Gå til innhold

Så hva er deres holdning til voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klar over at dette kanskje er et minefelt.

Men jeg mener (og for understøttet dette også) at voldtekt handler KUN om sinne og kontroll. Derfor kan man ikke legge klesvalg og oppførsel til grunn for voldtekt.

Nei er nei, mitt er mitt, og vi godtar ikke stjeling. Voldtekt er tyveri, på lik linje med alt annet tyveri.

Hvis alle kvinner samler seg for å stå i mot dette, burde vi ikke klare å ta de da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm ... vet ikke jeg, men jeg føler meg tryggere i bergans fjellutstyr enn i miniskjørt og singlet. Dessuten, de fleste voldtekter begås av folk som kjenner offeret, gjerne i beruset tilstand. Ergo, kvinner bør alle gå i fjellklær og være de eneste som får lov til å drikke (hvordan man skal løse problemer med voldtekt av menn, det har jeg dessverre ikke tenkt noe på).

Skrevet

Jeg tror ikke det handler kUN om sinne og kontroll og mener at man kan ta hensyn med klesvalget ut fra hvor man er og hva men skal gjøre.

Uansett hvem sin skyld det er er det den som blir voldtatt som har fått livet sitt ødelagt og da kan man ta sine forholdsregler ikke bare med påkledning, menogså hvor man går og til hvilken tid på døgnet.

Ikke kom her og si at man kler seg i miniskjørt og trang topp med utrigning ned til navelen kun for sin egen skyld.

Skrevet

ta de?ta hvem?mennene? kan jo ikke ta de som voldtar sine egne familiemedlemer eller de som lusker rundt på nattestid og forfølger enslige kvinner på vei hjem...

men jeg er helt enig,det er et tyveri og man kan ikke bortforklare voldtekt med hva kvinnen gjorde og ikke gjorde, vil man ikke så vil man ikke.

men så lenge det er menn i verden vil dette ALDRI ta slutt...

Skrevet

nei det er så. Men man stjeler ikke fra folk. Man skal kunne gå naken ned gata uten at folk rører.

Vi vet ikke om størstedelen blir voldtatt av noen man kjenner, siden mørketallet er så stort.

Og siden man kan bli voldtatt med burkha, så har klesvalget lite å si.

Voldtektsmenn sier det selv. Det spiller ingen rolle hva de har på.

Skrevet

ta meningene, holdningene...hehe..var det jeg mente..glemte et par setninger der:-)

Skrevet

Det er jo ikke så greit å vite om det du sier stemmer da siden veldig få av typen voldtektsmenn som ikke velger offeret sitt midt på gata blir tatt for gjerningen. Jeg vil gjette på at de fleste voldtektsmenn kanskje vil foretrekke å utøve makt og kontroll over noe som ser "bra ut". Skader det å si at man bør utøve forsiktighet? Ingen burde gå inn i hjemmene våre og forsyne seg med ting, men man låser da døra for det!

Skrevet

Det er aldri noen unskyldning for å voldta, det er aldri kvinnen/jenta sin feil, men det går an å unngå å sette seg i farlige situasjoner. F.eks. du trenger ikke bli med tre ukjente menn hjem på nachspiel som eneste jente, du trenger ikke haike osv. Det er ikke snakk om å begrense kvinners frihet, og, som sagt, det gjør ikke en voldtekt "tillatt", men hvis vi kan gjøre så små og enkle ting for å unngå stygge sår på kropp og sinn så gjør vi vel det, ikke sant? (Og, nei, jeg sier ikke at man ved å unngå klart farlige situasjoner er garantert ikke å bli voldtatt)

Skrevet

Kan være enig i det, selvfølgelig. Men likevel:-)

Skrevet

Jeg klarer ikke å tro at voldtekt bare handler om sinne og kontroll. Det finnes mange former for voldtekt. Ikke alt er de som blir overfalt i en mørk bakgate. I de fleste voldtekter er det så vidt jeg vet en overgriper som offeret kjenner. Jeg er ganske sikker på at for mange dreier det seg om sex. Det er ikke en gang alle som forstår at de gjør noe galt.

Egentlig forstår jeg vist ikke spørsmålet helt. Hvordan skulle alle kvinner stå sammen mot dette? Den delen av befolkningen som er tilhenger av voldtekter er vel uansett så liten at det ikke kan være der problemet ligger.

Skrevet

Alle er enige om at man ikke skal stjele, i hvertfal i teorien, likevel er det smart å låse døra når man går hjemmefra.

Skrevet

Stå sammen mot holdningen om at kvinnen er skyld i det. Dærsken så dårlig jeg har vært på å uttrykke meg:-)

Skrevet

Hei kaklehøna! Så om man ikke kler seg utfordrende så blir man ikke voldtatt? Og mannen er nødvendigvis beruset?

Jeg gikk i pologensere og var sjenert, redd for å vise annen hud enn hender og ansikt. Brukte ikke sminke og hadde skulderlangt tørt og stygt hår.

Men likevel ble jeg voldtatt som 16 åring. Midt på lyse dagen i undergangen fra bussholdeplassen.

Min venninne ble også voldtatt. men som 14 åring av en gutt på 18. hun gikk i joggeklær og var ei vanlig jente.

har flere venninner som går i miniskjørt. men de har ikke opplevd dette..

Skrevet

Den er jeg enig i Meesah (både at du burde bli flinkere til å presisere hva du mener, og at vi kvinner i det minste kan fremme holdningen om at det ikke er offeret sin skyld). Men likevel mener jeg at det ikke skader å være forsiktig. Det å vite at man ikke er skyld i det som har skjedd hjelper så lite, man føler skam og har det forferdelig for det om man først blir voldtatt.

Skrevet

det er jeg enig i

Skrevet

Jeg har selv opplevd noe lignende du skriver anonym, men jeg har også venninner som har opplevd andre varianter. At du kler deg fornuftig, er litt forsiktig med å gå alene, er sammen med andre som kan passe på deg når du drikker osv, er ingen garanti, men det skader ikke å prøve å unngå farlige situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...