Gå til innhold

Hett tips for å ikke revne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordnøttolje gjør huden elastisk. Det brukes på sykehus før det skal stikkes hull i brystkassa for å sette inn rør for å hindre at huden revner. (kanskje jeg uttrykker det litt feil, men poenget er at det brukes på sykehus for å hindre at hud revner)

Kusina mi som er sykepleier fortalte dette. Hun hadde smurt både mage og aktuell revneområde (mellom skjede og rompehull) to måneder før termin. Hun hadde verken fått strekkmerker, eller revnet under fødselen, så hun mente det hjalp.

Jeg gjør det samme etter jeg har dusja.

Det er sikkert mange som er arvelig disponert for strekkmerker, og de vil sikkert få det uansett om de bruker jordnøttolje eller ikke. Men jeg mener det er verdt et forsøk for alle!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte jordmor om råd jeg. Det er ikke bevisst at noe hjelper, sa hun. Hun visste at noen brukte olje, men rådet hun ga, var å lytte til jordmor, og hennes innstrukser under fødselen. Det handlet om å ikke presse ut "for mye i gangen". Kanskje ikke den fasen i fødselen en ønsker å ta det med ro ;)

Skrevet

hehe, ja, er kanskje ikke så lett når man får pressetrang.

Jeg bruker olje for å forebygge litt uansett, jeg :)

Ikke det at jeg er livredd for å revne. Jeg tenker at det går bra uansett hvordan fødselen måtte arte seg. Da går det jo bra! Loven om tiltrekning ;)

Skrevet

Har brukt jordnøttolje på magen, men likevel fått litt merker.

Jeg har hørt at man skal spise sink for å slippe strekkmerker. Man fikk vite det litt for sent ..

Skrevet

Sist jeg var på svangerskapskurs fortalte jordmor at det nå var påvist at det kan hjelpe å smøre seg inn.. Men der fins seff ingen garanti for alle.

I den undersøkelsen hadde de brukt mandelolje tror jeg!

Selv bruker jeg Weleda fødselsolje :) Håper det funker..

Skrevet

Man får kjøpt Weleda sin olje både til å bruke der nede og en annen til f.eks huden på magen.

Fåes kjøpt å¨helsekost butikker. Jeg smører inn magen min etter dusj med babyolje, da på våt hud. Har ikke fått strekkmerker enda hvertfall, 6 dager igjen til termin=)

Skrevet

På ullevål anbefaler de å smøre underlivet den siste måneden før termin. Hun som jeg snakket med der, sa at jordmor/lege som man går til til vanlig har plikt til å opplyse om at det kan hjelpe med å minske rifter. Det har visst vært gjort en undersøkelse der de fikk klare positive utslag på at det hjelper. Skader iallefall ikke å gjøre det, tenker jeg! Smøre magen har jeg aldri gjort, men der sier jo de fleste hudleger at det er helt bortkastet, da... :)

Skrevet

jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser at noen bruker oljer og kremer mot strekkmerker, vet dere ikke og skjønner dere ikke det at det ikke funker - strekkmerker kommer fortsatt pga at huden strekkes og at ett av de tre hudlagene ikke klarer å "henge med i veksten" som skjer.

dere må gjerne bruke så mye kremer dere ønsker, men det er bare bortkastede penger.

vi har alle forskjellige hudtyper og kremer og oljer hjelper selvfølgelig mot tørr og sprukken hud, men strekkmerker - NOT!!!

Skrevet

Strekkmerker er en form for arr i lærhuden som utvikles når huden strekkes unde

Graviditet

Vektøkning

Bruk av store doser kortison enten som tabletter, sprøyter eller kremer/salver

Strekkmerker ses hyppigst hos gravide kvinner (90%) og hos ungdom i pubertet (70% av jentene og 40% av guttene). Gravide utvikler strekkmerker på bryst og mage, mens ungdom kan få merkene på innsiden av armer og lår, bryst, over hofter og nedre del av ryggen.

Videre kan vektløftere utvikle strekkmerker pa grunn av rask økning i muskelmasse ledsaget av drag på underhud og lærhud. Bindevevsfibrene i lærhuden sprenges og etterlater søkk i huden. På huden ses til å begynne med blårøde groper, etter hvert endres fargen til bleke linjer eller et hvitt nettverk som vist på bildene under.

Kan strekkmerker behandlesVed senter for estetisk laserkirurgi har vi to ulike behandlingsformer for strekkmerker

Pulset fargelaser som fjerner røde tynne strekkmerker. Lyset varmer opp og fjerner blodkar som medvirker til den røde fargen i merkene, videre vil det dannes nytt bindevev i øvre deler av huden. Behandlingen er meget effektiv ved nyoppståtte strekkmerker.

MultiClear stimulerer til pigmentering av huden i brede bleke strekkmerker som har stått en stund. Slike merker er vanskelig å fjerne permanent. Multiclear er en smalspektret lysmaskin der man kombinerer 2 ulike bølgelengder for oppnå maksimal pigmentstimulerende virkning. Normal pigmentering ses allerede etter 6-10 behandlinger. Virkningen av behandlingen er ca. 6 mnd. Deretter anbefales enten en ny serie på 6 behandlinger eller en vedlikeholdsbehandling hver 4 uke.

Skrevet

Når det gjelder revning/rifter under fødsel har jeg blitt anbefalt av jordmor og akupunktør å sørge for at jeg ikke har sopp i underlivet under fødselen da det gjør huden mindre elastisk.

Kanskje enklere sagt enn gjort å bli kvitt sopp dersom man plages mye med det, men en soppkur rundt termin dersom man har antydning til kløe har jeg blitt anbefalt!

Skrevet

Mot strekkmerker er det eneste som hjelper å drikke vann. Ingen garanti for at man ikke får strekkmerker av den grunn, men dersom man drikker rikelig med vann hver dag, gjør dette huden mer elastisk fra innsiden. I tillegg er det nok også lurt å gjøre den mest mulig elastisk fra utsiden også ved hjelp av en krem.

Men uansett, så tror jeg at det er lite vi kan gjøre for å forebygge dette. Kommer de,så kommer de.

Skrevet

Voldsomt så hissig da, julie73... Synes alle disse forskerne sier så mye forskjellig rart, jeg. Skulle ikke forundre meg om det kom en rapport i morgen som kunne dokumentere at det finnes et eller annet som funker.

Selv har jeg smurt magen med jojobaolje siden den begynte å bli synlig. Ingen strekkmerker der. Pupper og lår har jeg derimot ikke tenkt på.. der har det kommet en del. Skulle tro strekkmerkene først og fremst ville komme på magen siden huden der strekkes mest. Så på bagrunn av mitt eget lille ufrivillige eksperiment velger jeg å beholde et åpent sinn. Don't shoot me..

Kan forresten godt være det bare er tull å smøre seg for strekkmerkene sin del, men jeg får i det minste en fantastisk massasjestund av mannen min hver kveld... Anbefales mot irritasjon og hormonelle utbrudd..:-)

Skrevet

Jeg tror hildejo er inne på noe, for jeg har nemlig også hørt at man har mindre elastisk hud om man har en soppinfeksjon der nede. For å gjøre det enda mer innvikla så har jeg også blitt fortalt at mange får sopp av å smøre seg inn med vegetabilske oljer i underlivet, og dermed er forvirringen komplett.

Selv har jeg ingen tro på at kremer hjelper mot strekkmerker siden de oppstår innenfra, men har smurt magen ekstra innimellom fordi den har klødd litt. Det føles i hvertfall godt, og det er god nok grunn for meg. Jeg har ikke fått et eneste strekkmerke ennå, men det fikk ikke moren min eller søsteren min heller, så jeg tror det hovedsaklig er genetisk.

Gjest Mammamoms
Skrevet

Jeg vet virkelig ikke hva, eller om noe i det hele tatt, hjelper for strekkmerker på magen, og har ikke smurt meg med noe foreløpig i allefall, 28+6 i dag.

Men når det gjelder det tråden egentlig, så har jeg lyst til å prøve å bruke jordnøttolje, eller denne oljen som ble nevnt som man får kjøpt på helsekostbutikker. Selv om det ikke er noen garanti for at det hjelper, er det jo verdt et forsøk.

Ei venninne av meg som fødte nå i juli, fikk bedøvelses-sprøyte å massasje nedentil under fødslen og revnet ikke.

I Fredrikstad hvor jeg skal føde, har de også tatt i bruket dette spesielle "grepet" eller hva jeg skal kalle det, på hodet til babyen når den kommer ut. En støtte for at det ikke skal skje for fort.

Jeg håper jo virkelig helst på å slippe å revne!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...