Gå til innhold

Langsiktig sparing til ungene...noen spørsmål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Krangla endel med gubben i går ang ungenes sparepenger, men til slutt blei vi enige =)

Vi har bestemt oss for å sette kr 7500,-(ca 2500,- de hadde hver fra navnefest og sånt + resten fra egen lomme) på egen konto/fond, hvor vi også kommer til å sette inn 900,- (300,- pr unge) pr måned fra oss. Evt også større pengesummer de får i gaver. Dette er penger som er ment brukt til utdannelse/sted å bo i fremtiden. I tilfelle summen etterhvert blir stor kommer vi til å ha det stående i mitt navn.

I tillegg skal ungene ha hver sin sparekonto hvor de kan sette inn penger de har på sparegrisene sine(bursdagspenger osv).

Spørsmålet jeg egentlig lurer på er: Er det lurt å spare i fond, eller hva lønner seg? Jeg vil ikke at pengene skal forsvinne, hehe! Men gubben mener det lønner seg med høyrisiko fondsparing så lenge det er snakk om så langt fram i tid. Vi sparer i fond til oss selv også, men det er ikke så nøye, for det er jo våre penger =P Synes det er litt skummelt å bestemme sånt for ungene, hehe!

Noen gode råd/tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gubben din har nok rett. Det viser seg historisk at det lønner seg å satse på aksjefond når sparetiden går over 5år. Og har man lenger horisont eenn dette så er man rimelig sikre. Det skapes alltis nye verdier i næringslivet og dermed så går aksjemarkedet oppover samme hvor grått og trist det ser ut på børsen nå.

Og som månedlig sparer fremmover så bør man igrun håpe på dårlige tider på børsen i mange spareår fremmover;) For det er jo da man handler på billigsalg. Alle de billige andelene man kjøper nå kommer godt med og gir god avkastning når børsen stiger og fondsandelene blir dyrere. De er da med på å trekke opp snittet.

Selv sparer jeg for fremtiden i tre ulike aksjefond. Sparer og noe på konto, men det er bare kortsiktig buffer sparing.

fondssparingen min er pensjon, utdanning til barn, kanskje EK til leilighet ol. spørst hvor mye det blir med tiden;)

Skrevet

Tusen takk for svar =) Regner jo med at gubben veit hva han prater om, men hjelper å få det bekrefta fra flere hold når det gjelder noe så viktig =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...