Gå til innhold

Har alle en pengebuffer her - og ca hvor stor er den ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på reserver p åkonto som ikke blir rørt annet enn til "krose" tilfeller. Hvor stor buffer har dere sånn ca ?

Litt usikker på hvor vi ligger i leia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sparekontor med ca 150.000,- på. Den bruker vi av hvis vi f.eks har dyr reperasjon på bil, skal pusse opp, vaskemaskinen ryker og sånne ting...

Skrevet

Vi har noe som vi kaller reisekonto. Den bruker vi også viss det skulle komme noen utventede store regninger eller utgifter, men prøver å styre unna så lenge vi kan.

For øyeblikket er saldoen på den kontoen ca 35.000kr, men de bruker vi når vi skal på ferie i påska.

Med en gang vi kommer hjem, så er det på igjen med å spare. Jeg setter inn 1000kr i mnd og han ca 200-2500kr mnd.

Skrevet

Jeg har en konto hvor det alltid er ca 45.000-50.000 kr på. Den tas det av hvis noe går i stykker, det skjer noe spesielt osv. Så har jeg en grei aksjeportefølje som ikke skal røres før det skal kjøpes ny bolig.

Skrevet

Vi bruker å ha to mnd. lønninger på konto, men i denne husbyggingsperioden har den sunket kraftig. Men vi bygger den opp igjen med årsbonusen til mannen min.

Det skulle vel bli noe sånt som 80 000,-

Men før når vi hadde en tanke dårligere økonomi klarte vi oss fint med en buffer på 10 000,-

Skrevet

Glemte jo å skrive hva vi har da :

Jeg har rundt 40 000, sambo ca 150 000 + en konto til ungene der vi sparer all barnetrygd - den er vel på rundt 65 000 tenker jeg.

Men det skal veldig mye til før vi rører disse kontoene, spesielt sambo er striks på dette. Til daglig har vi ikke akkurat flust med penger - men det er nok greit å klare å leve på det vi har og heller bruke oppsparte midler til veldig uforutsette ting.

Skrevet

Ikke nå.. Har hatt.., men pga endel uheldig hendelser så har vi ingen nå.. Eller sdvs at det står vel ca 700.- inne der nå.. hehe.. Men vanligvis så har vi pleid og trekke 2000.- tilsammen på en konto som skal være reserve.. =)

Skrevet

Jeg har jo en konto til.....

Sparer hele bidraget fra far på en egen konto som jeg har merket med storesøster sitt navn. Og så setter jeg inn 400kr i mnd på den.

Formålet med kontoen er konfirmasjon/bryllup og slike store ting til min eldste datter. Saldoen der er nå på ca 30.000kr og øker hele tiden:-)

Innlegget over skulle det stå at min mann setter inn 2000-25000kr i mnd.... ikke 200...

Skrevet

Jeg prioriterer å få bort lån fremfor å spare "for mye", men har brukt å ha en buffer på ca 20.000. Nå er den krympa en del pga ny bil (får den opp litt når den gamle selges da), men som sagt, klarer meg fint med 20.000 i buffer.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva som står der nå (siden det står på noe fondgreier som jeg vanligvis ikke sjekker sånn til vanlig), men vi trekker 1500 hver i mnd til reserve. Helst skal det stå minst 2mndlønner der, men det går litt opp og ned ettersom hva vi trenger.

Skrevet

Ja, har vel ca 50 000 til 100 000 som ikke brukes uten ved "krise".

Skrevet

Vi har vel en 30 000 på konto, men gremmes over at jeg ikke har spart mer de to årene som har vært... Nå er jeg inne på siste året av studiene mine og det siste halvåret kan bli noe økonomisk trangt. Da kan jeg bare angre på at jeg ikke har spart. Arghhh. Men men det ordner seg, når jeg kommer i jobb etter utdannelse (håper jeg hvertfall) skal bufferen opp til en 40-50 000, det holder for oss. Vi har et lite huslån så det tar ikke livet av iss heller :)

Skrevet

Vi har ikke egentlig satt av noen egene konto til en såkalt "buffer", men det vi ikke bruker av lønna, blir jo stående igjen på kontoen. Per nå har vel jeg et par hundre tusen, tenker jeg, og mannen min bortimot en halv million ..?

Hm ... Når jeg ser dette på trykk, ser jeg jo galskapen i å sitte med så mye penger på kontoen. Vi bør egenltig betale ned litt ekstra på huslånet. Jah, da får vi ta en prat om det i kveld :)

Skrevet

Bufferkonto er avleggs :o)

I dag kan man i de fleste banker få flexilån/boligkreditt e.l. Det betyr at man har en maksgrense på boliglånet sitt. Si at man har en grense på 2,5 mill. Så betaler man jevnlig ned på lånet. Og den dagen du trenger litt ekstra penger tar du en tlf til banken (noen banker kan du fikse det selv i nettbanken) og vips kan du låne deg selv opp til 2,5 mill igjen.

Min bankpappa har ikke lenger sparekontoer, men putter alt av ekstra penger inn her. Mindre renter hver mnd og ikke noe problem og kostnadsfritt hente pengene ut igjen.

Skrevet

Skulle akkurat til å skrive det med flexilån, vi har det og kan bare ordne det i nettbanken om det skulle bli behov.

Tidligere hadde jeg et reservekort fra banken min, med kredit på 30.000 - som var min "buffer" og så jobbet jeg ekstra for å tjene inn hvis jeg hadde brukt kortet. Men det var ikke ofte da, da jeg bodde på hybel og hadde svært lite uforutsette utgifter;) Og bare meg selv å tenke på. I dag hadde jo aldri det fungert.

Skrevet

Vi har som sjiraffen sier, rammelån.. Som er mye større enn det vi har i lån. Det som står igjen på konto etter hver mnd. nedbetales på lånet. Skulle vi trenge penger kan vi bare overføre derifra, har dette som en mulighet på nettbanken.

Ellers har vi penger i fond som gir god avkastning, og en reisekonto i Sverige hvor vi tar ut penger til ferieturer, slik at vi ikke slipper spare eller bruke av hverdagsøkonomien til slikt.

Ellers har vi som sagt lagt mye penger i huset slik at vi ikke har så mye lån, og kan bruke lønningen på annet enn nedbetaling av lån.

Vi hadde fox&Pia sparekonto til småtten, men har avskaffet denne og satt hans penger i fond også, tror det var Odin Norden. Som er realtivt safet.

Skrevet

Vi er sikkert litt gammeldagse vi da - men begge mener at penger som står på konto er trygt. Da vet man hva man har.

Huslån er til hus, billån til bil - de betaler vi ned på fortest mulig egentlig.

Og det å låne mer for å betale en vaskemaskin eller bilreparasjon virker så drastisk. Et huslån er jo gjerne på 20 år, og da betaler man jo på vaskemaskinen i like mange år (selv om den gjerne er byttet ut lenge før den tid)

Skrevet

har 30 000 på en konto i tillfelle kriser. det var langt mer der, men det har vært mye kriser... hehe.. og det er de 30 000 jeg har til ekstra de neste 3 1/2 årene så må være forsiktig!

Skrevet

Det er både gammeldags og uøkonomisk.

Og du låner ikke mere for å betale en vaskemaskin, du overfører penger som du allerede har fått i lån. Det er definitivt det mest økonomiske med tanke på at du da får lavre rentekostnader hver mnd.

Skrevet

Hei vi har 3 forskjellige kontoer. En konto der barnetrygden kommer inn på som vi bruker til "dyre" ting som ungene trenger. Der er det vel en god del på nå. Så har jeg min egen lille sparekonto med ca 10000,- og så har min samboer en sparekonto og så har vi en felles med 50 000,- tenker jeg. Så totalt blir det vel en 150 000 som vi kan bruke av om det skulle være noe spesielt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...