Gå til innhold

oppkalling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er oppkalling i deres oeyner ?

For meg blir det litt feil aa bare bruke samme forbokstav, aa si at arne er oppkalt etter alf fordi de begge begynner paa A.

Men min 3menning heter Tone etter sin mormor som het Tonette. Det oppfatter jeg derimot som oppkalling selv det ikke er samme navnet.

Dere da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppkalling er en bevisst navnesetting med tanke på hvilke(t) navn man ønsker å bringe videre i familien. Ut fra min lille definisjon vil begge være oppkalling, men hvis man bare viderefører forbokstaven vil jeg heller kalle det en link til andre familienavn enn en ren oppkalling.

Det kan tenkes at man velger et navn som har vært i familien uten at det er oppkalling fordi man ikke lager forbindelsen bevisst. Kanskje bare mange i familien har lik smak?

Skrevet

Jeg mener også at oppkalling må ha en likhet til navnet som man oppkaller etter.... eller et navn som i dag er modernisert men betyr det samme som det navnet som man skal oppkalles etter....

Skrevet

Oppkalling i mine øyne er nå man har samme navn: altså Hans Emil er oppkalt etter sin oldefar som het Hans (Emil er fordi vi begge skulle få velge et navn:-) mens Olavs navn er inspirert (ikke oppkalt) av min pappas navn som var Ole og svigerfars som var Leif

Skrevet

Faren, farfaren, oldefaren til barna har alle navn som begynner på B. Eldste jenta har fått navn som begynner på B og det er oppkalling men og et fint navn.

Minste har et mer spesielt navn. Et navn jeg har likt siden jeg hørte det for første gang som 13-åring. Vi har veldig mye Marie og Maria i slekta så hun er oppkalt etter dem og navnet hennes begynner på Marie... Det er et navn, ikke dobbeltnavn.

Skrevet

Kommer helt an på... Min morfar het Henry og ei av jentene mine heter Henriette etter ham, og min Karoline er oppkalt etter gammeltante Karen..

Skrevet

Enig med Onemorepls. Man bør bruke det meste av navnet, ikke bare forbokstav.

Skrevet

Hadde eldste hos oss vært gutt så hadde hun vært veldig oppkalt etter de 3 generasjonene før henne. Men Bjørnhild for eks er ikke et fint navn etter vår smak;-) Så da ble det bare forbokstaven:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...