteiner er jo ikke mye og blod i urinen kan jo bare være en risp eller no, men forhøyet blodtrykk er jo ikke spesielt bra. Ville absolutt tatt en sjekk til hvis jeg var deg.
Mamman til AM&JS Skrevet 16. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2008 Det har seg sånn at jeg ikke var hos fastlegen min ved legekontoret, og har hørt diverse ting og tang om akkurat denne legen, men på meg virket han egentlig ganske ok.. Jeg roer meg med svaret til i morgen, for da skal jeg jo på legekontoret igjen for en sjekk, så tror nok det går bra sånn sett!! Men uvant til å være meg, sikkert derfor jeg reagerer slik!! Og det at jeg må være borte fra jobben i dag også gjør det sikkert ikke bedre..(fra ei som stort sett aldri er borte fra jobben)
lille sprelle Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 med høyere blodtrykk enn normalt og proteiner i urinen, så var det svangerskapsforgiftning for meg. Jeg ble ihvertfall fulgt veldig godt opp. Var på sykehuset 1,5 uker før fødsel. (hadde flere komplikasjoner også som gjorde det nødvendig). På sh tar de ul og sjekker om alt er i orden med tilveksten.
Mamman til AM&JS Skrevet 16. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2008 Med meg har det ikke blitt konstantert noe som helst...får se i løpet av morgendagen hva bt og urinprøven sier da... Det jeg synes er snålt er at på fredag var alt heeelt normalt...urinen var ren og bt var bra..
Eve Dallas Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Jeg kan nok ikke svare på om du har begynnebde svangerskapsforgiftning, men hvis du bor rundt KK i Bergen kan du ringe de. Der får du komme til hos lege hvis de mener det er behov for det.
Mari80 Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Det er undertrykket som er farlig, og da jeg fikk katastrofekeisersnitt etter begynnende kramper, var undertrykket på over 160.
Mari80 Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Kan legge til at proteinene var på 4+ og jeg var VELDIG hoven i hele kroppen.
Mamman til AM&JS Skrevet 16. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. september 2008 Mari80..uff..det hørtes ikke bra ut.. Vet at undertykket er farlig..og burde ikke ligge på over 100... Men siden mitt har forandret seg på så kort tid..fikk jeg litt aha opplevelse...Siden da trykket var høyere enn normalt...litt protein i urinen og litt hovne ben..så tenker man jo sitt..at det kan være starten på noe...
Mari80 Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Pass på å få god oppfølging! Jeg fikk helt sjokk, for i løpet av TO dager gikk jeg fra begynnende svangerskapsforgiftning til at det ble så alvorlig at både jeg og barnet holdt på å dø.
Mari80 Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Dette skjer SVÆRT sjeldent da, så er nok ikke tilfellet for deg, men viktig å ta det på alvor likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå