Gå til innhold

politisk førstehjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tør ikke engang spør mannen min om dette..føler meg helt total idiot som ikke har peiling, så nå spør jeg dere venninner her inne..

Jeg har aldri intressert meg i politikk, og nå synes jeg det er på høy tid at jeg lærer meg dette.

Hvilke av de politiske partiene er røde, og hvilke er grønne?

Hvilke er konservative vs radikale?

Hvordan ligger de, sånn på ei linje fra høyre mot venstre?

Kan noen forklare meg dette -enkelt?

Tusen tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finner du ihvertfall stoff du kan klikke deg videre på!

Skrevet

Etter min mening: Til Venstre og mot Høyre

Rødt, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Det Norske Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Høyre, Fremskrittspartiet.

I forkortelser blir dette:

Rødt, SV, AP, SP, KRF, V, H, FRP.

Man regner Rødt, SV, AP som røde, og SP som grønne.

Til venstre er man radikale og til høyre er man konservative.

Uenigheten mellom høye og venstresiden går på mange ting, men her er noen viktige faktorer:

- SKAL OFFENTLIG ELLER PRIVAT SEKTOR VÆRE STERKEST?

-Høyresiden: privat

- Venstresiden: offentlig

(Offentlig sektor vil si stat, fylkeskommune eller kommune. Privat sektor vil si alt fra Coca cola company og IKEA til enmannsforetak som du og jeg kan opprette her og nu dersom vi får en forretningsidé)

En sterk offentlig sektor vil si at staten er sterk gjennom eierskap. I Norge eies skolene av det offentlige, sykehus, oljen, etc. Vi har en veldig sterk stat sammenlignet med veldig mange land. Særlig USA, hvor staten er et "fyord".

Til venstre er man for en sterk stat for å fremme demokratiske rettigheter slik at det kapitalistiske markedet ikke får styre alt. Det private markedet har nemlig en tendens til å bare tenke på profitt, uten å ta hensyn til hvilke konsekvenser dette får for folket. (Et godt eksempel er boligkrisen. Denne ville aldri ha inntruffet om boligmarkedet var statlig regulert. Noe som er utenkelig, men likefullt et godt eksempel på hvor galt det kan gå om det private for for mye makt. Det private vil tjene penger, ikke tjene demokratiet).

Til venstre er partiene for ha en sterk stat slik at velferdsstaten er sterk, de er derfor for høyere skatter slik at de kan finansiere skole og velferd til alle, til gjengjeld er alt gratis.

Til høyre derimot, mener man at venstresiden ikke tror på individet, at individet forsvinner i de store kollektive løsningene. Derfor er man for en svakere stat, og heller ha løsninger som gir rom for individuelle valg. Dette vil si at man skal ha valg til å sende ungene sine på privatskole, gå på privatsykehus, privatbarnehage etc. Her er de også mot de høye skattene, fordi de ikke tror på de offentlige løsningene uansett.

Ved at staten selger mer og mer av sine eiendommer til privat sektor mister man mye av kontrollen over demokratiutviklingen. Men samtidig blir den mer effektiv fordi det private næringsliv er så flinke til å tjene penger. Disse pengene går ikke lenger til fellesskapet, men i lomma på feks en Kjell Inge Røkke, slik at han kan kjøre speedbåt eller noe i den dur.

- SKAL MAN HA HØY ELLER LAV SKATT?

Høyresiden: nei.

Venstresiden: ja, og de rike skal skattes mer enn vanlige folk.

Til høyre mener man at venstresidens høye skatter gjør at næringslivet ikke vil etablere seg i vårt land, men heller dra til andre land hvor de kan skatte mindre. De er også redde for hjerneflukt, at "de gode hodene" i næringslivet som kan gi stor rikdom inn i landet, heller vil jobbe i land hvor de tjener mye mer fordi de slipper de høye skattene.

Til venstre tror man på at godene i landet skal fordeles, at ingen kan tjene seg rike på andres ulykke og at skatten skal være med på å jevne ut rikdommen. Dette er viktig for å forhindre en stor fattig taperklasse. (Igjen er USA et fortreffelig eksempel, der er staten så svak (man betaler lite skatt) at de ikke har anledning til å hjelpe de fattige, som i sin tur avler kriminalitet, nød og lidelse). Venstresiden vil ikke gi høy skatt til de som tjener lite, men ta høye skatter av de som tjener mye.

- VENNSKAPET MED USA

Venstresiden: skeptisk. (her er AP mer som et høyreparti)

Høyresiden: WE LOVE AMERICA, og er med på alle kriger amrikanerne finner opp.

- INNVANDRING

Alle partiene er tause, unntatt FRP.

Dette tjener selvsagt FRP mye på. Og tiden er veldig moden for at andre partier også kunne ha mening om dette området. Rødt er vel de eneste med klare meninger såvidt jeg har sett.

Ble litt forenklende dette, og hisset sikkert på meg noen både her og der. Men jeg prøvde da å forklare noenlunde enkelt hva høyre og venstre er uenige om.

Skrevet

Tusen millioner takk

Det hjalp mye. Blei mye klokere:-)

Skrevet

Må bare si jeg er utrolig imponert. Først over rosa76 som tar et slikt initiativ og faktisk gidder, og så over Selma som har klart og orket å lage en kortversjon av politisk oversikt =)

Skrevet

Dette trengte jeg også en oppdatering på!!!

Har jo fått med meg det meste, men blander jo sammen alt til slutt og "gir litt opp" å følge med.

Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...