Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Kan velge om jeg vil ta over en gammel haug av en hytte som står på en bra tomt i ett atraktivt strøk. Har lyst på hytta, men det kreves veldig til vedlikehold og oppussing. I tillegg kommer forsikringer, arveavgift, utbetaling av søskens del av arven (som de sier kan utsettes til foreldre dør, men det skjer forhåpentlig ikke før om en 30 år), kommunaleavgifter, strøm osv osv gjør at dette blir ett dyrt prosjekt. Vi har masse gjeld på bolighuset vårt og sliter litt økonomisk i dag. Alt. er at dette selges og jeg da får min andel i kontanter som utgjør ca 1000 000 etter arveskatten og søsken har fått sitt. Har vokst opp med denne hytta og synes det er utrolig trist at vi mister stedet, men det blir dyrt å beholde. Hva ville dere gjort?
Underveis --> Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Det spørs hvilke forutsetninger som ligger på tomta. Er det lov å bygge ut? Eller er det restriksjoner i området på slike ting? Er det vann, strøm, kloakk der, eller er det ikke så viktig for dere? Viktig å tenke fremover også. Selv om hytta er i familien og den har ekstra betydning, er det en bra beliggenhet som gjør at hytta også i fremtiden vil være attraktig å bruke, og vil dere bruke den mye? Dersom dere bare bruker den et par ganger i året så er det faktisk mye mer lønnsomt for dere å ta pengene og heller leie dere inn på leiligheter rundt omkring etter behov. Dere får ganske mange overnattingsdøgn på hotell/leid leilighet i året for prisen av en hytte.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Et annet alternativ er jo at kanskje en av dine søsken vil ha hytta? og da kjøper ut dere, for da er fortsatt hytta i familien, og du har penger.. Eller at du og søsken går sammen om og eie hytta sammen, 50\50.. da vil dere jo og ha litt penger til andre ting, for eksempel boligen osv.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Ingen andre vil ha hytta, det blir meg eller den blir solgt. vi har tilgang til andre hytter/leiligheter på dette stedet, men da blir det jo å låne av familien og ikke vårt eget. Disse andre stedene er også veldig små med kun 2 soverom og vi får nok ikke så lett tilgang på disse i de attraktive ferieukene, da flere ønsker typisk bruk da. Hytta det er snakk om er stor, ca 200 kvm, det er innlagt strøm og vann og tomta er stor med mulighet for utbygging. Det er snakk om at området skal reguleres til boligområde med boplikt. Det betyr at ved ett salg i fremtiden, vil man kunne tape penger på dette da hyttetomter er dyrere i dette område enn boligtomter. Det kreves mye vedlikehold på den, da den har forfalt kraftig de siste 15 årene. Vi kommer nok til å bruke den i typisk høst, vinter, påskeferier og enkelte helger. Har veldig lyst på den, men vi sliter litt med å få hverdagsøkonomien til å gå rundt og salg av dette ville også kunne gjøre hverdagsøkonomien betydelig tryggere.
___ Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Det kommer rett og slett ann på om dere har råd til å beholde hytta. Sett opp et budsjett for hvordan økonomien deres vil bli med og uten hytta. Har dere ikke råd til så dyr hytte så ikke overta. Selv om dere har gode minner og mangetradisjoner ol derifra så er det noe dere kan skaffe dere på andre måter også.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Budsjettet vil nok ikke holde i starten, men jeg tenker jo muligheten for evt å leie ut en periode og ta vedlikeholdet over tid. Fremtiden blir nok lysere økonomisk i årene fremover, men man har jo aldri garanti. Sukk, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Behold hytta. Leie den ut i periode. Dersom økonomien ikke takler det, så sitter du uansett med en verdi som du kan selge. Og du vil jo komme bedre utav det enn det du sitter med i dag (før arv). Når det gjelder boplikten, så vil jo ikke den omfatte hytten deres. En hytte er en hytte. Så det har jo ikke betydning. Såfremt du ikke hadde tenkt å dele opp tomten og selge som hyttetomter. Er ikke sikkert de får omregulert et privat eiet område heller. Nei, er så mye flott som har gått ut av familier pga arv og feilprioriteringer. Og angeren er ofte stor. Prøv å behold. Mitt tips
LizzyG Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Hvis dere sliter med å ha råd til å bo i huset deres, så er ikke veldig smart å få seg en hytte som også vil kreve at dere økonomiske kostnader. Selg den heller, og bruk pengene på å få orden på det dere har fra før av.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Dette er ikke lett synes jeg. Den ene siden av meg sier det er smart og selge. Økonomien blir trygg og vi kan ha ett flott liv med barna våre, der det ikke vil være de store økonomiske bekymringene. Vi vil ha tilgang på andre hytter/leiligheter i området og om disse er opptatt vil vi kunne ha økonomi til å leie oss inn på noe. Vi vil også stå friere til å dra på ferie andre steder (feks syden) og vi slipper å bruke masse tid, penger og krefter på vedlikehold. Den andre siden av meg sier det er smart å beholde. Vi har ett sted som er vårt og vi selv kan velge når vi vil bruke dette. Det er ett attraktivt sted barna gjerne vil til i feriene og vi vil ha god plass til å ta med venner av de. Huset er såpass stort at når vi går bort kan barna våre lett gjøre dette om til hver sin boenhet og ha hver sin del når de blir voksne. På den andre siden blir veldig mye av vår kapital bundet opp og vi vil ha høye faste utgifter fremover for å sitte på dette. Det gir ikke mye frihet til å dra til andre spennende feriemål eller gjøre hverdagen lettvint ikke lett nei HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Hvis denne "hytten" er på 200 kvm er det vel ikke akkurat en hytte, men heller et gammelt hus? Da vil den vel omfattes av boplikten når den innføres uansett? Jeg forstår det slik at du kan vente med å betale ut søsken til foreldrene dine går bort? Er ikke foreldrene dine så veldig gamle kan dere sikkert få redusert verdien på hytta veldig ved at det settes opp at de skal ha borett. Dermed sparer du arveavgift. Du sier du vil få 1 000 000 om hytta selgs. Og du omtaler søskene dine i flertall. Altså er dere minimum 3 til sammen, så hytta er ihvertfall verdt 3 mill. Kanksje mer? Du får ihvertfall 6,6% rente for pengene i banken. Det vil si at 1 mill gir deg 66 000 i rente inntekter i året. En hytte som kan selges for 3 mill er minimum 198 000 kr om pengene settes i banken. Og da snakker vi bare om bundet kapital. Ikke forsikring, vedlikehold, strøm, komunale avgifter etc. Da koster det veeeeeldig mye å ha hytte. Kan reise veldig mye til syden, på hotell, leie hytter rundt om kring for den prisen. Og så må man hele tiden reise på hytta fordi den koster jo så mye... Har funnet ut at jeg egentlig synes hytte bare er tull. Hytte prisene henger ikke lenger i sammen med hva man får igjen for det om man sammenligner med å dra på andre typer ferie. Men har jo lyst på en hytte her i verden jeg også - den jeg er vokst opp med. Men ingen annen, det er bare tull :-)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Takk for langt og reflektert svar. Hytta er ett gammelt hus, men står på hyttetomt, litt usikker på utfallet av evt boplikt. Jeg kan evt vente med å betale ut søsken og det er andre verdier i familien som nok gjør at jeg slipper å betale ut disse, søskene mine får min del av resterende arv når foreldre går bort. Ja det kan sef være en mulighet med å redusere arveavgiften ved at foreldre kan ha bruksrett. Vi er 3 søsken og verdi på hytte og tomt er satt løslig til 4 mill. av megler, skal ha takstmann inn etterhvert. Selges dette fordeles pengene på oss barna og jeg sitter grovt regnet igjen med ca 1mill. Vi har over 3 mill i boliglån og disse pengene ville jeg da betalt inn på boliglånet for så ha en friere hverdag. Synes det nok er fornuftig å selge, men jeg vil aldri ha muligheten til å skaffe meg noe så stort på ett sted som dette og med en fantastisk flott beliggenhet, og føler meg usikker på hva som er det smarteste her å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Ingen mulighet for at foreldrene dine kan beholde hytta litt lenger, så slipper du å ta stilling til dette enda? :-) Tror nok kanskje jeg ville ha forsøkt å beholde hytta. Hørtes jo veldig forlokkende ut. Samtidig ville jeg forsikret meg om at dette med boplikten ikke forkludrer alt. Gjør den ikke det høres det ut som om dette er noe som bare vil stige og stige i verdi etter som årene går (dersom du skal betale søskenene dine ut senere, hvilken verdi vil da bli lagt til grunn? Dagens justert for nåverdi eller verdi på oppgjørstidspunkt? Men over 3 mill er jo veldig mye i boliglån da. Vel, kommer selvsagt helt an på inntekt. Vanskelig vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Behold hytta, og lei den ut i noen år. Til en nevenyttig snekker eller elektriker. ;.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå