Gå til innhold

Fortvilet mor- kan alle ta en titt her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 3 mnd. Har fullammet siden fødselen. Har nesten like lenge hatt det problemet at gutten min får vondt i magen under ammingen. (Det virker i allefall som om han får vondt) Det går ofte fint i begynnelsen, før det virker som om han får vondt i magen. Trekker bena opp mot seg og snur seg vekk fra puppen. Suger litt igjen, før han vrir seg vekk og skriker Får han smokken å sutte på er det stort sett greit igjen, og "smerten" gir seg. Lurer nå på om det kan være noe galt med tarmene hans. Har noen av dere hatt spedbarn med mageprobl./sykdom/virus etc etc hvor dere har hatt det samme problemet? Kan også nevne at han har sjelden avføring. Ellers er han stort sett en blid gutt, som ikek skriker mye og som det ikke virker som har noe vondt. Bortsett fra under amming. Det er ikke hver amming som er like ille, men det er sjelden det går en dag uten noe som helst problem.

Er til behandling hos manuellterapeut på grunn av skjevhet i nakken (kiss ). Dette virker nå bedre. Trodde at problemene ved mating kom av nakkevondt, men nå er jeg ikke så sikker på det lenger....

Noen andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han rett og slett trenger å få rapet litt? Mine har av og til blitt urolig under måltidet. Da har vi tatt en liten pause og de har rapet. Etterpå var de roligere og klar for mer mat.

Hvis han bare får mm er det ingen fare med sjelden avføring. Min nr 3 bæsjet en gang pr uke fra han var 1,5 mnd til han var 6,5 mnd. Helt normalt!

Skrevet

Jeg har samme problemet med jenta mi, men hun får flaske....har hjulpet litt å rape flere ganger under måltidet, men hun har slike skriketokter innimellom likevel. Hun har en bæsjebleie om dagen, og er blid og fornøyd ellers - er ikke godt å vite hva verkingen skyldes.

Skrevet

Ja, jeg skal teste mer nøye om det kan hjelpe med raping underveis i måltidet. Etter måltidet er vi forøvrig alltid opp og raper ( og gulper).

Han har forøvrig fin vektoppgang og vokser fint også i lengden...

Dette problemet under amming gjør at jeg kvier meg for å være et annet sted enn hjemme under amming da det ofte blir en del pes....akkja..håper det går seg til.

Har i en periode kuttet ut melk, og innbiller meg at det har hjulpet litt... i det siste har jeg vært litt sløv på det ,men fra nå av er det full stopp av melkeprodukter.

Skrevet

Har du sjekket om dere kan ha sopp/trøske? Det gir ofte urolige barn under amming.

Ellers kan jeg nevne at jenta mi også var veldig urolig under amming. Hun tok beina oppunder seg, presset og ble litt sint. Slik var hun fra hun var 4 uker til 4 mnd ca. Hun hadde en del luftplager, såkalt 3-mnd kolikk. Ikke med skriketokter men hun var mye urolig/utilpass. Dette var spesielt på ettermiddagen/kvelden. Hun ville ha pupp ofte, hver andre time iallefall. På ettermiddagen/kvelden lå hun ved puppen konstant, det var ganske slitsomt å ha henne ved puppen hele tiden når hun var så urolig. Jeg synes det høres ut som babyen din også sliter med luft. De fleste spedbarn gjør jo det i mer eller midre grad.

Vi gikk til kiropraktor, det hjalp en god del her. Har du prøvd å ha han fra deg i fanget? Mens du presser bena hans opp mot magen?? Denne øvelsen sverget vi til, fikk ut masse luft. Du kan jo prøve! Ellers likte jenta mi å ligge helt naken, enten i sofaen eller i gulvet. Vippestolen elsket hun også. Hun ville ikke sitte noe særlig i fanget, tror hun synes det ble litt "tvunget", var bedre for henne å få bevege seg fritt. Ellers er det vikig å få opp rapen ja, få den opp før lufta går hele veien og skaper ubehag. Jenta mi var flink til å rape men hadde luftplager fordi, men selvsagt det hjelper en del å få opp rapen.

Det du må huske på er at dette går over. Jeg huker det var litt slitsomt, særlig når man ikke helt sikkert vet hva det er som plager de. Men jeg synes det høres ut som helt vanlige luftplager. Det pleier å gi seg i 3-4 mnd alder så det er ikke lenge før det plutselig er over skal du se.

Er synd på de små når de har luftplager, det er virkelig vondt for de.

Skrevet

Hei. Jenta mi på 2,5 mnd gjør akkurat det samme. Her er det også raping som må til. Jeg både ammer og gir mme. Jeg har funnet ut at det går bedre når jeg ammer liggende. Og når hun bare vil ha puppen og ikke flaska.

Skrevet

Har ikke sjekket om det er sopp_/trøske nå, men ved 6 ukers kontroll hadde han i allefall ikke det...tror ikke han har det nå heller egentlig...

Ja, han har hatt periode hvor han har vært enormt plaget med luft, og da var ammingen enda vanskeligere...det er heldigvis ikke så ille nå. Men kanskje er det som du sier, helt vanlig luft han plages med, og evnetuelt en rap som vil opp.

Vi har pleide å presse bena en del opp mot magen, og det funker fint. Han får ofte ut masse luft da. Vi har nok ikke gjort det så regelmessig den siste tiden, så vi bør kanskje legge inn en rutine på det igjen, samt massasje av magen.

Vel takk for innspill :). Jeg blir jo litt beroliget og tenker at det "bare" er luftplager og at det en dag plutselig gir seg :)

Skrevet

Gutten min gjorde akkurat det samme til han var 4,5 mnd ca.

Det var ikke mye å gjøre her i huset, bare å være tålmodig. Raping og gulping gjorde ingen forskjell, han var aldri sur annet enn når han spiste og jeg ammet bare. Det gikk over av seg selv og det har ikke kommet tilbake siden. Du får bare være tålmodig så går det nok over av seg selv skal du se. :)

Skrevet

Amme-te fra apoteket skal hjelpe mot luft i melken (mm) og gjøre så babyen ikke får så mye luft i magen.

I tilfelle det er der problemet ligger :)

Skrevet

hm... dette hørtes veldig likt ut som jeg opplever. Hun spiser fint i starten, men etter melka ikke lenger kommer "fossende" virker det som hun får vondt, og samtidig blir hun veldig urolig og trekker bena opp mot magen. Hun får også behandling for kiss. Eneste forskjellen er at hun har ofte avføring, det er ikke veldig masse, men det er helt tyntflytende og "surt" og er i hver eneste bæsjbleie. Jeg har tenkt om det er noe magevirus. Skal til legen imorgen, så da skal jeg spørre, og kan svare deg etterpå, om jeg får noen tips på hva det kan være. Datteren min er foresten 8 uker. jeg synes også det er vanskelig å skille mellom hva som er vondt pga nakken og magen, event andre ting.

Det hørtes somsagt veldig likt ut, med untak av avføringen. Jeg håper vi finner ut av det! god bedring til gutten din.

Skrevet

må legge til at det også er viktig for jenta mi og få rapet under og etter måltidet, som flere sier, men hun blir urolig uansett etter hun har rapet også, så jeg er litt rådvill for tiden, og kjenner meg igjen i det å verge seg for å dra ut pga. alt styret rundt ammingen. har begynt å lure på om hun får litt forlite melk også :S

Skrevet

"Godt" å høre om andre som også kjenner seg igjen i dette...

Ja, fortell om hva legen eventuelt sier det kan være...

I dag har forøvrig ammingen gått litt bedre. Vært tilløp til uro noen ganger, men fått "stoppet" det ganske raskt...enten ved hjelp av smokk og pause eller opp og rape.

Tror ikke gutten min får for lite melk ..Han legger veldig bra på seg, og det virker som det nok mat i puppen.

Ønsker jo ikke å vegre meg for å reise bort med han, men sånn har det blitt. Er liksom ikke så lett å sette seg ned hvor som helst og amme når det er slik...

Vel, lykke til i morgen da :)

Skrevet

Det kan også være at det under ammingen kommer en periode hvor melken renner saktere og han blir sint for det. De er utålmodige til tider disse små skjønnhetene. Eller at melken renner for fort akkurat da? Slik at han får behov for å snu seg vekk.

Amme-teen trenger ikke være til deg, det skal også stå oppskrift på dosering til barnet, barnet kan nemlig også drikke amme-te:)

Anbefales.

Skrevet

Hei igjen.

Legen fikk desverre ikke tid til å svare på spm. ang jenta mi idag, siden det var jeg som opprinnelig hadde time, ikke hun. Så vi skal dra på helsest. og spørre. Så da kan jeg komme tilbake til deg når jeg har vært i kontakt med de.

godt det har gått bedre idag :) håper det fortsetter den veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...