lengter daler ned i skjul... Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 skønner ikke helt alle som blir så fornermet og lei seg over kommentarer om magen. jeg bryr meg absolutt ikke om at folk sier at jeg er stor, eller har svær mage, jeg blir stolt jeg ) det er jo barnet mitt inne der! folk mener vel ikke noe vondt med det? er jo bare en vanlig kommentar, og de fleste synes jo at den svære magen er fin. det er noe magisk med en stor gravid mage! tror de fleste bare kommenterer det fordi det er litt spennende liksom. jeg er selv overvektig fra før og kan være hårsår når det gjelder kommentarer om vekta. men ikke fine gravidmagen min med en dyrebar baby i, den viser jeg gjerne frem.
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Har litt blanda følelser der jeg, hehe... Kommer nok an på om hormonene er i balanse der og da:) Magen min syntes ganske sent. Jeg synes den ble stor fort, men var ingen andre som så det... Nå er jeg i uke 32, og folk har ENDELIG begynt å kommentere det! Også de som ikke vet at jeg er gravid, men som bare ser det... Synes det er såå stas, og er veldig stolt av magen min:) Men kommer jo an på hvordan folk sier det da. Er ikke sååå hyggelig å få slengt "å herregud, nå er du diger", i trynet liksom... Såklart jeg er stor! Det er jo en baby der inne, for guds skyld. Og ikke hvilken som helst baby, men lille babyjenta vår;) Men jeg også tenker jo at folk flest mener det jo positivt, og de fleste synes jo faktisk at gravidmager er kjempefint! Og det er det jo! Og de er kanskje usikre på hva de skal si? Hvertfall de du ikke kjenner så godt... For alle er det jo ikke naturlig å strø om seg med komplimenter, "å, så fin du er nå" osv. Da er det vel kanskje lettere å si "oj, for en gedigen mage!", for det er den jo... Jeg må i hvertfall si at gravide mager er noe av det fineste jeg ser! Alle er forskjellige, men alle er flotte!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 15. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2008 ja jeg tror at folk ikke helt vet hva de skal si, samtidig som de synes det er fint, spennende og fasinerende. og da blir vel kommentarene litt klønete kanskje. tror sikkert jeg har sagt sånn selv til gravide, hehe!
De tre gull Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Til lengter er høygravid!! Er så enig med deg.. Jeg blir også glad når folk kommenterer magen min.. De viser at de "bryr" seg om meg og babyen.. Og jeg tror også at det er noe magisk og spennende med en gravid mage. Jeg blir heller såret når jeg ikke får kommentarer . Sviger mor og min svigerinne har ikke kommentert babyen eller svangerskapet eller magen en eneste gang siden jeg ble gravid.. Og nå har jeg fire uker igjen..
barbabelle Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Har heller ikke noe i mot kommentarene jeg får =). Synes det er hyggelig selv om folk sier jeg har stor mage (selv om den ikke er superstor). Den er jo betydelig større enn en vanlig mage, og de aller fleste vet ikke hvor stor en gravidmage egentlig kan bli! Velger også å tolke det i beste mening - de fleste mener det bare godt! Det samme synes jeg om folk som spør om jeg har det bra og om jeg er frisk og sånt - de ønsker jo bare å bry seg. Og det synes jeg er hyggelig!
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 hehe er vel hormonene til enkelte som tar overhånd, tipper eg!? Eg bryr meg heller ikke om hva folk syns, mener eller sier om meg og magen min! Som du sier, det er mitt barn der inni...og til større den blir til nærmere er eg å holde den lille babyen i armene! Aaah som eg gleder meg nå!
Hibbedi Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Enig med deg "lengter er gravid"... bryr meg ikke i det hele tatt om folk sier slikt om magen min jeg, jeg spøker med meg selv,kaller meg en stranda hval osv. Så ler jeg litt av vagge gangen min og slikt. Og jeg har lagt på meg over 20 kg og har til vanlig ett veldig anstrengt forhold til kroppen min. Har slitt med spise forstyrrelse i mange år, men akkurat nå bare koser jeg meg, for det kommer noe sååååååå fint ut av det. Vekta kan jeg tenke på seinere,nå vil jeg bare at babyen skal ha det bra, og at magen er stor og fin er bare naturlig når man er gravid. Det er typisk det når folk ser gravide (er slik selv) man prater om magen osv... bytter det ut med vær og vind ) Så ikke bry dere og bruk så mye tid på å irritere dere over kommentarer fra folk, jeg kan med 99 % sikkerhet si at det ikke er ment å være sårende! Husk vi bærer på en baby, det mest fantastiske og verdifulle man kan få. Tenk heller på de som aldri får oppleve denne fantastiske opplevelsen!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Jeg syns det er mer sårende nå jeg, når folk sier:-du ser ikke høygravid ut, ser ut som du er 5-6mnd på vei! Magen datt ned og den er ikke så stor, jeg er overvektig. Også er jeg i veldig god form til å være helt på slutten, fordi jeg har ikek bil og har 2unger alene, man kan ikke sette seg ned i sofaen da- opp og ut! Samma for meg nå, jeg gleder meg til å få sitte igjen
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Jeg bryr meg heller ingenting om folk kommenterer magen min nå, synes det er koselig:-) Her om dagen fikk jeg to kommentarer på magen min, den ene var at jeg så ut som jeg hadde termin i jan-febr (har i november) og hun andre spurte om jeg var sikker på at det ikke var tvillinger siden jeg hadde så stor mage:-) Synes det er festlig og humrer godt for meg selv:-) Jeg hadde store problemer med kommentarer om at magen min var liten før ordinær ul denne gangen, men det var pga at jeg hadde en MA i forrige svangerskap som ble oppdaget på ordinær ul. Fosteret hadde dødd i uke 14 og magen sluttet å vokse da, og kommentarene kom hele tiden om hvor liten mage jeg hadde uten at jeg brydde meg særlig om det. Sjokket ble desto større på ul. Denne gang var det vondt å få de samme kommentarene selv om oppfølgingen med ekstra ultralyder var til stor hjelp for mine frynsete nerver.. Da den ordinære ul var over senket skuldrene seg og alle kommentarer tar jeg nå med godt humør:-)
Tonemor er blitt mamma :-) Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Jeg synes det er koselig at folk kommenterer, har ikke opplevd at kommentarer har vært negativt ladet. Fikk en kommentar på jobben - "jeg synes du har lagt på deg bare over helgen, jeg!". Ikke så heldig formulert, men sagt i beste mening.
**Marge Simpson** Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Noen synes magen min er stor, og andre at den er liten. Jeg bryr meg fint lite om hva de mener om den, for det sier bare noe om deres referanserammer og ikke egentlig noe om meg og babyen min. Jeg smiler bare fjernt til det de sier uansett, og lar det passere. Noen tar det tydeligvis veldig ille opp uansett om de får høre at den ser liten eller stor ut, men det finnes så uendelig mye annet å bry seg om at jeg ikke forstår det helt, må jeg innrømme.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Jeg er en av de som blir lei meg når folk til stadig må fortelle meg hvor unaturlig stor mage jeg har. Eller trykker meg oppi ett hjørne for å knege på magen min. Den siste som tok meg på magen er en kollega jeg ikke har jobbet så mye med og hun kneget og klappet meg så hardt på magen at det var vondt og ubehagelig. Samtidig som kommentaren kom at jeg måtte jo sprekke snart.. jeg syntes også det er koselig når folk kommenterer magen min, og gjør ingenting om de sier den er stor, den er jo det, men det er når de sårende og frekke kommentarene kommer, og folk ikke gir seg, men maser og maser at jeg blir lei meg.. Dette er tredje gang jeg er gravid, jeg er ikke større nå enn med de andre. Magen vokser rett ut og syntes godt.. Men blir lei når de hver dag på jobb måtte fortelle meg at det så ut som jeg ville føde snart, aldri gå til termin, var helt sikre på at jeg minst har to. Når jeg sier nei så svarer de da bedreviterne at da får jeg en kjempe baby. Jeg vet ikke om noen mener direkte noe vondt med det. Men at folk tror det er greit å komme å ta meg på magen bare fordi jeg er gravid. Kunne aldri falt meg inn å ta en gravid på magen. Og iallefall ikke uten å spørre vedkommende. Jeg er nå sykemeldt og var oppom på jobb sist uke, og de 20 min var det eneste de kunne snakke om hvor stor jeg var. Ingen av de hadde vært SÅ stor. Jeg kunne umulig gå til termin, termin måtte være feil. Det måtte da være tvillinger, bare at jeg ikke ville si det til noen.. osv osv. Jeg gikk til slutt, lei meg for at ikke en kunne si noe positivt. Det eneste de kunne si var at det gjorde ingenting om jeg begynte å føde der og da, for de skulle nok klare å ta i mot en baby, så skulle jeg få slippe å gå lenger med den alvorlig store magen min. Dette ble veldig langt da, men følte for å forklare. Syntes det er flott dere ikke blir lei dere og såret. Skulle ønske jeg også var slik, men nå har jeg hørt at jeg har vært unormal stor siden rett før uke 20.. Og jeg har hatt ett litt usikkert sv.skap denne gangen pga mistet to ganger før og hadde mye vondt i magen. Og når jeg da til stadig får høre at jeg er unormal hjelper ikke dette på, har vært redd mer enn en gang..
**Marge Simpson** Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Kokkelimonke, Takk for at du tok deg tid til å forklare hvorfor du synes det er ubehaglig med slike bemerkninger. Etter å ha lest innlegget ditt så forstår jeg lettere hva som gjør at noen tar seg nær av disse bemerkningene. Det er lett å forstår at jenter som har problemer med kroppsbildet sitt synes dette er vanskelig, men jeg visste ikke helt at det gjelder mange andre også. Det høres ikke lett ut at.. At de ikke merker at det gjør deg ukomfortabel forstår jeg ikke, men nå er sikkert babyen din ute snart sånn at du slipper mer fokus og flere kommentarer fra andre.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Takk for svar tilbake igjen:) Ja jeg gleder meg til babyen er ute, men trives jo egentlig med magen min, syntes den er fin selv. Men blir til tider som sagt veldig fortvilet. Og merker på visse folk når de nærmer seg meg, de som må kommentere det hver gang de ser meg særlig, da knytter det seg i magen når de kommer. Jeg har ikke lyst å stoppe å snakke med dem, går mange ganger videre, for jeg vet hva som kommer.. Bestemmer meg for å være skikkelig frekk tilbake, men får meg ikke til det.. Tenkte å si noe som: Nå kommenterer ikke du me rmin store mage så skal ikke jeg kommentere den store rumpa di.. eller noe sånn.. Men blir like svak og lei meg hver gang, og går vekk fra disse folkene med klumpen i halsen og tårer i øynene. Har ikke problemer med kroppen min ellers, og får ikke kommentarer på den ellers. Bare når jeg er gravid.. Blir kanskje noe av det samme som med de som bestandig får beskjed om at magen er "for" liten, hadde de fått høre dette hver dag i 20 uker hadde de kanskje også begynt å lure på om alt var bra inni der..
Hjelp! En baby? Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 Huff, utfra innleggene over er det endel mennesker som er direkte onskapsfulle... Dog, jeg tror svært mange ikke aner hva de skal si til folk som er gravid. Og selv om de av oss som er det føler at det er mange av oss, så tror jeg de fleste ikke kommer så nært folk som er gravide så ofte - og det er vel ikke så lett å sammenligne mager på tvers av kroppsfasonger. Derfor blir det endel ureflekterte kommentarer. Jeg merker i alle fall at kommentarene henger tett sammen med hva jeg har på meg. Har jeg på typiske gravidklær som strammer over magen så kan folk si "nå er det vel ikke lenge igjen", men hvis jeg har på litt løsere klær så er folk usikker på om jeg er gravid (og jeg her veldig gjennomsnittlig vekt/høyde i utgangspunktet...). Så, tror bare folk er litt lite vant. Selv tar jeg alle kommentarene med godt humør - som selvfølgelig er lettere når alt er gjennomsnittlig. Var en på jobben som sa at jeg var blitt feit etter ferien... Bare å le med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå