Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg er alene med sønnen min som har blitt 18 mnd. gammel. Jeg har utdannelse, men det er vanskelig å få jobb. Så jeg bestemte meg for å søke på skole for å få tatt allmennpåbygging. Jeg skulle få svar i slutten av august. Så da måtte jeg jo bare søke lillegutt inn i bhg. Sånn at jeg hadde plass om jeg skulle komme inn på skole. Han jeg snakket med sa det var stor sjanse for å komme inn.. Å hvis jeg ikke kom inn så tenkte jeg at jeg skulle begynne å jobbe. Å jeg kom ikke inn på skolen. Kan søke igjen fra desember. Men jeg hadde jo allerede takket ja til bhg. plassen vi hadde fått å begynt med tilvenningen. Jeg er nå jobbsøker.. Men tilvenningen går ikke sånn kjempebra.. Eller han gråter jo når jeg går, men han er mye lei seg i løpet av dagen. Det har gått bedre noen dager, men de fleste dagene er han litt ofte lei seg. Han har veldig korte dager. Nå har han vært litt syk også.. Jeg angrer på at jeg tok bhg. plassen nå som jeg ikke kom inn på skole, når jeg ser hvordan han tar dette.. Han har begynt på 3. uka i dag.. Det er jo viktig at han er der noen timer hver dag, selv om jeg ikke jobber. Tilfelle en jobb skulle dukke opp ganske snart.. Å det er jo viktig at jeg kommer meg ut i jobb.. Jeg har bare støtte i 1,5 år til.. Så hvis jeg ikke begynner å søke jobb nå, så må jeg jo begynne om 1 år uansett.. Men da er det jo ikke sikkert jeg hadde fått bhg. plass like enkelt.. Jeg prøve rå si til meg selv at dette er til det beste.. Å siden jeg er alene med han, så kan ikke jeg gå hjemme. Nå støttene forsvinner, så er vi jo avhengig av min inntekt.. Huff.. Ja jeg har vel egentlig litt dårlig samvittighet, enda jeg vet jeg ikke burde ha det.. Men det er ikke nor godt å gå fra han der når han gråter så sårt.. Jeg ringer bort som regel hver dag. Å han ahr jo da roet seg. Han spiser bra i bhg. og han sovner med en gang de legger han i vogna.. Så fælt kan han jo ikke ha det.. Måtte bare få det ut.. *trist*
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg har full barnehageplass til min gutt - og er jobbsøkende. Det er fælt å sitte hjemme, mens du leverer fra deg ditt gråtende barn for at du selv bare skal ha fred. Men som du sier.....det er viktig å ha bhg plassen der når man får en jobb da. Det at barnet ditt gråter er helt vanlig. Du (og meg selv) har det nok verre med at dagene blir så tomme. Tilvenningen i bhg vil bare gå bedre og bedre. Jeg søker nå på alt - for jeg må ha noe å fylle dagene med. Har ikke råd til å gå hjemme - selv om det er jo det de fleste mødre vil. Heldigvis kan barna våre ha korte dager og fri innimellom. Det finnes sikkert dem som lurer på hvorfor vi ikke bare kan betale for plassen - og ha barnet hjemme, men jeg ser at min gutt gleder seg over barnehagen. Han får venner og trygge voksne. Og det å søke jobber er en fulltidsjobb det også.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Det å bare betale for plassen, men ikke bruke den er jo litt tullete, hvertfall når tilvenningen går litt trått.. Da får jo barnet en mye hardere start når det først dukker opp en jobb.. Ja, vi får tilvendt dem ordentlig nå, kan bruke god tid. Levere litt seint og hente tidlig. Å gi dem fridager innimellom.. =) Ja, det går seg nok til. Men det er nok fordi dagene blir så tomme ja.. Man tenker jo bare på barnet i bhg. Hvertfall jeg når han gråter så sårt.. Kikker på kl. å bare venter på å kunne hente.. Blir godt å få en jobb å gå til, snart håper jeg! Jeg har heller ikke råd til å gå hjemme, eller akkurat nå så kunne jeg jo det. Men hva når jeg ikke får med støtte.. Da hadde det vært veldig dumt å bare "kastet" bort disse årene på å ikke finne en jobb.. Ikke sikkert vi hadde fått plass i bhg. om 1 år heller.. Tusen takk for svar =)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Gi deg selv en frist for å se dette an, som at du ser det an 1 mnd til, trives han ikke så har du han heller hjemme. Men jeg er overbevist om at han kommer til å stortrives før du vet ordet av det. Alle barn trenger litt tilvenning til en så stor overgang men de aller aller fleste liker det. Den første måneden synes jeg var tøff for min 1 åring, etter det så kan jeg ikke tenke et bedre sted for ham. Han lyser opp av glede når han ser bhg, har fått gode småvenner og meget god kontakt med de voksne på avd. Og du må jo ha barnehageplass dersom du får jobb. Så bare bit det i deg, hent ham evt tidligere men la ham få tid og ro til å finne sin nye plass. Lykke til med jobbjakt, har du prøvd vikarbyråer? Siden du har ham i barnehage er jo du meget fleksibel til å jobbe noen dager her og der og plutselig har du fast jobb.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Du må IKKE ha han i barnehagen hvis du ikke er helt komfortabel med det!! Så lenge du likevel er hjemme, hvorfor ikke ta en pause fra barnehagen, og prøv litt senere. Selvfølgelig er det greit å ha plassen til når du får deg jobb, men hvorfor pine deg selv så lenge du ikke må? Når dette er sagt, så er det jo kjempefint at gutten din får korte dager nå i begynnelsa, så han har det helt sikkert ikke fælt. Jeg har akkurat sagt opp drømmejobben (godt betalt var den også!!!!) fordi barnehage og fulltidsjobb ble for mye for oss. Jeg storgleder meg til å ha lillegutt hjemme to ekstra dager i uka, også kan han ha tre korte dager i barnehagen i uka eller være hjemme med meg når jeg ikke jobber som vikar. Syns det er altfor mye fokus på hvor fantastisk de har det i barnehagen. De har det enda mer fantastisk hjemme hos mamma eller pappa når de er små som vårres er
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Det blir bedre! Jeg er også alenemor. Sønnen min brukte lang tid på å tilvennes i bhg. Var ikke særlig høy i hatten når jeg forlot ham gråtende, for så å gå hjem og drive jobbjakt. Ettersom jeg var arbeidsledig, benyttet jeg anledningen til å ta tilvenningen veldig gradvis med korte dager en stund. Følte at det ikke ble så brutalt for minsten da. Nå, etter ca 4 uker, går det kjempebra. Jeg søker fortsatt jobber mens jeg tar noen skift på aldershjem her og der gjennom et vikarbyrå. Lovende at gutten din spiser og sover godt i barnehagen. Kommer nok til å gå bra!
