MammaMia123 Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Når noen har tatt sort/hvitt bilder f.eks kun av ett fjes, og bakgrunnen er helt svart... Er det da redigert eller kan man faktisk ta slike bilder? Må bakgrunnen være spesiell eller?
Fruen i huset Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 De fleste digitalkameraer har vel en svart-/hvit-funksjon, men de fleste hobbyfotografer har et program på PC-en hvor man kan redigere slike ting i ettertid. Jeg tar alltid bildene mine i farger og redigerer de etterpå, for noen er jo finest i farger. Det ser man best etterpå. Her er noen tips for amatører: - ALDRIaldrialdri bruk blitz!! - Bruk istedet godt annet lys, f.eks UTE! - Hvis du vil ta innebilder, sørg for at rommet er godt opplyst. Man kan f.eks bruke arb.lamper og lyse rett på de hvite veggene rundt. Har man ikke hvite vegger, kan man bruke hvite plater. Det viktigste er at lyset reflekterer på ansiktet til barnet og ikke lyser PÅ ansiktet. Selv har jeg tatt noen fine bilder på et rom der vi har hvite vegger og spotter i taket. - Svart bakgrunn løser du enkelt ved å henge opp et svart laken e.l. - Øynene må være i fokus - Man kan godt kutte pannen på et bilde, man aldri haken - Zoom inn på bildet etter du har tatt det for å se om du har ansiktet til barnet i fokus - Knips i vei! Ett godt bilde kommer av 100 dårlige ... - Ta heller bildet litt ovenifra enn litt unnenifra. Det gir penere ansikt og spesielt nesepartiet... Unnenifra blir også lett dobbelthakebilde, og det vil vi unngå - Gå nærme og bruk nærbildefunksjonen. Ikke gå så nær at proposjonene blir feil, da er det bedre å gå ganske nær og så zoome resten. Håper dette var til hjelp! Hilsen en annen amatør!!
MammaMia123 Skrevet 15. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk for mange flotte tips! ) Hvilket redigeringsprogram har du?
najs Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Vil nok ikke si meg helt enig med alt som står over her... Hva har du for et kamera til å begynne med? Men jeg satser på at du har et kompaktkamera. Svart bakgrunn kan løses med forheng men da må du tenke på at motivet står ganske langt vekk fra bakgrunn, ellers vil man kunne se alle rynker eller shit osv. Aldrig ta bilde ovenifra, da får du den klassiske amatørvoksenperspektivet, legg deg ned på barnets høyde. Riktig at du skal fokusere på øyer. Blitz er et veldig godt hjelpemiddel, pass bare på at den ikke blir for hard. Blitz letter opp skygger som kan skapes av annet lys, og forhindrer skygger under øyer, neser osv. Du kan for eks holde et hvitt ark foran blitzen hvis det blir for sterkt. Men du vil neppe få et proffbilde selv hvis du er amatør, det ligger mye kunnskap og utstyr bak flotte proffe bilder. Men prøv deg masse frem og lykke til!
MammaMia123 Skrevet 15. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. september 2008 Jeg har et Canon eos 400 D.... Men nå har jeg meldt meg på fotokurs!
najs Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Da har du litt mere å gå på;-). Fotokurs er veldig lurt dersom man ska ha et speilrefleks, da vil du forstå kameran og få mye bedre forutsetninger. Det beste tipset jeg kan gi deg da er og les manualen til kameran skikkelig godt, så du kan bruke tiden godt på kurs:-).
Fruen i huset Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Er fullt klar over at blitz kan være et bra hjelpemiddel dersom man bruker det riktig, men har sjeldent sett et amatørfoto som er bra med blitz! Derfor jeg tipser folk om å bruke alternative lyskilder :-) DA kan man ofte få et supert bilde! Og jeg mente ikke å ta bildet i fugleperspekiv, da. Men mer å ikke ta fra hakesiden ... Da popper dobbelthakene frem... Jeg har tatt noen fine der bebisen min ligger på senga vår i godt opplyst rom og kikke på meg fra siden. Jeg har tatt bildene rett fra siden, altså holdt kamerat i hodehøyde til barnet. Har fokus på øyne. Hadde hvitt teppe under og den hvite veggen bak blir fadet ut pga bra kamera
najs Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Det er klart at det går å ta fine bilder på de fleste måter, men hvis man ønsker tilnermest proffe bilder så er lys A og O. Og alt er jo etter øyner som ser;-) Uansett så er det hyggelig med bilder av barna sine og gøy å bruke kamera:-)
*bubbs* Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Siden ddt tydeligvis er så mange flinke foto-damer her inne, kanskje noen kan hjelpe meg litt også? Jeg har og et Canon EOS 400D og ønsker meg et mer lyssensitivt objektiv for å ta portrettbilder inne. (det som fulgte med kiten må nesten alltid ha blitz inne, ellers må jeg bruke stativ..) Har dere noen tips til et egnet objektiv? Hva bruker dere selv? TAKK!!!! :)
najs Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Hva er budsjetten din får jeg nesten begynne med;-)?
*bubbs* Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 hehe.. det bør ikke koste mer enn kameraet.. jeg tenkte meg kanskje et fastobjektiv. først så jeg på et 50mm, men så sa en venninne at 50mm ikke er normalobjektiv for digitale kamera.. da ble jeg så usikker. et vennepar er i statene nå, så jeg håpet at de kunne kjøpe med noe denne uka (det er så mye billigere der..)
najs Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Jeg skjønner hva hun mener men man kan si at 50mm er tilnermet normalvinkel, de er korrigert etter digital. 50 mm er det ganske perfekt brennvidde for portretter. Det skarpeste 50 på markeden idag, som ikke koster flesk, er faktisk sigma. Det slår canon sitt i skarphet. Mener det er f 1,2 og ligger på rett over 3000. Ellers så har du tre canon varianter. Fra f 1, 8 ned til 1, 2. Ellers så bytter du rett og slett ut kitobjektivet til en sigma 17-70 f 2,8-4,5. Sigma gir deg mye for pengene, og der har du både vid, normal og litt tele. koster under 3000.
*bubbs* Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Er det denne? http://lanseringsguide.hardware.no/product.php?productId=92444
*bubbs* Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 ...og hva betyr dette?: "This lens effectively becomes an 80mm medium telephoto lens on digital cameras with an APS-C size image sensor"
najs Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97091# Den her er det:-). Bor du i Oslo. Fotovideo er dyktige på alt innen foto og man kan få mye veilledning:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå