@nneliten Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 I min kommune får man ikke time hos jordmor før i uke 24... Synes det er lenge å vente, da jeg tidligere har gått til jordmor fra ca uke 14-15. Nye retningslinjer sier de... Jeg venter nummer tre, men dette gjelder også førstegangsfødende her. (Har byttet lege og byttet kommune siden forrige svangerskap) Hvordan er det der dere bor?
Seriøst Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg har heldigvis ei jordmor som synes de nye retningslinjene er tull og tøys! :-) Har tenkt å gå på kontroll kun hos henne denne gangen, og vil gjerne begynne i uke 12-13 slik at jeg kanskje får høre hjertelyden på første kontroll! :-)
Babyønske �� Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Hadde første legetime tidlig, 5+2, fordi jeg hadde timen for noe annet fra før. Så derfor bestilte jeg meg jordmortime til uke 12. Nå er jeg i uke 24+4, og har ikke hatt noen time hos hverken lege eller jordmor siden den i uke 12. Bortsett fra ordinær ultralyd da. Skulle ha jordmortime i dag, men den ble avlyst, så da skal jeg ikke ha den før om en uke. Tror ikke det er vanlig med noe hyppigere, siden jordmora ikke satte meg opp på noe tidligere. Har heldigvis et helt problemfritt svangerskap, så jeg har ikke følt noe behov for hyppigere kontroll heller. I et skriv jeg har fått ser jeg også at flergangs har sjeldnere kontroller enn førstegangs også. Jeg er forresten førstegangs.
@nneliten Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Hadde også planer om første kontroll hos lege ca uke 12 - nettopp for å få den bekreftende hjertelyden, men pga at legen skulle ha ferie, ble 1. kontroll i uke 8. Han henviste meg da til jordmor - jeg skulle ta kontakt selv, men han sa jeg skulle bestille time - ca uke 13/14, slik at jeg kunne få høre hjertelyd. På helsestasjonen blir jeg møtt av en oppgitt dame som nærmest skjeller ut legen for å ha henvist meg...festlig... Så da bestilte jeg ny time hos legen da, i uke 15 - håper han finner hjertelyd, for jeg har ikke lyst å gå helt til ultralyd uten å VITE at hjertet slår der inne...
Underveis --> Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Her er det tilbud om jordmor i uke 16. Dette er det øvrige tilbudet i min kommune, i alle fall for meg som er førstegangsfødende: ca uke 12: lege uke 16: jordmor uke 18: ultralyd uke 24: jordmor uke 28: lege uke 32: jordmor uke 36: lege uke 38: jordmor uke 40: lege uke 41: jordmor Alt dette er selvfølgelig frivillig og man kan velge å gå til den ene eller den andre, eller alt sammen. I tillegg er det tilbud om fødselsforberedende kurs ved jordmor og fødselsgjennomgang etter fødsel. Uten at jeg har noe å sammenligne med, så virker dette veldig bra. Min søster bor i en annen kommune og var veldig imponert i alle fall. Rart egentlig at det er så stor forskjell.
smilan Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Skulle egentlig ikke til jordmor før etter ul. Men jeg maste meg inn for å høre hjertelyden siden legen ikke hadde sånn høreting. Var der i uke 16..
Hera Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Skal til jordmor første gang i uke 20. Skulle egentlig vært der i uke 16, men pga at jordmor er sykmeldt, så må jeg vente 4 uker. Så da skal jeg til kontroll hos lege denne gang også.
Ladybug~N&E Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 jeg begynte ikke å gå til jordmor før i uke 31. og da var det fastlegen min som "tvang" meg til det. blei spurt allerede i uke 12 om jeg ville men jeg sa jeg ikke trengte det enda. her går man gjerne til jordmor og lege annenhver gang fra rundt midten av svangerskapet. fosterlyden får vi høre hos fastlege også så man får jo vite om det er liv selv om man ikke går til jordmor før etter ordinær ultralyd.
Fire småtroll Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Her er vi kjempeheldige, for det er faktisk to jordmødre på helsestasjonen, så det er jordmor der hver dag og to dager i uka er de der begge to. Dvs at vi får akkurat så mange timer hos jordmor som vi vil ha.. Legen følger skjemaet med anbefalte kontroller gjennom svangerskapet, og i tillegg ringer vi bare helsestasjonen og får time hos jordmor når vi vil innimellom. Jeg ringte helsestasjonen forrige uke og fikk en time denne uka, har altså vært på første jordmortime i dag, uke 16+4. Kunne få time igjen når jeg ville...
gerd Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 uke 24. Helt poengløst å gå før - gitt at man har tatt de blodprøvene man skal og vært på en ktr ca uke 12 hos lege i samma slengen. Og UL i uke 18 da såklart.
@nneliten Skrevet 15. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2008 Jeg synes ikke det er poengløst ettersom fastleger ikke alltid er like flinke med gravide damer... Jeg har i alle fall med tidligere fastlege opplevd mye kløning i fht. å finne hjertelyd i uke 12/13. Ikke sikkert min nye fastlege er like usikker, men ville likevel foretrukket "eksperten" på temaet - nemlig jordmor fra uke 14/15. Er enig med at vi ikke trenger å overkontrolleres så lenge vi er friske - men før man kjenner liv hver dag, er det greit å få høre hjertelyd. Mitt poeng er også at hvis man ønsker kontroll hos jordmor fremfor lege, så mener jeg dette bør være valgfritt, men det føler jeg ikke at det er her hvor jeg bor.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Med første fikk jeg ikke jordmor i det heletatt, med nr.2 var første timen i uke 24. Det er helt normalt. Var hos legen en gang i uke 12 før jeg var hos jormoren.
Pappalille Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Var hos lege i uke 10 og 16. Så var det ordinær UL i uke 20 og så skal jeg til legen igjen i uke 24. Har enda ikke hørt hjertelyd, bare vært på ul, og jeg synes det er helt ypperlig å slippe å "fly ned dørene" hos legen eller jordmor =) Jeg har veldig flink lege som jeg er fornøyd med, og jeg har hatt så mye symptomer og fått mage tidlig så har ikke hatt så veldig store bekymringer.
Eline på vei med nummer to Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Jeg var hos legen i uke 10 (måtte tilbake i uke 12 for å ta alle prøvene), deretter på ordinær-UL i uke 19 og så hos jordmor i uke 24. Synes det var helt greit, har ikke hatt noe behov for å renne ned dørene hos legen uansett. En annen sak er at min lege IKKE lytter etter hjertelyd før etter ordinær-ul uansett, rett og slett fordi man kan risikere at legen ikke finner hjertelyden uten at det dermed er noe galt. Før ordinær UL vet man feks ikke om morkaka ligger foran, gjør den det så kan det gjøre at man ikke klarer å finne hjertelyden... Fosteret er jo ikke akkurat kjempestort før ordinær-ul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå