Gå til innhold

Bytte etternavn, miste noe av identiteten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år tenkt på å ta pappas etternavn da jeg ikke har samme etternavn som noen av mine søsken (har bare halvsøsken). Nå har jeg fylt ut skjemaet og skal levere det, men det føles samtidig litt vemodig. Jeg har ikke noe godt forhold til min mor (desverre) og det er bare hun og jeg som har dette navnet i vår familie. Jeg liker det ikke spesielt godt, men det er nå MEG. Pappas etternavn er sjeldent, noe jeg vil ta vare på, men føler at ingen kjenner meg med dette navnet. Må liksom forklare at jeg het noe annet før men har byttet nå. Hva hadde dere tenkt om å bytte etternavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du alene- hvis du er samboer eller gift- ville jeg heller ha tenkt på å ta det navnet... men hvis det ikke er tilfellet....

Hvor lenge har du tenkt på dette? hvis det er lenge og du har vært besemt på at slik skal det være - så bør du gjennomføre det- ellers er det lii av en fleip...

Skrevet

Nei da, det er en tilvenning. Jeg synes det var rart til å begynne med etter at vi giftet oss.... Men det går seg til.

Og nå skal vi jammen skifte etternavn igjen. Litt samme storyen som du har, på min manns side.

Og vet du, jeg skal nok takle det også.

Bare litt mye papirarbeide. Nytt førerkort, bankkort, div kredittkort, bytte av pass når den tid kommer osv.

Men det er ikke noe problem, det går seg så fort til atte.....

Skrevet

for noen år siden tok jeg min fars etternavn. jeg har heller ikke samme etternavn som mine halvsøsken, bare min mor som har det. mamma ble ganske lei seg, så jeg tok fars etternavn som mellomnavn! veldig komfortabel med det :) fått en del av pappa og beholdt det fra mamma :) forklaringen på navnet gikk egentlig av seg selv.

Skrevet

Etternavnet mitt er en del av min identitet på godt og vondt. Å bytte etternavn er ikke bare enkelt og jeg forstår at mange tanker og følelser blir aktivert når du vurderer det.

Selv om du bytter etternavn vil hun fortsatt være moren din og historien din fortsette å være historien din, men symbolsk sett tar du kanskje avstand til den ved å bytte etternavn?

Har du tenkt på å legge til din fars navn i stedet for å bytte bort din mors navn?

Skrevet

Det var en vanesak. Men jeg syns ikke det var vemodig da (skiftet navn da jeg gifta meg) - gledet meg mer over å slippe å ha et navn som måtte staves til samtlige, hehe. Klart uvant i begynnelsen å skulle presentere seg som noe annet enn det man pleier (og noen ganger glemte jeg det også), mens nå syns jeg det er motsatt - tenk at jeg har hett det og det, liksom.

Skrevet

Jeg har tenkt på dette i sikkert 15 år at jeg vil ha samme etternavn som søskene og faren min. Men det har nå ikke blitt gjort. Jeg har samboer ja men vet ikke om jeg vil bytte pappas sjeldne navn mot en av Norges vanligste etternavn. Godt å høre at dere andre har vent dere til det, da gjør nok sikkert jeg også det :)

Skrevet

Jeg kunne aldri byttet etternavn. Til nød kunne jeg lagt inn et ekstra mellomnavn, men hoved-etternavnet er for meg nesten like personlig som fornavnet.

Når det er sagt synes jeg du har en langt bedre grunn enn de som gifter seg. Moren og faren din vil alltid være moren og faren din uansett hva som skjer, det er der du kommer fra, og det er naturlig å ha etternavnet etter en av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...