Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Var på en liten bekymringstur til føden nå på fredag, og tok da først en CTG-test, og etterpå fikk jeg "snakket meg" til en ultralyd i tillegg.. Følte meg nemlig ikke særlig beroliget av den ctg'en, for etter en hel dag hvor lillejenta hadde vært heeeelt musestille, begynte hun å sparke som aldri før m en gang jeg fikk den dingsen på magen.. Og hvis jeg har forstått d rett, så er d et slags fosterlyds-apparat som festes på magen, som sender ut lydbølger på lignende måte som UL gjør d. Og disse lydbølgene oppfatter fosteret, og "stresses" dermed opp slik at d sparker... Hvertfall var d slik jeg oppfattet d, at lillejenta ble stressa opp av dette apparatet, og dermed begynte å romstere noe voldsomt plutselig. Mitt spørsmål blir da, hva er poenget m denne testen?? For den viser jo ikke et representativt bilde av babyens sparkemønster når babyen bare gires opp av dette apparatet, etter å ha vært heeelt rolig hele dagen i forveien..? (har hørt flere andre fortelle om lignende opplevelser, og jordmødrene på sykehuset sa også at d var nesten alltid sånn at babyene ville "vise seg" når ctg-testen ble tatt..). Så, hva blir poenget?
verysoon Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Hmm, er ikke helt sikker pä at det stemmer, at babyen "stresses" opp til ä sparke osv. Uansett, om det skulle vaere slik, under en CTG mäles/registreres ogsä babyens hjerteslag - og de kan ikke pävirkes av selve apparatet. Hjerteslagene blir det viktigste ved en CTG, er de i orden sä er nok alt bra:).
gerd Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 CTG måler hjerterytmen og ikke minst variasjonen i denne. Det er ikke bare tempoet som er interessant med andre ord, men måten rytmen lager et mønster på. CTG gir på mange måter mer informasjon enn UL på denne måten. UL viser om det er hjerterytme, mengde fostervann, barnets leie, navlesnorens gjennomstrømning og om barnet beveger seg og litt til da... Greit å vite, men ctg er ikke nest best slik som du kanskje har fått inntrykk av. Når du sier at barnet stresses av ctg kan jeg si at det er mye mer stress med en UL. Man bruker UL-signaler ved ctg også, men mindre. Når mor ligger med ctg kan man sende inn lyd med et annet apparat som rister for å se hvordan barnet reagerer på dette. Dette gjør man ikke så veldig ofte, men det skjer..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Nei, er jo ikke sikkert at d virkelig er slik at babyen stresses opp av d apparatet, men d virker jo litt rart at etter en hel dag helt i ro, så plutselig begynner de å sparke når d apparatet slås på... Har hørt flere omtale dette som den berømte "ctg-effekten". Og dessuten kalles d jo ofte for en "sparke-test", så d er vel ikke hovedsakelig pulsen som er d viktigste de måler ved en slik test..? (eller måler de kanskje spark som en funskjon av høy puls? Altså høy puls= spark)
gerd Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Heller motsatt.. Du trykker når barnet sparker og da vil barnets puls helst øke litt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2008 Hæ? Visste ikke at min trykking hadde noen effekt? Hvordan da..?
gerd Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Det er ikke trykkinga som har effekt, men du trykker jo når barnet sparker og det er sparkinga som gir/skal gi barnet høyere puls.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2008 ja, da var d som jeg trodde, men kanskje ikke helt klarte å formulere riktig i stad;) At babyens puls øker ved spark / bevegelse, og at disse puls-toppene derfor på en måte blir et mål på spark..?
Girlygirl83 Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Nå kan jeg ikke så mye om dette apparatet da men. Men jeg vil jo tro at om et normalt og friskt barn skal reagere med spark og mye bevegelse, så vil de "luke ut" de barna som er svake av f.eks mangel på næring (som ofte er grunnen til lite bevegelse og spark) Om barnet hadde vært like rolig selv med CTG på seg, ville det nok vært fare på ferde. Når barnet har krefter til å reagere med voldsom bevegelse og spark så er nok alt i orden...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2008 hmmm..skjønner d fortsatt ikke helt jeg... er d meningen at babyen skal reagere på d ctg-apparatet el ikke..? Trodde egentlig at d ikke skulle reagere på d, men at d skulle vise et representativt bilde av babyens sparkemønster/ puls..?
gerd Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Det skal egentlig ikke reagere på det, men om det gjør det er det jo bare et tegn på at alt er bra. Det er jo lydsignaler som sendes inn, men de høres jo ikke - er jo ultralyd. Det er ikke alt man vet her i verden... Barnet kan like gjerne reagere på at mor ikke engster seg mer når hun ser at barnet har det bra kanskje?
Gjest Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 nei babyen skal ikke reagere på ctg - ctg måler hjerterytmen og aktiviteten. når babyen snur seg får den høyere hjerterytme, akkurat som deg og meg. Når vi er aktive øker pulsen, når vi er i ro har vi en hvilepuls. Slik måler de også pulsen/hjerterytmen hos barnet ditt og ser om alt er normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå