(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Men aner ikke hvor jeg skal begynne og det morsomste er jo at jeg aldri har laget en kopp kaffe til meg selv annet enn på nescafe liksom. Det er altså sånn at jeg har ideen til den perfekte kaffebar i hodet. Til og med navnet og innredningen, og og og kaffemenyen til og med. Jeg kan altså ingen ting om å drive eget firma og jeg kan nada om kaffemaskiner og brente bønner. Hvor faen skal jeg begynne!!!!
Sivalur Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Så kult!! Sett igang! Begynn å lese på www.bedin.no. Det finnes kurs for dem som skal starte bedrift også, det finner du sikkert hvis du googler og leser litt. Høres kjempespennende ut - hvis dette er noe du tror du vil like og drive med.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Kanskje denne siden kan hjelpe? http://kvinnovasjon.no/
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Takk, snille du! Da får jeg lese litt der inne og kanskje ta noen kurs. Ja, jeg vet altså ikke hva jeg vil jeg. Trodde jeg ville bli tannhelsesekretær men når jeg var ferdig så hadde jeg ikke lyst lenger, og nå sitter jeg fast i en annen drittjobb på 7 året og er bare lei av alt sammen.... Ser etter annen jobb men vet ikke helt hva jeg ser etter, og denne kaffebaren spøker i hodet mitt hele tiden! Grr.
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Jeg tenkte også på det en stund..men jeg gjør jo aldri noe ut av ideene mine.. Godt at noen gjør det! Kanskje det kunne vært en idé og hørt med en kjede om du kunne startet en egen avdeling.. et franchise..om det finnes noe sånt? Ellers tenkte jeg mye på å bringe Starbucks til Norge.. eeeelsker den kaffen..men.. Sikkert ikke sånn du tenkte, da.
Magandang anak ko Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Nr 1: snakk med noen som driver kaffebar, og spør hvordan det er økonomisk å drive slik drift. Nr 2: få deg jobb i en kaffebar og prøv hvordan det er å jobbe i slik drift. Nr 3: husk at slik drift fører til MYE jobbing på kveldene og i helgene. Nr 4: husk at du trenger personale du kan stole på og som ikke forventer 400 000 i året og frynsegoder... (ser her inne at man ofte har urealistiske forventninger om lønn og hva man skal bidra med på arbeidsplassen...) Nr 5: Sikre deg på alle måter i tilfelle konkurs!!! Nr 6:. Finne et lokale på riktig sted (dvs mye trafikk, drop-in osv) men med så lav husleie som mulig. Klarer du å få omsetningsbasert husleie er det absolutt en fordel. Nr 7: Når du regner på kostnadene, legg til minst det dobbelte i buffer. Ting koster JÆVLIG mye mer en man tror...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2008 Takk, takk og takk! Jeg aner virkelig ikke, og om jeg gjør dette og kjærsten skal flytte inn så er vi plutselig begge selvstendig næringsdrivende om en stund. Da kan man vel vinke adjø til huslån for en stund tenker jeg. hehe. Jeg jobber allerede mye på kveld og helg så det er jeg vant med men tja litt lei også. Det kunne kanskje være anderledes om man driver for seg selv og jobber mot noe da. Elsker starbucks jeg også, men er ikke sånt konsept jeg vil ha. Vil ha mitt eget ja. Kanskje en ide og jobbe litt i en kaffebar først ja... *ler* Jeg er en drømmer, og er kanskje ikke alltid så realistisk. PS: Dere må alle komme og spise hjemmelaget gulrot kake og drikke kaffe hos meg når drømmen er virkelig. hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå