Gå til innhold

underliv på jentebaby...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg bytta bæsjebleie på jenta mi (5 mnd) i sted, tok jeg kjønnsleppene litt fra hverandre for å sjekke om det var komt noe inn der....

La merke til at jeg ikke kunne se noen skjedeåpning, er dette normalt? Kikket jo litt ekstra etter også (men var selvfølgelig veeeldig forsiktig)

 

Har byttet bleie på andre småjenter, og uten å kikke etter på noen måte mener jeg å ha sett skjedeåpningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke. datteren min hadde det..

Skrevet

Kanskje ta henne med til barnelege? Jeg ser skjedeåpninga til jenta mi dersom jeg skal vaske henne forsiktig mellom kjønnsleppene. Det kan ikke være at den er veldig lukket da..? Nå vet jo ikke jeg så mye om dette i.o.m at dette er mitt første barn.. Men en sjekk er kanskje greit, for en skjedeåpning bør hun jo absolutt ha :)

Skrevet

Jeg har to jenter og har kunnet se åpningen på begge hele tiden. Noen jente babyer har gjengrodd åpning og det må da enten behandles med en hormonkrem eller oppereres.

Få legen på 6 mnd kontrollen til å sjekke det.

Skrevet

HI her..

 

Noen son vet hvor vanlig dette er? Eller noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

De sjekker alltid skjedeåpning på jenter på helsesatsjonen. Hvis de ikke har gjort det på føden gjør de det i allefall på 6 mnd kontrollen. Det er jo superviktig at sånne ting blir oppdaget før evt menstruasjonen begynner etc etc. Ta det opp med legen på neste helsesjekk. Min jente hadde tydelig skjedeåpning. Du kan jo bare kikke litt bedre etter? Det er ikke farlig det.

Skrevet

De sjekker faktisk ikke skjedeåpning på helsestasjon med mindre man ber spesifikt om det. Det har vært en ganske stor sak med tanke på omskjæring av jenter ol.

Skrevet

HI igjen...

 

prøvde virkelig å kikke etter idag, men så altså ikke noe hull... skal ta det opp med lege, tenker at det er vel ikke sånn at jeg trenger bestille time imorgen heller...

 

noen som vet hva som skjer videre?

Skrevet

Min datter på snart 3 har ingen åpning. Jeg ba legen se på det, men han sa det var helt normalt, han mente den bare ikke viste så godt. Ærlig talt, nå har jeg sett etter i snart 1 år, og jeg kan fremdeles ikke se spor av den, så jeg skal ta henne til en annen lege for å sjekke. Ikke så gøy nå som jenta er stor, men jeg kan hvertfall ikke drøye det enda lenger=(

Skrevet

Jeg hadde en jente som måtte få behandling med hormonkrem.

 

De indre kjønnsleppene var ikke skilt, så alt så veldig lukket ut som du sier. Men med litt krembehandling, så åpnet det seg som en blomst. He he.

 

Hør på helsestasjonen neste gang du er der. Neppe noe å bekymre seg over!

Skrevet

merkelig. jeg ville skjekket det opp med legen. Jeg kan se det godt til datteren min på 8 uker hvis jeg ser etter. Det er selvfølgelig bittelite, men man kan se hvor skjedeåpningen er, tom. på hun som er så bitte lita. Håper alt går bra.

Skrevet

Noen har lukket kjedeåpning. Leste noe om det engang. Men det ordner seg etterhvert.

 

Husker ikke helt hva som stod jeg.

 

Eldste mi hadde ikke det hun eller eller veldig lite..for da jeg fikk nr 2 la jeg merke til at jeg så tydligere at hun hadde det .

Skrevet

det kan ikke være en veldig solid jomfruhinne da? som ligger helt ute?

Skrevet

jenta mi hadde dette, var som om det var et lag, en hinne over. Så hun var ikke åpen.

Vi fikk beskjed om at vi kunne bruke hormon krem i noen uker så ville det karnsje åpne seg da hun var 6-7 mnd men valgte å ikke gjøre det enda siden det ikke var en veldig utprøvd ting i følge barnelegen, og jeg er skeptisk til å døtte på hormonbehandling sånn uten videre. (blir selv veldig syk av ppiller og annet) Men det åpnet seg av seg selv bare noen uker etter at legen påpekte dette, uten behandling da.

 

Hør med legen du

Skrevet

takker for mange svar... føler meg litt treig siden jeg ikke har oppdaget dette før... hun er jo tross alt 5 mnd...

 

Noen som har tips om hvor man kan lese mer om temaet?

Skrevet

Må bare få legge til at jeg kikket nøye i dag igjen, er noen mnd siden sist jeg skjekket grundig nå. Og jeg så et bitte-lite hull!! Altså ser det ut til å ordne seg hos frøkna=) Før har det ikke vært antydning en gang

Skrevet

Jenta mi på 5,5 år har ikke skjedeåpning. Det er lenge siden jeg oppdaget det og tok kontakt med fastlege, barnelege og helsestasjon. Alle sa det samme. Det er ikke vanlig, men heller ikke unormalt. Og det skal visst åpne seg av seg selv. Før puberteten! Så da venter jeg da... sjekker kanskje en gang i mnd nå mens jeg vasker henne. Det ser heeeelt tett ut! Ikke antydning til åpning.

Jeg er bekymret....!

 

Og ikke minst: hva skal jeg si til henne om det blir operasjon?? eller når hun finner ut at alle andre jenter har hull og ikke hun??

 

 

Skrevet

Herlighet,hvor lenge venter man på at det skal "åpne seg selv"da? trodde dette var noe det var best å ordne opp i, mens de fortsatt er babyer??

Hva gjør man liksom om det fortsatt er tett på en 5 åring? GU i den alderen må da uansett føles som overgrep spør du meg.... skrekk og gru....

Skrevet

Begge mine jenter har värt "sammenvokste" nedentil. Ikke helt tett, men heller ingen åpning. Mer som en tynn hinne. Vi fikk komme til barnedoktor som ga oss en bedövelsessalve som vi fikk smöre på nedentil. Deretter "åpnet" legen hinna med en qtipp (hinna var litt tykkere på eldstejenta så der fikk legen skjäre opp med en skarpere gjenstand). Jeg så liksom en annen vei, så jeg vet ikke eksakt hva han brukte :-(.

Men inngrepet gikk kjempefort og ingen rakk å gråte noe särlig för det var over. Etterpå fikk vi med oss en hormonsalve som skulle smöres på en periode for å hindre at det skulle vokse sammen igjen.

Det ville visst gjerne vokse sammen for å beskytte mot avföring som så lett kommer inn i skjeden til små pikebabyer. Men hvorfor akkurat mine hadde dette problemet kunne de ikke svare på.

Vet ikke om bruk av våtservietter kan ha skylden. Eller om dagens bleier som sitter på det meste av dögnet har noen skyld.

Det er ikke farlig, hvertfall..men kan jo oppleves litt ubehagelig.

Skrevet

Ble litt rotete dette innlegget mitt..men begge jentene var under året når vi var hos doktor og fikk dette inngrepet.

Med eldstejenta var vi hos doktor en gang til etterpå, for jeg syns det så ut som det hadde begynt å vokse sammen litt igjen. Men da brydde ikke doktoren som om å gjöre noe annet enn å sende med litt hormonsalve. Så alt ordna seg og har ikke hatt noe mer problem med dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...