Gjest Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Når livmoren vokser, strekkes huden på magen. Noen ganger så fort at huden ikke får tilpasset seg, og det dannes sprekker i underhuden. Disse strekkmerkene er røde nå, men vil blekne og bli sølvgrå etter fødselen. Strekkmerker kan også komme på baken og brystene, som også vokser under svangerskapet. Når huden strekkes hurtig, klarer den ikke å lage ny hud i alle lagene, og det kan oppstå sprekker. Slike sprekker i huden kalles strekkmerker. Hos mange klør strekkmerkene, da kan fete kremer lindre. Det finnes ingenting som tar bort strekkmerker. Strekkmerker er altså en form for arr i lærhuden som utvikles når huden strekkes under -Graviditet -Vektøkning -Bruk av store doser kortison enten som tabletter, sprøyter eller kremer/salver Strekkmerker ses hyppigst hos gravide kvinner (90%) og hos ungdom i pubertet (70% av jentene og 40% av guttene). Gravide utvikler strekkmerker på bryst og mage, mens ungdom kan få merkene på innsiden av armer og lår, bryst, over hofter og nedre del av ryggen.
ChellBell - har født! Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg blir like forbauset hver gang jeg ser et innlegg der noen spør hvordan de kan ungå å få strekkmerker!?! Trodde vi var litt mer opplyste i dag.
gerd Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Om man har for mye penger kan man jo prøve å fjerne de med laser når man er ferdig med graviditeter.... ;-)
Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 sol og saltvann funker også.....var helt tigerstripet etter forrige graviditet....etter en del soling forsvant alt
**Marge Simpson** Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Det var interessant å se at Alex sin mamma mener at soling hjelper. Jeg har nemlig hørt at soling bryter ned kollagenet og elastinet i huden enda mer og derfor gjør strekkmerker enda verre. Kanskje det varierer litt fra person til person?
ChellBell - har født! Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Arr forsvinner selvfølgelig ikke med sol og saltvann! Sol og saltvann bleker (men, gjør det motsatte på "nye" arr), men det får ikke arr i huden til å reparere seg selv Da hadde vel ingen hatt strekkmerker lenger!
Madamina Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Mine strekkmerker ble bleket med tiden (begynte som blå striper og er nå hvite). De kommer ikke til å forvsinne,men med trening kan magehuden bli strammere og mindre slafsete slik den blir pga at strekkmerkene gjør huden videre og mindre spenstig. Jeg har sikkert 4-5 cm ekstra magehud pga alle arrene. Det blir ikke lett å trene bort. Har heldigvis ikke fått noen nye denne gang. Men en Biotherm krem som har oransj flaske, følte jeg strammet opp en del.(fjerne ikke arr, men strammer opp)
MammaTil2Gulljenter Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 blir også litt oppgitt over alle disse innleggene om hvordan strekkmerkene skal "kureres"...man kan helt sikkert gjøre mye for å bekjempe strekkmerkene, men har man først fått dem så har man dem. Jeg syntes det var helt forferdelig forrige svangerskap, med strekkmerkene som kom på magen, siden, rumpa og lårene...hadde masse vann i kroppen så bena fikk hardt gjennomgå...Mine strekkmerker er per idag ikke noe særlig synlige, de viser når jeg er blek, ikke røde og irriterte men litt sølvgrå. Til dem som ikke har strekkmerker: Les hva som er god kost for huden, det er en hel del man kan spise for å holde huden frisk og fin, det samme kan hjelpe mot strekkmerker...å drikke masse vann hjelper elastinet i kroppen og hjelper også mot ødem(vann i kroppen)... Dette er ting jeg lærte på skolen(frisør) om kosthold som hjelper hud og hår. Sol er ikke bra for huden, man skal være veldig forsiktig, da spesielt med sår og nye arr. Det stemmer at strekkmerkene "forsvinner" når man får farge, men når fargen forsvinner kommer strekkmerkene tilbake... Men som arr så blir strekkmerkene også "mildere" med tiden...og det er jo en trøst:)
enbolleiovnen Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 persille hjelper mot vann i kroppen (da mener jeg bunter)...
Gjest Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 De kan fjernes med laser men det er så himla dyrt så jeg tror heller jeg satser på å ikke få noen hehehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå