Gå til innhold

Foreldre som sykler med barna bakpå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...i TRAFIKKEN i sentrum...

Det skjønner ikke jeg at noen tør.

Jeg kjørte til jobb i dag gjennom Bergen sentrum, og måtte forbi en mor med en liten gutt (med smokk) bakpå, på humpete, smale, hullete brosteinsbelagte veier, med uoversiktlig trafikkbilde og mye trafikk, både busser, lastebiler og personbiler.

Jeg hadde nok heller valgt fortauet!

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, synes sykling generelt i trafikk er en uting jeg......hehe

Skrevet

På sykkelsete mener du? Eller i sånn sykkelvogn? Ble bare nysgjerrig, men når jeg får tenkt meg om har du rett uansett hva du mente. Høres fryktelig skummelt ut:(

Skrevet

Hva mener vi ... at du generaliserer.

Jeg sykler i hvert fall gladelig med unge bakpå i Oslo sentrum, og føler meg rimelig komfortabel med det. Hvorvidt akkurat den dama du så burde syklet akkurat der hun gjorde kan jeg selvsagt ikke uttale meg om.

Fortau suger, fotgjengere er dønn utilregnelige sammenlignet med en bil - sistnevnte bruker i hvert fall forsøke å følge trafikkregler.

Skrevet

Jeg mente bakpå sykkelsetet ja, men i sånn sykkelvogn er det jo enda skumlere.

Pila, selv om fotgjengere sikkert kan være utilregnelige, er de jo enda myker trafikaner enn bilene, veier ikke over et tonn og er ikke laget av stål glass. Ville nok heller kollidert med en fotgjenger enn med en bil med barnet mitt.

Skrevet

Ja, de færreste av oss legger nok opp til å kollidere med noen som helst. Men sånn sett kan man jo si at vi alle burde spasere fremfor å kjøre bil også, så hadde vi sluppet å befinne oss i trafikken i det hele tatt.

De fortauene jeg eventuelt kunne brukt når jeg sykler ungen i barnehagen og meg selv til jobb, har alt for mange fotgjengere til at det ville være noe særlig poeng i å sykle. Farten ville da måtte reduseres til gangfart store deler av veien.

Og nei, jeg synes ikke verken brostein, hullete vei e.l er et godt argument - det finnes nok av hullete fortau også, og fjæringen i barnesetene er bedre enn på selve sykkelen. Så lenge jeg ikke får vondt i rævva er det dermed ingen grunn til å synes særlig synd på ungen. Man avpasser - selvsagt - farten etter forholdene.

Skrevet

er vel sikkert noen som ikke har råd til lappen og må sykle. ikke har råd til transport heller. ikke vet jeg

Skrevet

Heisand - jeg mente at det skummelt at de sykler blant bilene ute i veien - det er vel ikke noe særlig dyrere enn å sykle på fortauet.

Og Pila, jeg mente at det var ekstra skummelt på så dårlige veier fordi man da blir mer ustabil og lettere kan komme til å vingle foran en bil.

Jeg hadde ihvertfall hatt hjertet i halsen selv.

Skrevet

uansett hva man skriver her så klikker jo folk. hallo jeg er ikke dum

Skrevet

Nei, klart du ikke er det - var ikke meningen å antyde det.

Men mitt poeng var altså ikke AT noen syklet, punktum, men at de syklet i trafikken i stedet for på fortau. =)

Skrevet

Skjønner at det kan se "skummelt" ut, men man vingler altså ikke mer med et barnesete bakpå.

Man tar såklart hensyn, og forventer at bilister tar hensyn på lik linje som de ville gjort om du syklet uten sykkelsete. Fortauet er greit så lenge det ikke er særlig andre som er der, men som syklist skal man sant og si sykle i veibanen.

Skrevet

Jeg mener ikke at man vingler mer når man har barneset bakpå, men i dag kjørte jeg på en veldig humpete vei med brostein og hull, og da er det jo mer vinglete. Og dessuten masse trafikk sideveier osv.

Jeg tar såklart alltid hensyn til syklister, ikke minst hvis de har barn bakpå, men hadde nesten ønsket at de heller hadde valgt fortauet, som for meg virker langt tryggere for små myke barn.

Skrevet

Jeg signerer La Perla. Jeg fatter ikke at noen tør tråkle seg mellom bilene med ungen bakpå sykkelen...

Skrevet

På veien fra hjemmet vårt til bhg er det heldigvis sykkelsti stort sett hele veien da, så vi slipper egentlig problemet ;)

Skrevet

Ja, da er dere heldige. På sykkelstier er det jo ikke så skummelt.

Skrevet

Syklister er faktisk som kjøretøy å regne når det kommer til trafikkbildet. Fotgjengere har "forkjørsrett" på fortauet og da må nok syklistene pent holde seg i trafikken da.. At det er "skummelt" sier jeg ikke noe på, men pila har et poeng når hun sier at da burde vi alle helst holdt oss på beina. Folk tar generelt hensyn til syklister slik jeg har opplevd det iallefall..

Skrevet

Konklusjonen, som vi alle sikkert er enige om, er at det burde komme skikkelige sykkelstier til syklister.

Men uansett: det er jo fortsatt lov å sykle på fortauet, så der hvor det er mulig og alternativet er bilveien med mye trafikk, hadde jeg valgt det. Og hvis ikke det var mulig hadde jeg kanskje heller gått enn å ha mitt umistelige barn ubeskyttet med rett morgenrushet i byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...