Let's hear it for the boys! Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Hvorfor er det slik at vi mødre må slutte å være individer med en gang ungen kommer ut? Jeg kan bare ikke begripe hvorfor dette er så viktig! Jeg mener at ved å oppfylle mine egne, personlige drømmer (som selvfølgelig ikke går utover barnet) setter jeg et godt eksempel for min sønn. Han vil lære at det er viktig å følge drømmene sine, uansett om livet butter imot. I tillegg blir jeg gladere av å ha litt "alenetid", for å shoppe, dra på cafe, ut med venninner etc. Jeg blir gladere, noe som sønnen min merker. Bare for å ha sagt det: jeg er ingen Ottar-tilhenger, heller ingen utpreget feminist.
lucky_mom Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Det er kanskje ikke alltid VILJEN det står på, men MULIGHETEN..? Skulle gjerne vært mer ut og shoppet, reise, café osv men har ikke barnevakt til det. En annen ting er at jeg ofte rett og slett er for SLITEN til sånne utskeielser ;-)
Let's hear it for the boys! Skrevet 15. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2008 Nå mente jeg ikke de som vil, men ikke har tid/ork Jeg mente de som mener at er man mamma, så er man bare mamma. Og attpåtil sier at resten av verdens mødre bør leve på samme måten. Forstå meg rett: hvis det funker for deg og dine, så null problem. Jeg skal ikke legge meg borti hvordan folk velger å leve. Men aksepter at det ikke nødvendigvis gjelder alle!
lucky_mom Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Helt enig med deg i det. Er mor fornøyd er ofte barnet også fornøyd, og det er jo det viktigste :-) Synes generelt ikke at folk skal legge seg opp i hvordan andre legger opp sine liv.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Man må nesten prøve så godt man kan å finne den gyldne middelvei. :-) Mesteparten av fritida her gåt til barn og familiære ting, så tar jeg mine små stunder for meg selv når jeg har anledning til det. Akkurat nå skulle jeg gjerne shoppet å gått på cafè, men pengene strekker ikke til. Lån, faste utgifter, mat,husholdning, bleier, klær og utstyr ungene trenger til barnehage, skole og fritid tar rubb å rake...
*bolla pinnsvin* Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Jeg opplever ikke at det er sånn i det virkelige liv. Det er kun inne på dib at jeg har sett den holdningen hos mange.
RødRev Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Interessant at dere mener andre ikke skal blande seg inn i hvordan dere lever deres liv, og samtidig uttaler så tydelig misnøyde med andres livsførsel. Lenge leve dobbelmoralen!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Hehe, du sier noe... Når Guttongen var nyfødt var vi på familieværnkontoret (jeg og pappan gikk fra hverandre når jeg var gravid). Fortalte om mine planer for utdannelse, og kuratoren satte kaffen i vranga, han kunne ikke fatte hva jeg skulle ut i arbeidslivet å gjøre, det måtte da være best for ungen om jeg ble hjemme??? Neitakk sa jeg, skal jeg bli en god mor trenger jeg andre inputs enn bleier og teletubbies.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Egentid er viktig, og kan du gå på café og shoppe etter barnets leggetid for eksempel er jo det helt supert. Nå kjenner jeg jo ikke din situasjon, men om barnet ditt går i barnehage i fra tidlig om morgenen og hele dagen, så hadde jeg vel stusset litt om du da tok deg egentid om ettermiddagen før barnets leggetid, som jo bør være kvalitets familietid.
najs Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Men det trenger ikke å bety at man gjør det hver dag. Jeg kan fint bli igjen i byen og la mannen hente barna og bruke den tiden på shopping, andra dager drar mannen og trener rett etter jobb og våre barn tar ingen som helst skade av det.
~sjiraff~ Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Han burde vel ikke akkurat hatt den jobben..
Gjest Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Jeg er ikke selvutslettende, og i full jobb nå som mine gutter er 3,5 år og 1,5 år, men jeg tror mange ikke helt innser hva det gjør mot barnet hvis de er mye borte de første årene. "Som selvfølgelig ikke går utover barnet" sier du. Hvordan vet du det da?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Hva mener du med "tar ingen skade av det"?? Synes det er litt merkelig du sier det, barn av i dag viser et enormt voksenkontaktbehov. Dette er noe som kom etter at det ble vanlig barn begynte tidlig i barnehage, og SFO ble innført. Barn i dag, har, generelt, for lite tid sammen med voksne, og foreldre da især... Det er noe pedagoger mener overhodet ikke er heldig. Derfor stusser jeg veldig på det du sier, spesielt når det høres ut som at dere begge er borte i fra barna flere ettermiddager i uka... Fint at mor og far også er aktive og driver med sitt, men her i huset forsøker vi ihvertfall å få til slike aktiviteter etter barns leggetid. Da er det jo fremdeles masse igjen av kvelden.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 Jeg har nå tro på at de fleste mødre har godt av å ta inn over seg at de faktisk er blitt mødre. En annen ting en har godt av å forstå er at barnas behov for kontakt, omsorg og tilstedeværelse er ganske så enormt. Egoisme og selvrealisering er ikke akkurat mangelvare i Norge i dag. (Nå vet jeg ingenting om Bolla, og kaller henne absolutt ikke for egoist). Når det er sagt, så tar jeg meg en sykkeltur nå. Helt alene (vel, baby i magen får bli med). Og uten det minste fnugg av dårlig samvittighet, fordi jeg er hjemme med podene mine hele dagen, og de har bare godt av å bygge trehytte sammen med pappa og halve nabolaget. Og husk, alle dere yrkesaktive gode mødre, lunsj på kontoret er "alenetid" det også:-)
Gjest hovedinnlegger Skrevet 15. september 2008 #16 Skrevet 15. september 2008 hahaha, må bare le: igjen ser jeg her inne at mødre bruker unnskyldningen 'når mor er fornøyd er også barnet fornøyd' for å dekke over dårlig samvittighet.... RETT OG SLETT PATETISK, ER DET....
Gjest hovedinnlegger Skrevet 15. september 2008 #17 Skrevet 15. september 2008 Viktige poenger du har der - og det er ikke bare lunsj på kontoret som er 'alenetid', men faktisk hele arbeidsdagen. At mødre så ønsker ytterligere 'alenetid' før barnet har lagt seg, når barnet har vært plassert i barnehagen i langt flere timer enn anbefalt allerede, synes jeg rett og slett blir merkelig... Og, når det er sagt, så er det jo også en GRUNN til at Alienbud starter denne tråden, det er for å sanke støtteerklæringer for sine kanskje noe egoistiske handlinger. Om hun overhodet ikke hadde vært i tvil om at det ikke var det snev av egoistiske handlinger, hadde hun nemlig aldri startet denne tråden.
Bunnies by night Skrevet 15. september 2008 #18 Skrevet 15. september 2008 Jeg tror ikke at man nødvendigsiv er noe bedre mor fordi man er sammen med barna sine hele tiden. Når det er sagt så er jeg en utpreget hønemamma som ELSKER å være mest mulig med sønnen min. Graviditeten kom som en overraskelse og jeg er vel fremdeles helt rusa både på mitt eget og lille gutten min sitt liv *ler* For meg er det helt naturlig at jeg er så mye sammen med lillegutt som mulig, for jeg merker hvor fort tiden bare flyyyyr av gårde :0 Samtidig tror jeg ikke det betyr at jeg på noen måte er noe bedre mor enn de som velger å ha litt mer alenetid, jeg tror heller ikke jeg er noe mer glad i barna mine enn dem. VI er bare ulike individer som trenger forskjellige ting for å fungere optimalt Det viktigste er jo at man har det bra og er fornøyd med seg selv - da har som regel barna det bra også
Gjest hovedinnlegger Skrevet 15. september 2008 #19 Skrevet 15. september 2008 Og heldigvis har vi noen pedagoger og professorer som gir råd og anbefalinger om hva vi skal gjøre....
najs Skrevet 15. september 2008 #20 Skrevet 15. september 2008 Hvis det er så farlig å være borte fra barna sine så skam dere som jobber lange dager, skam dere som trener etter jobb, skam dere som helst lager mat ifred...oh my god!!!! Hva i helvete gjør dere ved daten nå da, dere som synes det er horribelt å gjøre ting under barnas våkentid, klokken er ikke sovetime enda eller?
Tøysetipp Skrevet 15. september 2008 #21 Skrevet 15. september 2008 Kan ikke alle få lov til å gjøre som dem vil da?.. Jeg fatter ikke at alle har så himla god tid jeg. Til shopping, trening, byturer og venninnebesøk. Jeg er så sliten (ofte) at jeg ikke har kapasitet til alt. Men, jeg skulle gjerne ønske jeg hadde dèt. Dessuten er jeg lei den der 'selvutslettende' mødre.. Vi gjør det vi lyster og orker etter de forutsetningene og behovene vi har.
OsloMor Skrevet 15. september 2008 #22 Skrevet 15. september 2008 Tøysetipp, det du skriver her er jeg helt enig i!
najs Skrevet 15. september 2008 #23 Skrevet 15. september 2008 Tøys: Jeg er enig med deg at vi alle får gjøre som vi vil, og jeg har også vært der at jeg rett og slett ikke orket. Men det er noe helt annet enn de som nekter å leve sitt eget liv fordi det ville være galt å like noe annet enn amming, lego og lekeplasstur. Du ser jo hvordan det reageres på når man går på shopping istedenfor å være sammen med barnet - da er man gal;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå