Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Dersom en har selskap og ber noen med matintoleranse, synes du da at det bør serveres mat som også denne personen kan spise, eller bør h*n ha medbrakt mat med seg? Har nemlig cøliaki selv, og har flere ganger opplevd å ikke få servert mat jeg tåler selv om jeg kjenner den som inviterer godt.. Har vært i bursdag og måtte spise gele mens de andre koste seg med pizza og kaker..
Libido- Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Så frem til at jeg vet det serverer jeg noe den med matintoleranse også kan spise. Er det kaker osv passer jeg alltid på å ha en kake som vedkommende kan spise.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Jeg ville selvfølgelig lagd egen mat til den med matintolleranse. Neste gang du blir invitert kan du jo spørre pent om hva som skal serveres. Si at de må huske på at du ikke tåler det og det og at du virkelig ikke har lyst på mer gele. Gi dem noen tips om hva de kan lage. Ikke alle som er eksperter på det feltet. Og vet selv det kan være vanskelig å lage en ekstra kake kun pga en gjest. Men de burde jo tenke at de kan lage en spesiell kake til alle gjestene istedet.. Kan jo f.eks lage en ostekake med nøttebunn laget med glutenfritt mel.. Du må opplyse de. Når de kjenner deg godt kan det jo være at de tror gele er mer enn nok for deg. Finnes jo frosne daimkaker som er glutenfrie fra disken på meny. Gi dem et tips om det... Det finnes ferdigmixer til pizza som er glutenfrie.. Gi dem opplysning om det i alle fall. Kanskje lage litt glutenfri mat til de som du serverer hos deg selv så de kan smake at det ikke er noe galt i det. Eller forlang en biff med peppersaus mens alle de andre kun får pizza. hehe;) Så kan du nyte maten mer enn de gjør i alle fall!!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Takk for langt og fint svar:) Virker som om endel som ikke har så mye peiling på området tror glutenfri mat smaker "rart", kan jo være like god mat det som annen mat! Og andre tar jo ikke skade av å spise en glutenfri kake iblant..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Så lenge man vet om at en person har matintoleranse legger man til rette for at den personen har noe å spise. Akkurat det samme som om man haren muslim i selskapet. Da serverer man ikke pølser av svin til den personen. Gir da gjerne pølser av kylling. Viktig at alle barna koser seg i selskapet.
It's all about me Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Jeg har en sønn med cøliaki og synes det da er ekstra sårt om han blir holdt utenfor enn om jeg skulle blitt det selv. Skal vi bort spør jeg alltid hva som skal severes eller tar med noe selv. Forventer ikke at maten skal lages etter hans behov, men synes de fint kan ha ha en tilsvarende ting han kan spise. Det er ikke så vansklig akkurat. Når jeg inviterer folk hjem lager jeg alltid glutenfritt og poengterer det for å vise at det smaker like godt (om ikke bedre) Hadde blitt skikkelig fornærmet om han aldri hadde blitt tatt hensyn til og vurdert å ikke dra dit mer. Det er jo ikke hans skyld at han har sykdommen. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt på forhånd neste gang, eller tatt med kake som alle kan spise for å bevise at det er enklet og ingen smakforskjell.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 I utgangspunktet synes jeg man bør sørge for å ha mat alle kan spise, eller i det minste noe alle kan spise, men jeg synes ikke det er så enkelt. For det første må jeg vite hva folk ikke tåler, og hva de da med sikkerhet tåler og så må jeg finne ut hvordan jeg lager mat som oppfyller kravene. I min fammilie er det ingen som er alerigiske mot noe som helst, så jeg har ingen erfaring på dette området. "Problemet" kommer nå med unger i barnehagen. Det jeg skulle ønske var at de foreldrene som hadde alergibarn kunne ha et lite oppskriftshefte med mat ungene med sikkehet tåler og ikke minst at de sier ifra i god tid før besøket/bursdagen om alergien. Alergikker foreldre bør også passe på å gå forran med et godt eksempel. I barnehagen var det et barn med cøliaki. Dette ble det ikke opplyst om til oss andre foreldre før etter over et halvt år. Vi hadde dermed ikke tatt noe hensyn i denne perioden i forbindelse med fødselsdagsmat ol. Dette var en småbarnsavdeling så det var ikke så mye besøk hos hverandre. Det særeste var likevel at da dette barnet hadde fødselsdag hadde det med seg nøttekake. Denne var det 3 av de andre barna som ikke kunne spise. 1 hadde påvist nøttealergi og to andre var redde for alergi og ville ikke begynne med nøtter før senere. Det virket i hvertfal ganske dumt.
Alenemoder1snart2*Over termin* Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Jeg har selv en sønn med melkeallergi og forventer ikke at andre skal lage mat spesielt til ham, men han er selv flink til å passe på å si fra/spørre om det er melk i det han får servert. Når vi selv får besøk av andre med allergier i bursdagsselskap så passer jeg alltid på å lage minst 2 ting som de kan spise. Det koster så lite og det gleder som regel den personen veldig mye at man tar hensyn
blirjegsnartmamma Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Vel... Er det gode venner, så pleier jeg å spørre hva de planlegger.. Og tilbyr meg ofte å hjelpe til å lage maten.. Jeg har både glutenallergi, melkeintoleranse+en del annet jeg ikke tåler. Kjøper inn rismelk osv hvis vi skal bort til gode venner, og plukker litt i maten Ellers hender det jeg hinter/minner om allergiene.. Brødskiver er alltid greit å ha med seg selv da.. Istedenfor rundtykker osv..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 jeg har en venninne med cøliaki, jeg lager glutenfri mat til henne:) herregud må jo faen ikke invitere folk på middag og så må de ha med seg egen mat.. nei vet du hva!!! en gang inviterte jeg venninne gjengen på pizza og film. jeg laget 2 pizzatyper vanlig og glutenfri... i mine øyne ser jeg fakta ikke problemet. uff...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Jeg har selv cøliaki, og familie og nære venner serverer alltid glutenfri mat til meg. Når det gjelder andre personer, spør jeg hva som skal serveres og tar med meg egen mat om jeg ikke kan spise det som er. Har du informert folk godt nok om sykdommen din og hva du faktisk kan spise? Det finnes jo ferdigkaker og Toros langpannesjokoladekake og muffins er glutenfrie og veldig enkle for folk å lage. Jeg mener at vi selv har et ansvar!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Jeg synes det er enklest å ta med meg matpakke. Har ingen forventninger om at folk tar hensyn hvis jeg er den eneste med allergi etc. Bonus er jo av og til at noen har lagd noe jeg tåler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå