Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg fikk brev fra Ahus idag, og det viser seg at om jeg føder mellom 26.9 og 6.10 så må jeg dra til Ullevaal (termin 27.9). Har liksom vært så innstilt på Ahus nå, samboeren min jobber der og vi bor bare et par min unna, men, men.... Ullevaal aner jeg absolutt null nada om. Annet enn det lille jeg har lest på hjemmesidene deres. Er sikkert helt flott der også, men skulle gjerne ha hørt noen ord fra dere som har født der før, eller er kjent med sykehuset? Setter stor pris på svar :-) -og en ting til av praktisk betydning: det sto noe på sidene deres om at man må ha med bleier og klær til babyen under oppholdet. Må man ha med annet stelleutstyr også? (På Ahus har de alt så man trenger i prinsippet ikke ta med seg noe annet enn hentetøy).
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Fødte på Ullevål for 2,5 år siden, og var veldig fornøyd med fødeavdelingen..Proffe og flinke jordmødre og barnepleiere, så her er du i de beste hender. Etter fødsel blir alle med normale fødsler innlosjert på barselhotellet. Sitter igjen med litt blandede erfaringer herfra...Det er ikke lagt opp til mye opfølging av den enkelte, men man må selv ta kontakt med jordmor dersom man trenger hjelp. Dette passet dårlig for meg, fordi jeg ikke er flink nok til å be om hjelp før jeg er heeelt nødt...Synes nok førstegangsfødende kunne fått litt mer veiledning uoppfordret..Men dette er jo individuelt. Positivt med hotellet er jo at far kan være sammen med dere under hele oppholdet, også sove der. Det stemmer at du må ha med klær, bleier etc til babyen. Man får en startpakke på 1 body, 10 bleier, bleier til deg, nettingtruser, noen håndklær ol, men dette går fort tomt, så lurt å ha med en innholdsrik bag til babyen ja... Lykke til
9nakr Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Hei, jeg har ikke født på Ullevål, men har fødeplass der. I brosjyren de har gitt med når jeg fikk tildelt plass står det at jeg må ha med meg: - Helsekort & blodprøvesvar - Gode og komfortable klær og sko til innebruk - Lesestoff og musikk hvis du ønsker det - Litt klær til barnet Jeg har derfor ikke tenkt å ta med meg noe stelleutstyr.
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk for svar :-) Noen fler med erfaringer å dele?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Jeg har født på Ullevål og synes ikke du trenger å bekymre deg! Det er et veldrevne fødavdelinger med 6-7000 fødsler i året så her kan de tingene sine! Når det gjelder å klær til babyen så skal jeg skal ta med tøy uansett, fordi sykehustøy er dølt, utvasket og kjedelig. Ønsker å ta på veslegutt sine egne klær så fort som mulig. Ellers vil jeg råde deg til å lese endel om amming fordi den oppfølgingen kan være så som så (det gjelder visstnok flere sykehus her..). Lykke til:)
Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Hei, jeg fødte på Ullevål for 11 dager siden, bare inne og snoker her nå Min erfaring er bare positivt. Begge jordmødrene som var hos meg var utrolig vennlige og flinke og tok meg hele tiden seriøst og gjorde alt for at jeg skulle ha det bra. Var litt komplikasjoner da babyen skulle ut, og tok vel bare sekunder fra de ringte på alarmen til rommet var fult av barnepleiere og leger Barselshotellet var helt okey. Jordmødrene kom innom rommene bare for å sjekke at alt stod bra til rundt en 2-3 ganger i døgnet. De kom også og banket på for å si fra når det var forskjellige samtaler og møter man kunne være med på. Jeg hadde stjålet med meg et par sånne store trusebleier fra fødestua i tilfelle de ikke hadde noen på hotellrommet, men det lå vel en 2-3stk der, pluss en pakke nattbind og en 10 nyfødtbleier. Ammingen fikk jeg masse hjelp til. Pga komplikasjoner så måtte babyen sove på intensiven de første 3 nettene, så fikk masse hjelp av de som jobbet der til å starte ammingen. Men jordmødrene på barselshotellet var veldig flinke de og. Hver gang de var innom spurte de om hvordan ammingen gikk og at jeg bare måtte ringe på dem hvis jeg lurte på noe som helst eller trengte hjelp. OG så har de en egen ammekanal på tv-ene på hotellrommet, der vises masse råd og tips til å få igang amminga:) Jeg skal absolutt føde på Ullevål neste gang også,veldig fornøyd!
annemor80 Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Har ingen erfaring derfra selv enda, men var på omvisning for noen uker siden. Hvis man havner på barselhotellet (som de fleste gjør), må man holde seg selv med bleier og klær til ungen, ja, så det kan være greit å pakke litt. Ellers så kan jo også mannen ut å kjøpe etterhvert, bare man har så man greier seg i begynnelsen
AnMar Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Hei. Fødte på Ullevål i 2006, skal igjen til pers i november nå. Kom inn på vannavgangskontroll 8 dager over termin sist, og ble liggende på venterom leenge da hodet til poden ikke hadde festet seg. Pga sykdom og ditt og datt blant personale ble det lange timer liggende med rier, i smal seng på trangt venterom med 2 andre fødende. Selv om det var dårlig med info og kommunikasjon personalet imellom om vi kunne dra hjem igjen eller ikke, var de oppmerksomme og flinke og kom jevnlig inn og kontrollerte babyen og meg. Følte meg trygg om enn noe "glemt" på infosiden. Savnet varmepute under maseriene som durte på og varte og varte, men alle var i bruk så jeg snek meg opp og stod inntil en varm radiator med ryggen. Var utrolig deilig (og ingen stor risiko fikk jeg vite) å få stå litt. Etter et døgn her fikk vi komme på en fødestue, og her ble vi dessverre et døgn til. Men personalet var hyggelige, oppmerksomme og flinke, bortsett fra en nyutdannet nervøs jordmor som skulle sette laktat, og overlegen (hurpe!!!!). Overlegen var en kvinne som jeg følte var møkklei pasienter, og som kanskje var lei av lange, trege fødsler. Det var direkte vondt å bli undersøkt nedentil av henne. Etter timer med mye frem og tilbake og masse drypp ble det hasteKS med spinalbedøvelse. Det gikk veldig fint, det var utrolig beroligende og svupp så var gutten trygt ute, og rolig og fornøyd. Operasjonen gikk fint, de snakket og fortalte meg alt (tror jeg iallefall), ingen komplikasjoner i etterkant. En illeluktende mannllig portør flyttet med til post operativ, og her lå jeg et par timer og frøs. Fikk et teppe, og besøk av pappa'n men ikke babyen da et par som var der hadde nettopp mistet sin. Jeg var allikevel mest interessert i å sove så det var greit. Var på barsel B i 5-6 dager, på tomannsrom. Helt ok, stor forskjell på jordmødrene der, som det alltid er på mennesker. noen var veldig hyggelige, andre burde ikke være der synes jeg. Jeg kjeftet på en eldre jordmordame som uten videre bare åpnet sykehuskjorten min for å se på puppene mine! Hun hadde nemlig lest i journalen at vi slet med ammingen og at gutten trengte hektehjelp, og skulle se om jeg hadde innsunkne brystvorter. Jeg ble så paff og irritert, og hun ble sur da jeg sa ifra om det . Jeg kommenterte også til henne at hun heller ikke hadde vasket seg på hendene, noe de skal gjøre før de kommer til deg. Uansett. Mye mas om ammingen her, de vil gjerne hjelpe. De fleste er flinke til å spørre om det er ok at de hjelper, og om de tar på deg først. De var lite strenge på besøkstider synes jeg, særlig på spiserommet til pasientene. Her opplevde jeg en nybakt (ikke-etnisk-norsk) mors' H E L E? kvinnelige familie sitte i flere timer mens de forsynte seg og barna fra matbuffeten som er der, mennene i familien satt ute på gangen ved heisene, og flere barn løp frem og tilbake mellom disse. Utrolig slitsomt!!!! Jeg er overhodet ingen rasist, men ble rimelig sliten da. Jeg ba barna strengt om å la være å løpe rundt omkring i gangen (er utdannet pedagog - klarte ikke la være), og det hjalp det. Huff - ser jeg virker som den hurpa her nå.....jeg var bare så dritsliten etter lang fødsel, og med kun 4timers sammenhengende søvn siden KS'et, så har man kort lunte. Jeg er ikke en person som klager særlig av meg, men noen ting tør jeg si ifra om. Kom så etterhvert på barselhotellet i 5 dager, og for meg og pappan var det helt fantastisk deilig og behagelig. Rolig, stille, privat og med hjelpen innom innimellom, eller bare nedi gangen. TV, kjøleskap, eget bad og bare ro.... Litt masete med amming, men de vil jo bare at man skal få det til. Noen mer avslappet enn andre Som noen nevnte - på barsel har de bleier hele tiden, jordnøttolje til smøring, sykehusklær til låns til nurket ditt, utvaskete og godt brukt. Men de funker jo som bare det. Barna fryser ikke, og det er det viktigste. På hotellet 10 bleier, de røk fort for vår del. Det samme med klærne vi hadde med pga gjennomtiss- og bæsjing, så denne gangen pakker jeg mer av det. Husk nyfødt bomullsluer. Trekkfullt i gangen nede ved peisestuen og matsalen. Og ta med deg ammeinnlegg. Jeg håper på kortere fødsel, og hotellet raskt etterpå denne gangen. Lykke til til deg.
AnMar Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Uff da...fikk visst blod på tann der....blabla blabba blah! Ble langt innlegg gitt...
Underveis --> Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Ha ha ha Lusker innom fra 2. tri, og syntes det var fabelaktig lesning! :-D
barbabelle Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Bare sånn apropos varmeflasker i innlegget over: Var på fødselsforberedende kurs på Ullevål for et par uker siden og fikk da beskjed om at de har sluttet med varmeflasker etter noen uheldige episoder der flaskene har sprukket (grunnet feil bruk) og dermed skoldet de som holdt på å føde. MEN jordmora som holdt kurset anbefalte oss på det sterkeste å ta med varmeflasker selv fordi det er god smertelindring! Kommer til å putte en i den berømte bagen min!
pifi med tre nurk Skrevet 22. september 2008 #13 Skrevet 22. september 2008 Ta med varmeflaske ja!! jeg fødte på Ullevål for seks dager siden, og fikk samme beskjed om at de ikke hadde det der lenger.. så jeg tok med og det var jeg glad for!! Jeg var superfornøyd med jordmor som var der under fødselen min, på føde B og barselhotellet var supert. Fikk god hjelp og oppfølging og vil gjerne føde på Ulllevål igjen hvis det blir aktuelt. Ta med klær til bebyen, det kommer du til å trenge. Du får flere bleier of bind hvis du trenger det, så det trenger du ikke stresse med. Lykke til!!!
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 22. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for mange fine og informative svar. Blir en tur ut og kjøpe varmeflaske i morgen gitt :-) Og så må jeg pakke litt fler klær til lillemann ;-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå