Gå til innhold

Uff;( Er litt redd akkurat nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos barnelege med sønnen min på 15 mnd i dag... Grunnen var egentlig at jeg ville utrede ham for melkeallergi, men det kom noe helt annet ut av besøket... Da legen så atferden hans ville han ha ham til psykologisk vurdering hos BUP. Det var på en måte en lettelse for meg, for jeg sliter veldig med ham. Men alle rundt meg sier at han er en normalt aktiv gutt... Vel, hva synes dere?

Han er meget utagerende, og en atferd som faktisk skremmer meg. Han banker søstra si på 5 år!! Litt overdrevet kanskje, men det er ikke langt fra sannheten. Han slår og sparker, biter og lugger. Og den lille kroppen er så sterk!!

Å si nei til ham er bare å fyre oppunder bålet. Da kaster han ting rundt seg, slår,og i det siste har han begynt å skade seg selv når han ikke får viljen sin.

Han er lynende intelligent. Ingenting stopper ham. Og han finnes ikke redd. Han må passes på hele tiden.

Han har selvfølgelig positive sider også. Han er en storsjarmør uten like når han vil det;-)

Noen som har erfaringer de vil dele med meg? Er dette "normal" oppførsel hos en 15 mnd gammel gutt? Hva kan det eventuelt være med ham? Og hvordan er det å gå til BUP?

Ble litt langt dette, men det var godt å få ut litt tanker ja;-) Blir utrolig glad for svar!!

Videoannonse
Annonse
Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Nei, ikke normal oppførsel...

Skrevet

For det første; bli ikkje redd. Ungen er den samme med eller utan noko diagnose;)

Eg har erfaring med ADHD, men din er jo litt ung for å få ei slik diagnose. Men det kan minne litt om det.

Det eg ville gjort, er å samarbeide med BUP. Der er mange hjelpetiltak, og ikkje berre utredningar der:) Å få hjelp til dei "små" detaljane som er vanskelige, kan vere godt.

Skrevet

Tja...hva som er normalt for en på 15 mnd er vanskelig å si. Det er så store individuelle forskjeller. Det trenger ikke å være noe galt, men det er godt at dere får sjekket det ut alikavel. Selv tror jeg ikke det er noe galt med gutten din.

Ønsker dere uansett lykke til=)

Skrevet

Oi!

Vel det høres ikke ut som noen av de andre 15 mnd gamle guttene jeg kjenner, og mitt inntrykk av ham er jo helt annerledes, men så var han jo trøtt og det var den ene gangen da.

Og det er jo veldig vanskelig med oppdragelsesting til så små, belønningssystemer og slikt er ikke videre enkelt å innføre siden man må ha en del grunnforståelse som de gjerne ikke har ferdig utviklet i den alderen.

Hvordan er han med andre da? Er dette en oppførsel som bare er hjemme, eller er han likedan borte? Verre?

BuP i området her vi bor er veldig bra, jeg kjenner jo godt til dem som du vet, ikke pga barna men meg selv:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil ikke tro at det er helt uvanelig med sånn oppførsel .

I USA mener de at trassalderen kommer når de er 1 1/2 år .

Min gutt er 17 mnd og har kommet i trass alderen ,han kaster seg ned på gulvet og hyler ,dytter,biter seg selv og meg når han blir sint.(Han har blitt mye bedre med bitingen ,tror det kommer av at han ikke har noe særlig språk:) enda) kaster ting.

Noen barn blir sintere enn andre ,det betyr nødvendigvis ikke at det ikke er normalt.

men flott at dere skal på bup så får dere sjekket det ut.Selv om jeg syns han er for liten til det ,men det er bare min mening.

Lykke til :) Håper alt er normalt og at de ikke finner noe :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen;-)

Jeg også synes atferden hans kan minne om ADHD, men det er jo altfor tidlig å påvise.

Tillab: Han kan oppføre seg veldig fint også, men i det siste har han vært veldig utagerende..

Jeg stoler ikke på ham i lek med andre barn. Plutselig kan han komme med knytteneven eller bite.. På toget fra Bergen sist, slo han ei jente på 6 år midt i fjeset. Hun ble helt fra seg stakkar... Skikkelig bølle er han!!

Det er godt og høre at BUP er flinke her;-) Kan bli godt å få oppfølging ja;-)

Skrevet

Kanskje litt vel tidlig å begynne å sette diagnoser, men uansett er jo BUP flinke og veileder deg nok riktig i forhold til gutten:-)

Skrevet

mamma'n til William: Hvorfor mener du det er for tidlig å gå til BUP? Er nysgjerrig på ditt synspunkt... Det var min første tanke og, men etter å ha fått fordøyd det har jeg kommet fram til at det må være en god ting å komme i gang med oppfølging tidlig?

Skrevet

Jeg er enig med deg i det FromaSuperMamaToaSuperWoman.

Men ser uansett det positive i at han får oppfølging allerede nå;-) Selv om det er litt skremmende også.

Skrevet

Jeg mener at når de er så små så er det veldig vanskelig og vite hva som er grunnen og da blir også vanskelig og sette en diagnose.

Det kan jo hende han reagerer sånn fordi han ikke har noe særlig språk enda og det kan gjøre han frustrert.Mange små barn reagerer sånn når de ikke klarer og gjøre seg forstått og så fort de mestrer kunsten å snakke så roer de seg.

Jeg ville vært redd for at han skulle fått en feil diagnose og sånn som adhd kan de ikke se før barnet er litt eldre ..

Men det er bare hva jeg syns ..

Dere får sikkert mange gode tips på bup :)

Skrevet

Det med å stille en diagnose er jeg klart enig med deg i. Men det gjør de vel sannsynligvis ikke med så små barn heller. De vil vel helst observere ham og komme med tips og råd om hvordan hverdagen kan bli bedre for oss alle;-) Gudene skla vite at det kan komme godt med!

Han har ikke noe språk ennå, så det kan godt hende det er det som gjør ham frustrert;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...