Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg har noen spørsmål,håper noen vil svar meg:) Hvordan er skoletilbudet til elevene med adhd? Blir de godt fulgt opp-hvordan er en typisk skoledag?Dere foreldre til barn med adhd,benytter dere atferdsanalysen? Takk for svar.9
kivs Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Har to barn med adhd og har selv adhd... Jeg benytter meg av atferdsanalyse og oppnår knall gode reultater her hjemme. Skolen er jeg ikke fornøyd med. Men de kommer seg de også. Er utdannet vernepleier og har jobbet med dette i 12 år.. Har bred erfaring. De har begge to iop på skolen og den har jeg vært med å satt opp. De har forskjellige systemer de følger på skolen. Men dagens skole har altfor lite erfaring med barn som trenger litt annet enn andre barn.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Jeg bruker adferdsanalysen til en viss grad, men jeg kjenner jo uansett mitt barn så godt(på godt og vondt) at jeg vet hva som kan virke og hva som er håpløst å sette i gang med/forvente. Foreldre til ADHD-barn kjenner som regel sine barn bedre enn andre som ikke har ADHD-barn. Dette er fordi vi må sette oss inn i alt som har med barnet å gjøre. Og da er det både styrker og svakheter. Skolen er ikke like flinke, de forstår for lite av ADHD, selv med kurs og diverse. For de må kjenne akkurat det aktuelle barnet. Det er ikke som å få en i rullestol inn i skolen(hvor trapper osv er det som bli hindringen). Undervisningsmetodene for ADHD må tilpasses som en skreddersydd dress til akkurat den kroppen;) Noe som virker på en med ADHD, er ikke garantert å virke på en annen med ADHD. Og det med typisk skoledag; det er ikke enkelt å få til med ADHD, siden dagsformen varierer så sterkt. De må ofte få litt mer slingringsmon enn de andre i klassen. F eks min får gå ut av skolens område i friminuttene(det får ikke de andre), bare han kommer tilbake til timen etterpå. Han slipper å dusje etter gym, for ellers så har han ikke gym(kommer hjem og dusjer i stedet for). Han har fast 1 samtale med læreren hver uke, for gjennomgang av uka, og forberedelse til neste uke. Har fått innvilget en arbeidsdag i uke, hvor han ikke er på skolen, men med i et firma på jobb. Og dermed har han også fått fritak fra karakter i et fag(foreløpig). Vi jobber med opplegget, for det må tilpasses hele tiden, alt etter behov, og om de tiltak vi prøver, fungerer. Vi har nettopp vært gjennom ny runde med retesting, nettopp for å få en best mulig oversikt over ungen. Min er i ungdomsskolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå