Gå til innhold

Mye kynnere= lettere fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt masse kynnere den siste måneden. Hver gang jeg reiser meg, hoster eller beveger meg så strammer magen seg. Jeg nevnte det for en venninne i går, og hun sa at det kan tyde på at livmoren er såpass trent at fødselen vil gå ganske lett.

Er det noen som har kjennskap til om det stemmer? Siden det har vært sånn i en måned allerede så var jeg i begynnelsen litt redd for at babyen ville komme tidlig, men det skjedde heldigvis ikke. Jeg er 38 uker i dag. Hun la seg med hodet ned for en måned siden, og slimproppen gikk for to uker siden. De siste par dagene har jeg hatt mye vondt i korsryggen, stikk i underlivet og ilinger nedover bena, så kanskje det skjer noe snart. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninde sa det samme til meg her om dagen faktisk. :) Men kan ikke huske fødselen min med nr 1 som veldig lett. hehe ;) Og jeg hadde vonde kynnere konstant den siste mnd. Men kynnere skal jo hjelpe til på modninga osv. Og livmoren øver seg på riene, så det kan jo hende det er noe i det allikevel :) Vi får håpe det! Ilinger nedover bena har jeg fått også. Helt merkelig følelse. Og de stikka i underlivet har jeg hatt i mange uker nå, men det også er bare modning.:)

Skrevet

Når har du termin, da?

Da jeg var hos legen for 14 dager siden så tok han en titt på meg og sa at livmorhalsen min hadde begynt å flate ut, så du har sikkert rett i at kynnere hjelper med modningen. Han sa også at kynnerne trener livmora, og det høres jo lovende ut.

Har du blitt undersøkt sånn at du vet hvordan du ligger an nå?

Skrevet

Jeg er veldig spent på å finne ut om dette stemmer, for mitt svangerskap nr to hadde jeg konstante kynnere, vonde var de også.... tok skikkelig på. Fødselen gikk veldig fint og varte 4 timer fra begynnelse til slutt)

Mens dette svangerskapet har det vært lite og ikke så ubehagelige kynnere.....

Men så fikk jeg høre fra en fysioterapaut for noen mnd siden som sa at hvis man husket på å bruke mage, lår og rumpe muskelatur så ville ikke kynnerene være så plagsomme.

Så tenker jeg kanskje det kan ha virket denne gangen pluss at jeg ikke har stresset og kavet så masse dette svangerskapet som sist da jeg hadde en 1,5 åring som trengte tilsyn i tilleg.

Men det vil jo vise seg...... om fødselen blir lengre og værre eller raskere og like grei tross uteblitte kynnere. 3 uker igjen.

:)

Skrevet

Takk for svar!

Mener du at kynnerne blir færre og lettere om man avlaster magen ved å heller belaste de andre muskelgruppene? Jeg prøver det når jeg ruller ut av senga, men det er ikke så lett. :-)

Det du fortalte om fødsel nr. 1 hørtes jo veldig lovende ut, må jeg si. Håper det stemmer!

Skrevet

Jeg får for all del håpe at venninnen din har rett;) med førstemann hadde jeg ingen kynnere, og fødselen varte og rakk (32 timer). Nå har jeg relativt ofte, men ikke direkte vonde da....(er i uke 29) Likevel, håper det går lettere denne gangen....

Skrevet

Mozell,

Svaret ditt tyder jo også på at det kan være noe i det. Moren min hadde forresten få kynnere da hun gikk gravid med meg, og fikk ingen pressrier overhode under fødselen, så jeg måtte klemmes ut av jordmora. Utifra svarene her later det til at det kanskje stemmer at mye kynnere hjelper mot en lettere fødsel, så jeg velger å tro det til det motsatte er bevist. :-)

Skrevet

Hehe, da satser jeg også på dette:) og om man tenker på det, så virker det jo egentlig sannsynlig...en trent muskel klarer jo mye mer enn en utrent en...?

Skrevet

Har hørt at det har litt å si om en har forholdsvis trent mage fra før også (",) De som er ganske godt trent før de blir gravide trenger ikke kjenne så mye til kynnerne, aner ikke om det er noe i det, men håper det (jeg har ikke kjent en eneste kynner og er 33+3 idag..men ganske godt trent før jeg ble gravid)

Min mamma hadde massevis av kynnere når hun gikk med meg, ble lagt inn tre ganger for å stoppe dem..men fødelen hennes varte et døgn alikevel, så ikke godt å si om denne teorien stemmer ;o)

Skrevet

Jeg hadde ikke så mye kynnere, å jeg hadde en ganske så lett fødsel....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...