Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Ønsker å være anonym i denne saken akkurat nå, derfor skriver jeg den her,men om noen ha rlyst å legge den ut på skravlesiden for meg så blir jeg glad,mulig jeg får flere meninger og råd da. Jeg er 24 år og lykkelig mor til 2 barn. Jeg er overvektig og har alltid slitt med vekten. Vært igjennom flere pillekurer gjennom legen men ingenting fungerer. Ja jeg er også i aktivitet,og jeg spiser normal norsk husmannskost. Så jeg trenger ikke noen råd om hvordan gå ned i vekt og slik altså. Jeg trenger heller ikke å høre at feite folk har seg selv å takke og at alle overvektige har lagt opp til det selv. (jeg vet det er mange med slike meninger,men jeg trenger ikke å høre om de) Jeg har vært i samtale med legen min om å få operere bort magen min. Det er i hovedsak magen jeg sliter med,etter 2 svangerskap på har den ikke litt bedre akkurat. Jeg vil få dekket operasjon for å fjerne magen... men da må jeg være ferdig med å få barn. Vil da samtidig sterilisere meg. Jeg har 2 nydelige barn, jeg kunne tenke meg 1 til men vet at jeg ikke vil ha mer enn 3 så da ville det blitt stopp uansett. Gubben vil også ha en til,men vi er usikkre på tidspunktet bare.. skal vi kjøre på og bli ferdige med svangerskap nå slik at jeg får tatt operasjonen. Eller skal vi vente noen år...Eller skal vi droppe å få flere barn.. jeg er så veldig usikker. Vi har slitt med økonomien i mange år,men endelig er vi på fote. Gubben har fast heltidsjobb og jeg har en deltidsjobb som jeg skal endre til 100% etter jul. Så økonomien vil jo bare bli bedre og bedre. Er vel i hovedsak økonomien vi tenker mest på... Jeg har slitt med selvfølelsen/selvtilitten siden jeg gikk på barneskolen pga vekten,og må ærlig innrømme at jeg ser så frem til å få operasjonen slik at jeg kan gå i normale topper og føle meg bedre med meg selv. Jeg har seriøst vært på sydenferie flere ganger hvor jeg kun er avbildet i hettegansere... tørr ikke gå i annet blant folk. Jeg er ikke sånn fryktelig stor altså,men stor nok allikevel. 120kilo er tungt nok. Vil bare ha litt tanker omkring dette med å få et barn til nå eller ingen fler barn?? Jeg ser så frem til operasjonen så jeg tror ikke jeg vil vente i flere år med det... nå er reddningen innenfor rekkevidde liksom..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Blir kvalm av at mine skattepenger skal gå til slike ting! Tren ordentlig, får ræva i gir, og kutt ut husmannskosten!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Så utrolig unødvendig svar, anonym 11:47! Jeg har dessverre ingen råd og komme med til deg, HI. Men om dere begge to ønsker et barn til blir det vel et savn etterhvert om dere velger å heller bare ta operasjonen med en gang?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk, var akkurat det jeg trengte å høre. Er det ikke fantastisk med slike mennesker?? Joda jeg bor på sofaen og hiver i meg godis og brus... synes det er synd at folk ikke forstår.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 hi her. Det svaret mitt over her vr til første svaret jeg fikk. Ikke til deg under.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Jeg tror at det er dumt som kvinne å sterilisere seg uansett. Spesielt siden dere ikke er hundre prosent sikker på at dere absolutt ikke vil ha flere barn. Tror jeg hadde utsatt det litt, kanskje søkt hjelp for selvtillitten i noe annet enn operasjon? Jeg har også slitt med vekten den senere tid, er ikke så stor som deg, men vet alt om hvordan det er å bare gjemme seg vekk i store klær og selvtillitt på bunn. Så mitt råd er, vent litt. Hvis du vet økonomien er på vei opp og dere begge ønsker et barn til. Så er jo ikke et år eller to så veldig mye i den store sammenheng. Forhåpentligvis (og mest sannsynlig) så har du et langt liv igjen å leve. Og uansett så vil du se toppers ut uavhengig av om operasjonen blir gjort når du er 24 eller 26. Du er jo fremdeles ung. Vent litt. Se det an! Og ikke minst vær hundre prosent sikker før du steriliserer deg. Kanskje ikke verdt å ofre et etterlengtet barn pga utseende? Så mange avveininger som må gjøres. Men det var mitt råd Lykke til
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk for at du tok deg tid. Jeg vet at jeg ikke vil ha mer enn 3 barn så om det blir en til så skal jeg steriliseres uansett. Jeg har fått den hjelp jeg kan for å hjelpe selvtilitten uten inngrep. Det er legen som vil hjelpe meg videre, jeg ante ikke at jeg kunne få det dekket engang.. Men jeg tar med meg dine råd og tanker.. takk igjen;)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Hei. Har vel sliti en del som deg, og var hos legen og snakket om bukplastikk. Dette får jeg dekt, men man burde være helt ferdig med unger først. Jeg hadde da bare en og kunne ikke tenke meg fler, men det satt meg virkelig i tenkeboksen. Vi bestemte oss til slutt og få en til så nå sitter jeg her med to herlige tuller. Jeg steriliserte meg nå ved siste fødsel da jeg hadde planlagt ks. Så nå skal jeg ned noen kilo før jeg skal inn og snakke om opperasjonen. Jeg angrer ikke på at jeg valgte og vente og få et barn til. Du er bare 24, så et par år til klarer du. Jeg nærmer meg 30 og håper jeg får opperert meg i løpet av neste år engang. Vet ikke om det hjelper deg noe da.. Men jeg valgte og få et barn først
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Fantastisk å høre fra noen i lignende situasjon.. tusen takk.. Jeg må nok bare sette meg ned meg gubben og få snakket ferdig om dette... vi kommer sånn halveis hver gang men aldri i mål.. Masse lykke til og stå på
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Synes det første svaret du fikk her var unødvendig krast. Men det er jo også litt riktig det som blir sagt; norsk husmannskost er jo ingen slankekost. Spiser man færre kalorier enn man forbruker vil man faktisk gå ned i vekt, uansett. Har selv en hengemage som skal oppereres når vi har bestemt oss for at vi ikke skal ha flere barn. Men jeg har det egentlig ikke travelt. Så lenge mannen min ikke har noen problemer med magen min er det egentlig helt i orden. Men jeg tror egentlig ikke at jeg vil ha tre barn. Og må innrømme det er mest fordi det blir mye dyrere å reise til syden, man må ha større bil, det blir gjerne alltid en som er utenfor i barneflokken...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 "Har prøvd alt uten å gå ned i vekt" = selvbedrag og det mener jeg! Jeg er selv feit og det skyldes helt klart inntak>forbruk + feil spisevaner få, men store måltider. Gastric bypass gjør jo ikke annet enn å begrense inntaket for deg kirurgisk. Det er ingen annen hokus pokus med den greia. Det irriterer meg at helsevesnet ikke bruker penger på andre sunne alternativer enn denne operasjonen som for mange blir et helvete på jord. Dessuten så bekymrer det meg for påvirkning det har på døtre og sønner av de opererte personene. Jeg skal gå ned i vekt med sundt kosthold, trening og jeg skal ta tiden til hjelp. Lett blir det ikke, men verdt det for min egen del og for mine to døtre som jeg ikke unner en overvektig barndom, ungdomstid og voksenliv. Tanker fra en overvektig, men med en positiv holdning til hva jeg kan gjøre for meg selv:)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 de kommer ikke til og sterilisere deg søte venn... uff.. nei.. jeg vet ikke så mye om slikt. men du er så ung og derfor vil jeg tro at de sier: vent til du er ferdig med barn før du gjennomfører en slik opprasjon. og det er jeg forsåvidt enig i. litt dumt og opperere så etter ettt evt svangerskap til så er du i samme grøten.. dessuten er du alt få ung til og bli sterilisert. tviler på at noen leger vil utføre det på deg. min mor var inne når hun var 35 år, da hadde hun fått de barna hun ønsket. men legen nektet og utføre det. hun har enda ikke fått flere barn.. hehe.. sikkert veldig strenge regeler.. men.. gjør det som er rett for DEG! drit i hva disse kakklehønsene her inne sier, (da mener jeg de spydige små drittungene som ikke vet bedre!!!) du skal føle deg vell, og du og din familie skal ha det bra, det er det viktigste, og vist ikke du føler deg vell med deg selv så går det utover alt rundt deg.. litt etter litt... men uansett masse lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Må du absolutt sterilisere deg samtidig da? Og brenne alle broer.... Jeg hadde tatt den operasjonen men uten sterielisering.. Så kan dere tenkte på det tredje barnet en stund og vurdere etterhvert.. Men jeg hadde hoppet i det og "bestilt" tredjemann slik at de ble ganske tette og hadde mye glede av hverandre. Så kan du røve tilbake kroppen din etterpå og beholde den slik :-) Jeg er godt igang med å kreve min kropp tilbake etter en lang avelsperiode ;-) Forresten: drit i alle sure kommentarer, det er sikkert sånne mennesker som aldri unner seg noe godt eller som rett og slett ikke kan legge på seg...
mamman til pia, eli og mari Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 du må ta valgene du selv ønsker ingen kan si nei ikke gjør det , jo kom igjen osv.. men tenk deg godt om for du kan ende opp med og angre på valget ditt ved en senere anleding.. har foresten lagt ut debatten din på skravle slik du ønsket lykke til håper du får svar som kan hjelpe deg på den rette veien
Cat.68 Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 Først lurer jeg på hva det er for slags operasjon du mener.? Er det en operasjon hvor man forminsker magesekken slik at du går ned ivekt, eller er det en bukplastikkoperasjon du mener. Hvis det er en gastric bypass du skal ha ,kan det jo ikke spille så stor roll om du vil ha et barn til en gang i fremtiden da du er återstilt på det normale igjen. Men er det en bukplastikk er det en klar fordel at du er ferdig med barn med tanke på resultatet. Iså tilfelle må du jo selv ta stilling til om du vil ha barn nå og så ta operasjon eller vente til du er redo for et barn til og så ta operasjon etterpå. Må jo også påpeke at du ikke får ha en bmi over 27 hvis du skal ha en bukplastikk, så du må jo allerede nå jobbe deg nedover, og dermed har du jo igrunn god tid ti å fundere på dette. Uansett Lykke til, ;o))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå