Gå til innhold

Arg.... Renta som bare går opp opp opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte hus på vårparten 2006. Vi har ikke noe luksus akkurat, og bare 1 million i gjeld... Men nå begynner rentene å gå meg på nervene.. Stopper det ikke snart?

I april 2006 betalte vi 6400kr i måneden. Nå betaler vi 8400kr, og nå melder DNBnor renteoppgang på 0,3 prosentpoeng fra 31.10. Det betyr ytterligere 300kr økning.

Vi k l a r e r oss nok, men det er så surt at det blir mindre og mindre å rutte med. Og vi går i null hver måned. Har ikke sjans å sette av ei krone.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ironisk nok så er det jo vår gode økonomi og økte forbruk som i stor grad er med på å påvirke renteøkningen.

Og dette er en normalrente, så man burde ikke forvente at den kommer til å gå noe ned de neste årene.

Men ja... det er kjipt!

Skrevet

Jo, men det rammer faktisk ikke de som bruker mest penger, for de har råd til det. Det rammer hardest de som sliter fra før... Vi har helt grei inntekt, 600 000 tilsammen i året, men vi har også masse utgifter.

Hus - barnehage - billån : 17000kr per måned, og der gikk den ene lønninga rett ut.

Vi klarer oss som sagt, men vi har aldri råd til å unne oss noe ekstra. For eksempel er hvert eneste kleskjøp er nøye gjennomtenkt.

Skrevet

Renta er ikke spesielt høy nå, men den har vært ekstremt lav og man må jo ta hensyn til at renta kan stige noe. Vi tok opp huslån første gang i 2002 og da var renta på ca samme nivå som nå og da satt vi og regnet på om vi ville klare å betale lån med 10% rente fordi det var like sannsynlig som at den kom til å synke (de anbefalte bla å binde lånekasserenta på ca samme tidspunkt).

Et huslån har man i 20-30år og hvis man tror renta vil ligge på under 5% hele tiden, da har man misforstått noe. Og for å sette det litt i perspektiv, mamma og pappa tok opp lån med ca 15% rente når de kjøpte sitt første hus...

Skrevet

Hvis renten ikke hadde blitt satt så mye ned og ligget så lenge på et alt for lavt nivå ville kanskje ikke husprisene vært så sinnsyke nå...

Og egentlig er det helt naturlig å ikke ha råd til noe ekstra i den fasen vi er nå. Det er bare det at vi gjennom de siste 20-30 årene har blitt opplært til at man skal ha så mye helt i begynnelsen av sin arbeidskarriere. Da vår foreldregenerasjon var på vår alder var ting temmelig annerledes. VI har ganske enkelt blitt bortskjemt. Hvor er egentlig logikken i at man skal ha villa, volvo og vovvov i en alder av godt under tretti?

Skrevet

Hvor stor rente tok dere hensyn til da dere tok lån? Vi kalkulerte med inntil 15% rente da vi tok opp lån på 3 mill for halvannet år siden.

Vi svetter ikke helt enda...;-)

Skrevet

vi har lån på 2mill og betaler 17.500kr i mnd bare på lånet...+ ekstra utg. har årslønn på rundt 300-350.000 hver jg og mannen...

Skrevet

Ja det er trangt. Men dere visste jo da dere tok opp lån at renta ikke ville bli på 2-3 % til evig tid. Renta i dag er ikke høy, den er normal.

Skrevet

Derfor tok jeg ikke høyere lån enn 1.3 millioner, nettopp fordi vi også kalkulerte med en evt høy rente (jeg er student og har ekstrajobb ved siden av så vi er jo ikke direkte steinrike), renta var jo på bunnnivå for 5-4 år siden.

Vil dere vite hva høy rente er, så kan dere jo sjekke hva den var på i f.eks. 1990, mener bestemt at den var opp i 17% da, nå er den 8%....

Skrevet

Vi klarer oss helt sikkert dersom renta blir 10% også vi, og jeg har heller ikke klaget på renteøkningen så langt. Men NÅ synes jeg godt den snart kunne stoppe...

Og som sagt: Vi har en million i lån, og det er jo ikkes så mye, er det? Skulle vi bodd "billigere" (dvs. betalt mindre per måned), måtte vi leid. Leieprisene har ikke øket så mye.

Ja, du har rett, vi er nok bortskjemt. Men tidene har en gang forandret seg.

Og for ordens skyld : Ja, jeg vet at det ikke lønner seg å leie.

Skrevet

klarer oss helt fint vi også:) men d er kjipt likevel....

Skrevet

Stratosen... HVORDAN klarer dere det? Dere tjener nok litt mer enn oss, men ikke så mye...

Skrevet

Bankene regner alltid med at man skal klare 3% økning. Når renta var som lavest så regnet bankene med at folk skulle klare 6 - 7% noe som renta er nå ca. Det BØR derfor ikke være noen grunn til å svette enda ;-) Men det er klart at det personlige forbruket som ligger i lånekalkulatoren til bankene ikke akkurat stemmer overrens med det faktiske forbruket. Hvis kun en av lønningene deres går med til boliglån, bhg OG billån så er dere heldig stilt og burde faktisk kunne klart å sette av litt penger hver mnd ;-)

Men er selvfølgelig enig i at det er kjedelig! Håper det stopper snart!

Skrevet

Når jeg fikk lånet mitt, i en alder av 20 og alene, var rente 2,25 så forsjellen til i dag merkes godt kan du si...

Men men, det var jo som forventet, renten er jo på et "normalt" nivå nå,og på et historisk lavt den gang. Men jeg tror den vi gå ned og stabilisere seg rundt knappe 6% innen 2 år..krysser fingre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...