Gå til innhold

Hvor strenge skal vi være mht mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en skikkelig lei tendens til å spise bare bittelitt middag før hun sier hun er mett. Vi kan jo ikke tvangsfore henne, så etter å ha oppfordret henne til å spise litt til, må hun få gå fra bordet. Vi spiser middag ganske sent, så det er siste måltidet vårt om kvelden. Men ganske ofte oppdager hun etter at hun har pusset tennene og lagt seg, at hun er sulten. Jeg har fram til nå ikke hatt samvittighet til å nekte henne mat, men nå er jeg rett og slett drittlei. Jeg vrenger hjernen min hver dag for å lage noe middag hun liker. Da synes jeg faktisk hun kan spise det, selv om det er kjedelig å sitte rolig. I går skjedde dette igjen, og da sa jeg at hun ikke fikk noe mer mat, og at hun må begynne å spise når hun får mat servert. Hun gråt selvfølgelig, og klaget over at hun var sulten. Pappaen hennes fikk roet henne ned, og hun sovnet.

Vi pleier alltid å si at hun må spise så hun blir mett, og hun sier "jada, jeg er mett". Hun blir snart 5 år. Er hun stor nok til å kjenne om hun virkelig er mett?

Vi kan jo ikke drive å servere mat på senga en evighet heller. Det er jo ikke bare prinsippet, men det er ikke bra for tennene, og heller ikke kostholdet.

Er vi for strenge med henne? Jeg har jo kjempedårlig samvittighet, men samtidig synes jeg det er viktig at hun lærer seg at man spiser når man får mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du var for streng i går! Hun visste ikke at hun ikke kunne få mat slik hun er vant med og da hadde hun heller ingen mulighet til å regulere spisingen. Jeg synes det er en bedre løsning å fortelle henne at middagen er siste måltid og at hun må spise så mye at hun klarer å sove hele natta og ikke får mat før til frokosten.

Det tar nok tid før hun skjønner at hun må spise mer til middagen. Spiser hun lite til alle måltidene? Da kan det være at magen hennes har vendt seg til lite fyll og at hun dermed blir fort sulten igjen.

Skrevet

Vi har noe av det samme problemet med vår 6 år gamle gutt, han liker nesten ingenting til middag. Nå lager jeg bare det vi skal ha så får han spise poteter hvis han ikke vil spise det andre. Han vil ikke en gang smake, og hvis jeg får han til å smake så slikker han så vidt på det med tungespissen.. litt er nok at han ikke liker det så godt, eller konsistensen av det da, men litt og sikkert mest er fordi han har bestemt seg for dette.

Vi spiser middag kl 4 og kveldsmat kl hall syv. Når han kommer hjem fra skolen kl hall to er han ofte sulten. Da får han frukt. Spiser på skolen kl 10.30 så jeg syntes det er for lenge å gå til kl 4 uten noen ting i magen. Ellers har vi strammet veldig inn på mellom-måltid spising.. Likevel spiser han lite middag. Og av og til lite til kvelds, han har da akkurat når han skal legge seg sagt han er så sulten at han var helt dårlig. Mange ganger ga vi han mat da, men fant jo ut da at brukte dette. Satte meg ned og snakket med han og forklarte at han måtte spise når vi spiser. Det blir ikke mat før imorgen tidlig igjen. Så neste kvelds skjedde det samme. Spiste en halv skive var det samme og ville ikke ha mere. Da sa jeg at det ikke ble mat før imorgen tidlig igjen og dette var helt greit. Men da han skulle legge seg var han sulten igjen. Men måtte da legge seg uten mat.

Nå spiser han som regel mer til kvelds, ikke til middag da men det får komme når det kommer.. Prøver seg av og til på å si at han er sulten når han skal legge seg, men er nok mest for å prøve å dra ut legge tiden.

Jeg er ikke bekymret lenger for at han ikke får i seg nok mat, spiser mer nå enn før. Spiser en til to skiver til frokost pluss en rå gulrot. Spiser to skiver en jågart, ett eple og en gulrot på skolen. Spiser litt middag. Har frukt etter skolen. Og spiser en til to skiver til kvelds. Og drikker vann og juice og melk i løpet av dagen. Og varier litt med pålegg valget, så nå føler jeg ting går bra, men har slitt til tider, .Han er veldig tynn og spe i utgangspunktet, så jeg liker ikke når han ikke spiser..

Skrevet

Ikke lett det derre nei. Sliter med det samme, med den ene sønnen vår. Han er 4 år. Jeg har funnet ut at han rett og slett ikke er sulten nok når jeg serverer middagen, og defor tar vi den nå litt senere. Og det viste seg å være rett. Nå spiser han skikkelig.

Jeg tror det er viktig at de får regulere dette selv. Er hun ikke sulten nok, kan du vel sette tallerkenen til sides, og la henne spise det når hun er sulten. Spør henne før du pusser tennene på kvelden, og si at hun ikke får etter at tennene er pusset. Da har hun valget. (Kanskje du bør ha måltidet før middagen litt tidligere?)

Skrevet

Eni med MorTiltreHerligeSmå. Sett enten tallerkenen til side og tilby henne dette før tannpussen, eller smør på et knekkebrød eller lignende dersom hun er sulten da. Da gir du henne valget FØR tannpussen. Etter tannpussen synes jeg ikke at hun bør få annet enn vann, men hun må være helt klar over det og skikkelig forberedt på at slik er det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...