Gå til innhold

Hva tror dere om denne barnehagesituasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min (som snart fyller 5) er i en jentegjeng i barnehagen, som er ganske konfliktfylt. Dvs de krangler mye, herser med hverandre, men er også veldig gode venner. Det er min datter og ei til som fungerer som "ledere" i gjengen, men alle er ganske viljesterke.

Torsdag forrige uke var det foreldrekaffe i bhg, og da jeg kom, hadde datteren min kranglet med ei av de andre jentene. Datteren min var litt sutrete, men ikke noe mer enn det. Jeg gikk inn og satte meg hos moren og søsteren til hun datteren min hadde kranglet med. Vi har alltid hatt god kontakt. (Hun jobbet på avdelingen til sønnen min i fjor.) De var ikke interessert i å snakke med meg i det hele tatt, de sa ikke hei engang. Jenta kom også, og hun gråt. De snakket sammen på sitt språk, så jeg skjønte ikke hva de sa. Etter hvert spurte jeg henne om hun og datteren min krangler fælt for tiden, eller om de er venner, og da kom det fram at hun gråt pga krangelen de hadde hatt tidligere. (De hadde bare kranglet over en spade.) Stemningen ble litt bedre også, men jeg følte meg ikke særlig velkommen ved bordet.

I dag har hun andre jenta bursdag, og da vi kom til barnehagen hang det konvolutter på noen av de andre plassene. Ikke på plassen til datteren min. Jeg regner jo med at det var bursdagsinvitasjoner, men kan jo ikke vite det helt sikkert. Men datteren min la merke til det, og sa "X har glemt å gi meg konvolutt".

Uff, jeg synes det er så trist. Men det er vel litt drøyt å fryse ut datteren min pga en krangel over en spade? Jeg har snakket med ped.leder om denne jentegjengen, og hun hadde ikke mye informasjon å gi meg annet enn det jeg allerede vet. At de krangler litt og sånn. Men hun sa ingenting om denne jenta. De var jo så gode venninner før, og har vært hjemme hos hverandre og sånn. Også er det plutselig helt kræsj, og familien vil ikke snakke med meg heller. Skjønner ikke hva som har skjedd, jeg.

Er de bare veldig rare, eller? Er jeg paranoid? Må jo være noe her jeg ikke vet noe om. Men da er det ikke mange andre som vet det heller, siden de som jobber i bhg ikke vet noe, og datteren min åpenbart ikke har sett at det er noen stor konflikt, for hun ville jo bare leke med hun andre i dag.

Jeg er jo også redd for at datteren min skal bli fryst ut, eller at dette skal være en vedvarende konflikt, kanskje videre i barneskolen. Alle disse jentene begynner på skolen samtidig... Og hvis det var bursdagsinvitasjoner som hang der i dag, betyr det at hun jenta som er mest sjefete ble invitert, og da vet jeg at datteren min kommer til å få høre det. Hun er nemlig veldig flink til å skryte av det hvis hun blir invitert i bursdager som datteren min ikke blir invitert til.

Dette ble veldig langt og rotete. Men noen som har noen råd om hvordan jeg skal gripe dette an? Skal jeg la det fare og se hva som skjer? Snakke med ped.leder skal jeg igjen, og høre hva hun vet om forholdet mellom datteren min og bursdagsbarnet. Skal jeg snakke med moren hennes? Hvor big deal er dette, liksom?

Takk til alle som gadd å lese gjennom dette her. Huffameg. Orker ikke å redigere nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest gjennom og maa si jeg vet ikke helt.

Kjedelgi situasjon, men selv hadde jeg nok avventet litt. Gaar det seg ikke til saa hadde jeg nok tatt en prat med den andres mamma !

Skrevet

Jeg ville nok ringt mammaen med en gang og fått avklart situasjonen, før bursdagen skal holdes. Ville tatt det opp med alle foreldrene ang bursdagsinvitasjoner i barenhagen. Er dumt å levere de ut der om ikke alle eller alle på samme alder/i samme gjeng blir invitert.

Dum situasjon for jenta di, men ting er gjerne mer alvorlig for de på den alderen enn senere i livet.

Skrevet

Uff ja denne var lei!!! Jeg ville snakket veldig tett med ped.leder og din datters primærkontakt hver dag for å holde nøye rede på situasjonen. Jeg hadde ikke tålerert slik utfrysning. Og min datter hadde ikke fått lov til å velge vekk noen fra b.hagen. Enten alle eller ingen. Hos oss i vår b.hage har de ikke lov å levere ut bursdags invitasjoner, nettopp for at de slipper slike situasjoner. Så slipper noen å bli lei seg når de ikke blir invitert.. Ellers hadde jeg kanskje ringt å spurt å få snakket med moren om situasjonen, og prøvd å kommet til en løsning. håper b.hagen også vil være behjelpelige ang dette. Håper det ordner seg for datteren din!!

Skrevet

Men hvem er det som sier det bare dreier seg om en spade? Er det tilfelle, ville jeg virkelig nådd problemet til bunns, for da synes jeg de lager stor storm i et vannglass. Og sånn kan det ikke fortsette. Da bør ped.leder ta et skikkelig tak i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...