Gå til innhold

Når gir dere febernedsettende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har vannkopper og når jeg la henne nå hadde hun 39,1 i feber (målt i øret). Hun har nesten aldri hatt feber, så jeg er litt uvitende her. Har stikkpiller i skapet, men når jeg foreslo medisin og sa at vi måtte ta den i rompa ble hun så redd at jeg droppet det. Nå har hun sovnet. Allmenntilstanden er god og humøret har vært godt i hele kveld, men hun er jo ganske varm...

Sitter og lurer på om jeg skal gi henne en stikkpille når hun har sovnet skikkelig. Hvis jeg gjør det mens hun er våken blir hun helt krakilsk og livredd, det er jeg sikker på! Sist hun fikk det var hun såvidt ett år, og nå er hun straks tre.

Hvor mye feber kan de ha uten å få febernedsettende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved over 39 grader i feber på kvelden gir jeg alltid paracet uansett fordi jeg er litt redd for at feberen skal stige mer når de sover og i verste fall gi feberkramper når jeg ikke er der for å følge med. På dagtid når jeg har god kontroll med dem kan feberen godt overstige 39,5 grader uten at jeg gir noe så lenge de ikke virker direkte dårlige elelr som om de har vondt. Jeg kan også gi paracet uten at de har feber dersom det virker som de har veldig vondt, f.eks ved tannfrembrudd når ungen har hylt av og på i mange timer.

Skrevet

Har du barn som er store nok til at de prater? Hvordan reagerer de isåfall på å få stikkpille? Blir de redde eller sinte, eller går det helt greit? Er bare nysgjerrig her...

Skrevet

De vil ikke, hehe... Så de får flytende paracet i stede. Den smaker jordbær og sklir lett ned ;-)

Skrevet

Nå høres det jo ut som om jeg gir dette ofte ser jeg, men det gjør jeg ikke altså! Er snakk om kanksje 2-4 ganger i året maks på de to eldste og litt oftere til minste osm styrer med tenner og blir fortere småsyk siden han er så liten enda.

Skrevet

Jeg gir på kvelden, siden jeg ikke får kontrollert feberen i løpet av natten. Og når jeg ser at de er kraftig reduserte (bare sover osv)

Skrevet

Så det finnes flytende paracet altså? Åh, da skal jeg kjøpe det i morgen!!

I mellomtiden har snuppa mi våknet og jeg klarte å overtale henne til å få en "medisin i rompa". Hun syntes det var både vondt og skummelt, så hvis vi slipper det flere ganger blir jeg glad! Men nå kan jeg iallefall slappe bedre av i natt... puh!

Takk for hjelpen!

Skrevet

Hehe, jeg mistenkte deg ikke for å misbruke paracet heller altså :)

Skrevet

Jeg ville ikke gitt henne mens hun sov. Da risikerer du at hun våkner og da blir det bare enda verre. Ta heller å følge godt med henne utover natta. Ha det kjølig på rommet hennes og legg heller et lett pledd over henne i stedenfor dynen. Sønnen vår har hatt ganske høy feber uten at vi ga han febernedsettende. Hadde han i vår seng slik at jeg kunne følge godt med han. Er allmenntillstanden bra, så trenger de egentlig ikke febernedsettende.

Prøv å gi henne febernedsettende i morgen, når hun er våken og vet hva som skjer. Vi lokker med is etterpå, funker bra det! Og husk at det er du som må bestemme, og trenger hun febernedsettende så gi henne det selv om hun gråter. Men forberede henne så godt som mulig på det, og gi henne masse ros og kos og premie for hun er sååååå flink!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...