lillemor_til_to Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 lurer på ein ting..visst man føder etter uke 31 er det farli..for ungen alså...kommer han/hu t å bli frisk eller? har hørt at unger som blir født for tidli blir allti sjuke...o.s.v. at d er allti noge som feiler de..er det sant?
¤ my precious ¤ Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 pjokken min er født i uke 33 og frisk som en fisk :-)
lillemor_til_to Skrevet 16. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2008 hehe...njåååååå så kjekkt...du slapp ialfall vente lenge)) heldige...men etter fødselen kor lange tid tok d før du kom hjem...va du lenge på sykehuset? og ke de gjor med ungen....ungen va jo født tidli....viss du skjønner ke eg meine))?)))
AO3 Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Barn kan bli født i uke 24 og vokse opp til å bli friske, og de kan bli født i uke 40 og være syke. Det finnes ingen garantier for noe, men sjansen for at barnet skal være friskt er selvsagt størst hvis det ikke er prematurt. Når det er sagt, er overlevelsessjansene for barn født i uke 31 visstnok generelt gode. Det er ikke sånn at for tidlig fødte barn ALLTID blir/er syke, men man kan heller ikke regne med at de ALLTID er friske. Nye undersøkelser har vist at flertallet stort sett klarer seg veldig bra, men det er høyere forekomst av cerebral parese etc etc enn hos barn født til termin, naturlig nok. Noen venner av meg fikk tvillinger i uke 34, hvorav en var liten for svangerskapsalderen. Det gikk bra med begge to, men det var nok en ganske tøff opplevelse. På avdelingen der barna lå var det barn som var MYE mindre enn deres... men også større barn som var MYE sykere enn deres tvillinger. Det er ikke bare fødselstidspunkt som spiller inn her, heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå