Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man velge??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har kobberspiral:)

 

Masse å velge imellom. Alt fra p piller, mini piller, p stav, p sprøyte, spiral, kondom osv

Skrevet

Tja? Hva vil du ha?? Jeg sverger til pessar. Vil ikke ha hormoner. Blir så gæærn av dem.

Skrevet

Tja, jeg vil ikke ha kobberspiral for det har jeg prøvd. Ingen suksess. Vil helst ikke ha piller fordi jeg er redd jeg skal glemme å ta dem. Noen som har erfaring med hormonspiral? Kan man ha det når man ammer?

Skrevet

Du kan ha hormonspiral mens man ammer, men jeg ble anbefalt å vente et halvt år før den ble satt inn slik at livmoren fikk trekke seg skikkelig sammen først.

Jeg har nå bestemt meg for p-stav, altså sånt implantat. Det kan også brukes mens man ammer. Frem til nå har jeg brukt Cerazette, men jeg har blitt så distre etter at søta ble født, så jeg glemmer den stadig vekk...

Skrevet

hvordan fungerer en slik p-stav da? Er det mye bivirkninger?

Skrevet

hvis du leter etter prevensjon uten bivirkninger få deg en ladycomp/babycomp!! www.pfc.no

Skrevet

bivirkningene skal være de samme som ved f.eks hormonspiral eller minipille. Det vanligste er vel blødningsforstyrrelser, at man kan få litt småblødinger i starten spesielt. Og de fleste mister mensen etter en stund. Ellers er det vel de vanlige tingene som ved hormonprevensjon generelt. Det heter Implanon, så du kan jo søke på www.felleskatalogen.no hvis du vil lese mer.

Jeg har bare fått resept, ikke fått satt den inn enda (jeg måtte til en gynekolog for å gjøre det , men noen fastleger setter det inn selv), så jeg har ikke noen erfaringer selv:)

 

Men mine argument for å velge implantat var:

- det er viktig for meg å ikke bli gravid de neste 2-3 årene, for jeg må bli ferdig med studiene før neste barn...

- jeg glemmer p-pillen hele tiden

- har ikke lyst på spiral

- sånt implantat slipper jeg å tenke på. Det kan sitte inne i minst 3 år (under huden på overarmen), og jeg slipper å tenke på om det detter ut (det kan jo skje med en spiral).

- den beskytter uavhengig av diare, oppkast og sånt (i motsetning til p-piller)

 

ulemper:

- det er et fremmedlegeme i arma!

- hormonprevensjon har jo sine bivirkninger...

- det koster en del (nesten 1300 kr)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...