Hyacinth Bucket Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Hei! Sånn var min gutt også! Begynnte i bhg da han var 18 mnd. Han startet 21 aug og først i forrige uke virket det som om det begynnte å gå seg til. Det gikk faktisk bedre når vi lot han bli der i lengre og lengre dager. Nå er han der fra kl 07.30 til 15.45/16. Gi det litt mer tid, så går det nok greit skal du se. Hør meg bhg, kanskje deres erfering også er at han burde være der litt lenger av gangen? Ja, det er grusomt, men det blir etter all sannsynlighet ikke verre - bare bedre! Og du; det er nok det beste. Jo eldre barna er - jo verre er det å tilvenne dem, sa de i barnehagen til meg. Tenk om du hadde ventet enda lenger før han startet i bhg. Da hadde det sikkert vært enda verre. Og du sier det jo selv; hva om du får deg en jobb nå? Hva da? Nei, det var nok lurt dette her, selv om det gjør litt vondt i mammahjertet. Det går seg til. Ordner seg for snille gutter og jenter!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk for alle fine svar! =) Jeg ringte bhg. i dag, å da hadde han roet seg helt ned, å han storkoste seg. Så bestemte jeg meg for at han skulle få være der noen timer lengere i dag (så lenge dem ikke ringte, for de sier at dem ringer hvis det ikke går). For han har bare hatt 3 våkentimer i bhg. til nå, å det kan kanskje bli litt kort, hvertfall hvis det blir hver dag. Så når jeg hentet han i dag var det bare positivt! Han hadde ikke grått noe etter at jeg hadde gått! Kost seg masse med samlingsstund, innesandkasse, mat (pannekaker), og utelek =D Han var en del syk i begynnelsen, forkjøla, å fikk feber på fredag/lørdag. Så kanskje han har brygget på noe, som gjorde at han følte seg veldig utilpass. Å at han er i bedre form nå (det ser jeg jo på han). Så nå håper jeg det har begynt å snu, å at han kan kose seg der. At han gråter når jeg går må jeg jo bare regne med. Bare han ikke er trist hele dagen.. Å det at han spiser bra i bhg. (han er småspist hjemme) og sovner uten at de trenger vugge han eller noe lover jo bra =) Ja, det kan jo dukke opp en jobb når som helst. Skal til et vikarbyrå i morgen. Da får jeg jo annet å tenke på også! Tusen takk for svar alle sammen =D
Mammapudding Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Hei:) Leah har vært hos dagmamma i 5 uker nå, og det er først nå hun er skikkelig tilvent, hun gråter fortsatt når jeg går om morgenen, men ikke noe i løpet av dagen..ikke etter meg i alle fall;-) Det begynte å gå bedre da jeg lot henne være lengre dager, hun trengte litt tid på seg for å bli "varm i trøya", så nå er alt så mye bedre:) Håper det ordner seg for dere også, både i barnehagen og med jobbsøking:)
msola Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Tips som fungerte bra for oss med start i bhg. Vi har begynt å la han spise frokost i barnehagen i stedet for hjemme sammen med oss. Nå får han en roligere start enn om han skulle kaste seg rett ut i leken, og han er ikke lei seg når vi drar ( blir opptatt med de andre barna og matpakken sin mer enn at vi drar). Har fungert som bare juling for oss m.a.o.... Forresten.. For det meste så hører jeg ikke annet enn at selv om barna gråter når vi drar, så roer det seg stort sett med en gang. Kan være kjekt å ha et annet voksent fang til å overta, og ikke utsette det å dra. Være bestemt og tydelig. Samme rutine hver dag, så skjønner de etterhvert hva som skal skje...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Har ikke tatt meg tid til å lese alle svarene, så hvis noen har sgt det før så beklager jeg. Vet ikke om det er forskjell fra kommune til kommune, men her er det ihvertfall anledning til å søke om permisjon fra en barnehageplass i inntil ett år. Så du kan jo kanskje undersøke om det er en mulighet for dere. Så kan du ha ham hjemme mens du leter etter jobb eller venter på å se om du kommer inn på skole etter jul? Da beholder du jo barnehageplassen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå