Gjest Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Den blå tykke boken, der de sjekker opp diverse legemiddel.
tante grusom master of law Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 felleskatalogen...
Gjest Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Hmmmm.... det var det jeg også trodde. Men fikk JM til å slå opp i boken sin ang. ibux. Og der sto det noe helt annet et det som sto på felleskatalogen.no
Bøggly Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Det er nok felleskatalogen ja, men den skifter farge hvert år da......og forhåpentligvis har legene den siste utgaven (dersom de ikke bruker felleskatalogen.no)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Legemiddelhåndboken. Eller noe sånt. Felleskatalogen er ikke blå i år.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Jeg trodde legene foretrakk legemiddelhåndboken (?). Men uansett da, den på nettet som heter felleskatalogen.no er jo dugandes til det meste.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Felleskatalogen er gul i år (litt gull-aktig). Den oppdateres hvert år, så om hun har hatt en gammel utgave, kan det hende det har blitt forandringer i det. Hva lurer du på? Jeg kan sjekke i felleskatalogen jeg har
Gjest Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Merkelig greie da. Boka hennes sa at ibux ikke skulle taes uansett hvor man var i svangerskapsforløpet. Felleskatalogen.no sier det er greit så lenge man er under 6 mnd. på vei.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Vel, dette fant jeg i legemiddelhåndboken: raviditet, amming: Acetylsalisylsyre er i noen studier rapportert å øke risikoen for misdannelser. I dyreforsøk er flere NSAID teratogene. Selv om det er motstridende data, gir selve virkningsmekanismen for alle disse stoffene grunn til en viss tilbakeholdenhet. NSAID kan også gi føtal nyreskade med oligohydramniosis. Mot slutten av svangerskapet bør en dessuten være forsiktig pga. risiko for blødning og lukking av ductus arteriosus in utero med pulmonal hypertensjon. NSAID virker rihemmende. Koksiber skal ikke brukes av gravide. Ingen av de vanligste NSAID synes å overføres i mengder som gir farmakologiske effekter hos det brysternærte barnet ved bruk av enkeltdoser eller middelshøye doser som vedlikeholdsbehandling. Ved valget mellom flere NSAID er kort plasmahalveringstid og lav toksisitet av størst betydning. Diklofenak og ibuprofen er førstevalg. Opplysninger om overgang til morsmelk av COX-2-hemmerne og klinisk erfaring ved bruk hos ammende er begrenset.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Her er linken forresten, om du vil lese selv: http://www.legemiddelhandboka.no/xml/
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Det står at man ikke skal bruke det i 1. og 2. trimester om ikke strengt nødvendig. Ibux inneholder blodfortynnende midler, så jeg vil anta det er derfor. Bør heller ikke brukes i 3. trim, fordi man kan få forlenget blødningsperiode. MEN, dette er vel strengt talt ment til de som bruker det MYE. En gang skader neppe
Gjest Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Den blå boken er legemiddelhåndboken.
Mor&barn Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 ellers står det iallefall på pakningen at skal ikke taes av gravide, så hvorfor ikek ta paracet i stedet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå