Gå til innhold

Dette med blodtrykksmålinger... Jeg forstår det bare ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg har store problemer med alt som har med tall å gjøre (dyskalkuli). Kan noen være så greie å forsøke å forklare meg dette med blodtrykksmålingene?

Jeg målte 106/70 på kontroll denne uken.

I en annen tråd her har noen 150/80 (noe i den dur)

Hva betyr de forskjellige tallene? Hva betgner høyt blodtrykk og hva er lavt? er det undertrykket som bestemmer?

prøvd å spørre legen min, men ender bare opp med å nikke og smile, for jeg forstår ikke hva han mener :P (kanskje han blir litt for teknisk bare)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal prøve å forklare:-)

- Når hjertet ditt pumper blod rundt i kroppen (gjennom alle årene i kroppen), må hjertet gjøre det med en viss kraft som gjør at blodet kommer seg fram (ellers vil enkelt deler av kroppen ikke få nok blodgjennomstrømming). Å den kraften kommer med hjelp av trykket på hjertet og årene som snurper seg sammen slik at trykket blir større.

Når hjertet pumper blod ut så kalles det for systolisk trykk.

Når hjertet kviler seg så kalles det diastolisk trykk (hvilefasen).

Dette utgjør et hjerteslag.

- altså et BT består av et systolisk og et diastolisk trykk.

f.eks 120/80 der 120 er systolisk, og 80 som er det diastoliske trykket.

120 er kraften blodet kommer med. 80 er minimumet for å komme seg fram gjennom årene. så det systolisk trykket er ALLTID høyere enn det diastoliske trykket.

- et BT kan variere veldi fra person til person. Men under graviditet så kan BT synke. det er helt normalt. da kan symptome være svimmelhet blant annet.

hva som er høyt å lavt BT avhenger av hva den personen som regel har. f.eks 150/80 kan være høyt på noen, men på andre ikke.

Vanskeli å forklare, men håper du skjønner mere av BT nå:-)

BT ditt høres ut som det er kjempebra:-)

Skrevet

Ok, så et BT på f.eks 106/70 er lavere enn 106/60 ?

Altså jo nærmere det høyeste tallet er det lave, desto lavere BT?

Som et bi-spm så har jeg slitt mye med svimmelhet i det siste, og tror jeg var litt "oppgiret" da bt ble målt, kan det ha vært falskt mål?

takk for forklaringen forresten, jeg skjønte mye mer nå (tror jeg =)

Skrevet

106/70 er høgrare enn 106/60, men det er overtrykket, det trykket blodet går ut av hjerta med som betyr mest for om ein vurderer blodtrykket til å vera høgt eller lågt.

106 er kanskje litt lågt - så det kan vera derfor du slit med svimmelhet. Ein annan forklaring på svimmelhet kan vera svingande blodsukker - lågt blodsukker gjev også svimmelheit - viktig å eta regelmessig.

Når det gjeld evt. feilmål på BT blir det oftast målt høgare enn det det eigentleg er - spesielt om ein er stressa og oppkava - blir så høgare enn det eigentleg er. Dersom dette gjeld deg har du nok lågt BT - og såleis er nok dette forklaringa på svimmelheiten din.

Skrevet

Dæsken... Endelig forsto jeg dette med BT! Takk =D!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...