Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Skal flytte inn nå sammen med den nye typen min, kom over en bunke med papirer og kunne ikke dy meg med å kikke litt på de. Der ligger det et brev fra statens innkrevningssentral og 2 andre brev fra Lindorff. Han har fått registrert på seg 3 anmerkninger på fillesummer! Til sammen blir det vel kanskje 10.000 kr maks! Han har en godt betalt jobb. Tjener over 35.000 kr brutto i mnd. Det må jo bare være sløvhet. Er jo ikke slik at han ikke har hatt råd til å betale de............ Kjipt!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Ikke kjekt! Men se det på den positive siden, det er snakk om småpenger, og han har råd til å betale de med neste lønning allerede! På den andre siden sier det jo litt om ansvarsfølelsen hans når det mest sannsynlig bare dreier seg om sløvhet som du sier! Men dette kommer dere gjennom. Innrøm at du kom over papirene hans (evt. bare si at du så EN regning, og se om han legger alt på bordet). Jeg ble selv sammen med en type som hadde 0 i inntekt, og 100.000 minst i inkassogjeld. Det er nedbetalt og ordnet nå!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Problemet er ikke god økonomi/dårlig økonomi, eller om mannen tjener bra eller dårlig. Mitt problem med dette er SLØVHETEN. Jeg kunne godt vært sammen med en som ikke hadde mer enn akkurat nok til brød og smør, men viljestyrken må være der. Og ansvaret man har ved å betale sine regninger og ha ting på stell.... Så jeg fikk en så dårlig følelse av det, men jeg overreagerer sikkert. Er gravid og hormonell )
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 om han typen din heter christoffer skal jeg love deg at det ikke bare e tre sånne regninger han har liggende!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 35 000 brutto er ikke så mye. Spesielt ikke om man er alene. Du burde kanskje fått skjekket økonomien hans litt mer grundig. Kanskje han har alt for mye lån etc?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 skrev jeg feil da, og mente netto? Han har alt mellom 35.000 - 42.000 UTBETALT hver mnd. synes det er ganske mye. Min far har høyskoleutdannelse og har 24.000 utbetalt hver mnd........ Han har ikke noe lån overhode. Ikke som han har sagt hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Første anonym her. Helt enig med deg, det er værre når det er sløvhet! Og som aller aller oftest så er det jo sløvhet uansett hvor høy eller lav inntekt man har. Det var i aller høyeste grad sløvhet med kjæresten min også!! Man pådrar seg rett og slett ikke regninger man ikke kan betale dersom man er en ordentlig og ansvarlig person med kontroll på økonomien! Men jeg håper og tror at folk kan forandre seg da. I typen min sitt tilfelle så har han rett og slett ikke blitt lært ansvarlighet overhodet, og dette er faktisk noe man må oppdras til, eller lære seg selv senere gjennom erfaringer!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Ja. Grunnen til at jeg blir skuffet er fordi jeg trodde han var en mann med orden på sakene sine. Han har feks et annlegg til nesten 200.000 kr. men tenkte at, ok, han har vel råd til det, for han har hatt en godt betalt jobb i flere år. Men så viser det seg at han er sløv. Jeg er ikke rik selv, da jeg har vært alenemamme til en liten i over et år. Han her har jeg bare kjent i 8 mnd, men jeg ble gravid og nå skal vi flytte sammen. Synes det er litt tullete når det er rot i økonomien til en jeg trodde hadde ting på stell....... Han er jo 31 år også, så det er vel ikke noe jeg kan oppdra han til heller ;o)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Jeg ville nok også blitt skeptisk ja. Skal litt til å få betalingsanmerkninger. Du skal "overse" en regning ganske lenge da, og ikke bry deg om f.eks purringer. Det vitner om ansvarsløshet eller sløvhet som HI selv sier. Eksen min var ikke god når det gjaldt penger. Det hadde ikke noe å si hvor mye han hadde utbetalt eller at han innimellom fikk større summer utbetalt i form av verdipapirer, bonsuer o.l. Han hadde gjeld til slike kredittselskaper med høy rente osv. Bare tull i økonomien og prioriterte aldri å betale tilbake. Hadde "fin" bil, spiste på resturant hele tiden, kjøpte stadig ting som han egentlig ikke behøvde men bare måtte ha(f.eks store tv,musikkanlegg o.l). For de rundt ham og litt naive jenter, kunne det jo se ut som han hadde det greit og at det kunne friste. Den nye kjæresten hans endte opp med å betale barnebidraget hans ganske kjapt ja.... Å leve i et forhold hvor den ene er uansvarlig økonomisk er ikke noe særlig. Det er utrolig slitsomt og frustrerende. Er vanskelig å få til et bra og normalt familieliv med slikt.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Hører dere slenger rundt dere med anklagelser om sløvhet. Dere vet at det finnes en psykisk lidelse som gjør at man rett og slett ikke klarer å ta tak i regninger? Dette er svært alvorlig. Det er slik veldig mange havner i dyp gjeld nettopp pga slike små summer. Nå sier jeg ikke at kjæresten din lider av dette. Er IKKE psykolog! Men du burde nok ta en ordentlig prat med ham før du blir sur og tror han bare er sløv og ansvarsløs.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Men er det ikke litt tidlig å blande meg inn i økonomien hans? Har som sagt ikke kjent han så lenge, og jeg er redd for å trenge meg på, eller lage ubehagelige situasjoner. Hva kan jeg si? hmmm...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Hvilken psykisk lidelse gjør at man ikke klarer å betale regningene som kommer? Har aldri hørt om en lidelse som gjør at man ikke klarer å betale en regning. Har hørt om lidelser som gjør at noen har større vanskeligheter med å håndtere økonomi... Som f.eks avhengighet til rus, kjøpeavhegighet, manisk depressiv o.l. De fleste med inkassosaker, klarer rett og slett ikke styre forbruket sitt og tar lett på økonomiske forpliktelser og skaffer seg for mye forbruksgjeld. De ser ikke galskapen i det de gjør. Eller de klarer ikke akepterer sitt eget inntektsnivå og vil ha samme bil som naboen har uansett om økonomien tillater det eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Du skal flytte sammen med ham slik jeg forstår det. Er vel litt vanlig å snakke om økonomien før en gjør det. Jeg visste i allefall inntekt og gjeld til min samboer før jeg flyttet sammen med ham og ble gravid. Siden eksen min var håpløs med penger, var økonomisk ansvarlighet noe jeg satte høyt når jeg fikk ny kjæreste. Ikke at jeg ville ha en gjerrigknark da. Men man kan jo få et inntykk av å se hvordan de bruker penger og på hva. Og man kan spørre rett ut ang gjeld osv. Er jo greit å vite om man skal kjøpe hus o.l sammen i fremtiden. Det blir veldig vanskelig med en person som har inkassosaker og som ikke prioriterer å betale på lån men heller tar seg en fest av de pengene som skulle dekket lånet.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 Du skal _ikke_ være redd for å "blande" deg i hans økonomi, nå er det nemlig i ferd med å bli din økonomi også! Rydd opp i dette og få svar på de spørsmålene du har før du flytter sammen med denne fyren. Jeg snakker av egen erfaring. Pass deg for å gå blind inn i dette. Jeg betalte mye av min eks sin gjeld i fire år før jeg ble kvitt det. _Etter_ at jeg hadde flyttet fra ham. Leier man sammen kan du ende opp som solidarisk ansvarlig for enkelte deler av hans gjeld, nyanskaffet vel og merke, men han har jo bevist at han er i stand til å skaffe seg gjeld.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #16 Skrevet 15. september 2008 Bare pass på at du ikke skriver under på noe før du vet hva det er, så du ikke ender med skjegget fullt av postkasse og må betale på hans gjeld, OM det skulle vise seg at han har flere svin på skogen... Hvertfall inntil du vet om du kan stole på han... La ikke tvilen komme tiltalte til godet... Du verden for ett ordspill jeg greide å lire ut av meg;)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #17 Skrevet 15. september 2008 Ja, pass deg for moste ugler i posen ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #18 Skrevet 15. september 2008 Helt ærlig... Jeg vil tro han har mer gjeld som du ikke vet om. Hvis han har et anlegg til 200 000, hvorfor da ikke betale regninger på tilsammen 10 000 kr... Det rimer ikke i mine ører. Jeg ville undersøkt grundig om det finnes mere gjeld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå