Gå til innhold

Aldri barnevakt pga svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stort sett en OK svigermor, bare så det er sagt. Imidlertid vil jeg ikke bruke henne som barnevakt, men hun forlanger å være den første som blir spurt dersom vi skulle ha behov for barnepass. Grunnen til at jeg vegrer meg å bruke henne som barnevakt, er at jeg ser at hun detaljstyrer sine andre to sønner og deres familier. Jeg vil derfor ikke slippe henne for nært innpå oss. Hun forlanger å ha de andre barnebarna i alle skoleferier, og de er hos henne da, de har aldri annet enn hverdager med sine foreldre. Sist helg skulle den ene sønnen hennes på helgetur med sin sønn på 3,5 år, men hun mente at det var bedre at hun passet ungen for hun mente at han ikke var i stand til å passe sitt eget barn. Hun kunne imidlertid ikke passe hele helga, så hun prøvde til og med å finne en annen barnevakt den tiden hun ikke kunne ha han. Jeg synes dette er skremmende å se på, er redd for at hun skal begynne å styre slik med oss også. Når hun er på besøk hos oss sitter hun å tviholder på barnebarnet og hun leverer han aldri tilbake til meg, dersom samboer er hjemme er det han som får han tilbake, hvis kun jeg er hjemme legger hun han ned på gulvet selv om det er tydelig at han vil til meg. Vår sønn er nå over året og vi har enda ikke hatt barnevakt, bortsett fra at svigermor har trillet tur et par ganger. Vil jo ikke skuffe henne ved å spørre noen andre. Hun er nok en super bestemor som tar godt vare på barnebarna, men som forelder så vil jeg ikke godta å bli overkjørt på den måten. Mine foreldre er dessverre litt oppi årene så de ønsker ikke å passe han så mye, er ikke så mye de orker. Synes forøvrig mine foreldre oppfører seg eksemplarisk og det er ikke noe som irriterer meg med dem ifht. barnebarnet. Hva skal jeg gjøre for å løse dette, kan jo ikke basere meg på aldri å ha barnepass i uoverskuelig fremtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er DU som bestemmer over ditt barn, ikke svigermor. Du er nødt til å sette deg i respekt tidlig, hvis ikke risikerer du at barnet ditt tar etter svigermor når han blir eldre. Du risikerer at sønnen din lærer at det bare er å herse med mamma som man vil. Spør akkurat hvem du vil til å være barnevakt, besteforeldre har INGEN rettigheter.

Skrevet

Enig med anonym over her..

Det er DU som bestemmer over barnet ditt.

Finn en annen barnevakt om det er det du ønsker.

Skjønner deg godt jeg.

Skrevet

Takk for støtten dere, men jeg antar at min samboer også vil insistere på at moren hans skal passe. Han ser ikke ting på samme måten som jeg gjør. Hvis jeg nevner ordet barnevakt en kveld, mener han nok at moren hans er selvskreven barnevakt.

Skrevet

Og hvis svigermor ikke gir fra seg ungen, så ber du om å få ham (på en høflig måte,selvsagt)

"Nå trior jeg han trenger å komme til mammaen sin"

"Nå er han sliten"

"Når han gråter, skal du slippe å ha ham"

Hvis hun sier deg imot, så insister, men høflig og rolig.

Skrevet

Hva med å 'trenge' barnevakt en kveld svigermor ikke kan sitte barnevakt?

Finn ut en kveld svigermor er opptatt, bestill kinobilletter og avtal med en venninne/nabo e.l. å sitte barnevakt og overrask mannen din med en hyggelig date.

Motsier han deg med tanke på hvilken barnevakt du har valgt så si at du visste at hans mor var opptatt og du ville ikke at hun skulle måtte endre planene sine for deres skyld.

Ved en passende anledning må du sette deg ned med mannen din og snakke om ditt forhold til svigermor. At du gjerne vil at gutten deres vil ha et godt forhold til farmor, men at det er dere som er foreldre som må legge premissene for besøk og overnattinger. Si også at du ikke liker trenden med at hun skal ha barnebarn i alle ferier, at du har gledet deg til å bruke tid med ditt eget barn og reise på turer o.l.

Du skriver at som forelder vil du ikke la deg overkjøre på denne måten, men du har jo allerede latt henne overkjøre deg i et år ved at du ikke har skaffet annen barnevakt i denne tiden.

Det er på tide å ta et oppgjør med svigermor, men prøv å holde det på et saklig nivå.

Skrevet

Takk for svar, Solskinnsjenta. Skal prøve å finne en kveld hun har andre planer og skaffe annen barnevakt.

Hun er forøvrig arbeidsgiver til sin egen sønn, ganske frustrerende det også. Han jobber lange dager, vet aldri når han er hjemme, og ikke får han overtidsbetalt. Får faktisk dårligere betalt enn jeg får i 100% stilling. Etter at jeg går tilbake i jobb, skal jeg jobbe redusert for jeg må både hente og bringe i bhg, siden han aldri vet når arbeidsdagen er slutt. Selv får hun mer enn nok ut av firmaet som også en annen av sønnene hennes jobber i, og hun jobber ikke der selv. På toppen av kaka, kan han ikke ta ut pappapermen på 6 uker, for det har ikke firmaet råd til, så de pengene taper vi, dersom han ikke klarer å ta de ut samtidig som han har ferie. Hittil i år har han bare fått 2 uker ferie. Også synes hun ikke at unger har godt av å være i bhg, de skal helst være hjemme til de begynner på skolen. Er veldig glad i å være sammen med min sønn og skulle gjerne vært hjemme lenger, men vi trenger min inntekt. Hun har selvfølgelig bedt oss 100 ganger om å flytte i nabolaget hennes så hun kan passe vår sønn og vi bruke 1 time ekstra frem og tilbake til jobben.

Uff, blir litt bitter på dette av og til, for han tjente like mye i sin gamle jobb hvor han sjelden og aldri måtte jobbe ekstra. Da kunne vi klart oss med 50% barnehageplass ifht. den arbeidstiden han hadde da.

Skrevet

Det høres ut som om hun ekstremt glad i kontroll. Dårlig deal det der med at mannen din er ansatt hos mora si. Det er sikkert bra for henne siden hun dermed kan styre ham i stor grad, men det kompliserer forholdet dem i mellom ytterligere.

Det høres ut som om det er lurt at du begrenser hvor mye kontroll hun får over barnet ditt i fremtiden, for det er mye vanskeligere å begrense det i etterkant hvis hun allerede har blitt vant til å få gjøre som hun vil.

Jeg synes mannen din høres litt tøflete ut i forhold til mora si. Jeg sliter endel med min svigermor også. Hun har et tomt, ubalansert liv, og krever derfor veldig mye fra barna sine. For et par år siden gikk hun heldigvis for langt, og mannen min fikk endelig øynene opp for hvordan hun holder på. Det hjalp veldig med tanke på forholdet mellom meg og ham, fordi hun pleide å skyve meg helt unna for å få sønnen sin for seg selv. Du burde forsøke å få mannen din til å bli en alliert og mer lojal mot deg og barnet deres.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Spør en venn om å passe, og om noen blir sure si muntert "men vi kan jo ikke spørre deg hver gang" eller "åja, men "frida" har også så lyst til å passe av og til".

Eller vær direkte og si "men hva er dette, får vi ikke lov å spørre andre enn deg om å passe eller...?" Ikke surt, men med et smil.

Du trenger ikke forklare deg for henne i de hele tatt, du bestemmer! :)

Lykke til!

Skrevet

6 uke pappa perm har han jo rett til uansett. nav betale jo ut di pengan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...