Mamma`n til Markus =) Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Vi skal holde bryllupet vårt i et selskapslokale. Det vil si at vi må betale pr. drink som blir gitt ut. Vi er redde for at vi kommer til å sitte igjen med en gedigen barregning. Noen med erfaring på dette? Er det greit at gjestene får drikke til maten og kaffen pluss 2-3 bonger til festen ettterpå og at det de ønsker å drikke utover det må de betale selv? Vi har vært i den del bryllup de siste årene. Har sett at folk ikke bryr seg med å drikke opp en drink før de henter en ny o.l . De sløser rett og slett. Vi er litt i tvil på hva vi skal gjøre...
~sjiraff~ Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Det begrenser seg hvor mye folk drikker etter maten (med midre dere er gniene på vinen da), så jeg hadde gått for fri bar. Kunne ikke falt meg inn å la gjestene mine betale for egne drinker. Da hadde jeg heller flyttet festen til et sted man kan ha med alkohol selv, sånn sett blir det billigere.
snartmammapåny Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Er det fri bar så er det nok ikk alle som "gidder" å drikke opp en drink som har blitt litt tam, varm eller som rett og slett ikke falt 100% i smak. Så selv dette i et bryllup jeg var i for litt siden. Kan fort bli dyrt om dere må betale per drink og ikke bare for "råvarene". Fri bar kan da bli i dyreste laget, så da spørst det hvor mye penger dere vil legge i det. Folk får jo en del for 3 drikkebonger. OG de aller fleste har fint råd til å kjøpe en drink eller to selv etterpå om det ble litt lite.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Vi hadde åpen bar i bryllupet... Det ble dyrt, men det å styre med bonger, som for meg er julebord, eller be gjester om å betale for egne drinker var ikke noe alternativ...
Tommage♀♂ Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Du og jeg går ikke i de samme bryllupene skjønner jeg Sjiraff! Her begrenser det seg hvertfall ikke, her er det full fest og hæla i taket, og de færreste er beskjedne på drikken... Hadde blitt alvorlig dyrt med åpen bar her hvertfall.
~sjiraff~ Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Kjører man på med vin under maten så begrenser deg seg faktisk en del. Spør en hvilken som helst partyplanner ) Men mulig jeg har mer siviliserte venner.. hehe Men uansett. Fri bar er eneste alternativ for meg. Hadde jeg ikke hatt råd til det hadde jeg flyttet festen ett annet sted. (de sier forøvig at man skal regne ca 300kr pr person til alkohol etter maten)
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 gi to kuponger til hver, og resten må de betale selv. greit kompromiss:-) med mindre dere har MYE penger, er åpen bar en dårlig idè
Gjest Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Etter mange år i bransjen har jeg sett noe som har vært lurt; begrens utvalget av drinker og kjør vinen billig i baren. Kjør kun tokomponentdrinker og irish, på den måten blir regningen mindre siden utvalget ikke er fullt, samt at det er flere som velger enkelt og tar vin eller øl...
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. september 2008 #9 Skrevet 14. september 2008 Var i et bryllup med fri bar.. og over alt sto halvtomme drinker .. skulle jeg hatt fribar.. måtte det være at vi hadde kjøpt inn alt sjøl
Tommage♀♂ Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 Godt mulig at dine venner er mer siviliserte enn mine ja, hehe=) 300,- i drikke etter maten holder ikke en time en gang for de fleste jeg kjenner... Jeg ville aldri hatt festen et sted hvor drinkene må betales, jeg hadde nok valgt et sted det ble litt billigere med åpen bar.
guroa Skrevet 14. september 2008 #11 Skrevet 14. september 2008 Vi hadde velkomstdrink, vin til maten og en avec, resten måtte gjestene betale selv. Ingen som sa et kvekk om det og ble heller ikke mindre party-stemning. Folk skjønner da at man ikke har all verden av penger, et bryllup koster mye penger.
najs Skrevet 14. september 2008 #12 Skrevet 14. september 2008 Jeg synes det er litt rart å skulle måtte betale for drinkene selv, i så tilfelle måtte de jo får ganske så mange bonger hvis det kun er for å begrense sløsing. Ca 10 hver eller noe. Men hvis dere synes det blir for dyrt med den løsningen, hvorfor velger der et sted dere må kjøpe drinkene?
Gjest Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Personlig synes jeg det er helt ok med bongløsning og drikke til maten (men at vann og brus osv er fritt hele kvelden).. De bryllupene jeg har vært i har ikke vært avholdsbryllup for å si det sånn (og dette har vært både til unge og ldre mennesker), blir fort dyrt med fri bar da om man skal feire et sted hvor man ikke kan ha med egen drikke. Et alternativ er jo å gjøre sånn som tillab sier hørtes lurt ut synes jeg..
Bøggly Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 Hæææ??? 10 hver?? Etter vordrink, sikkert masse vin til maten og avec hadde ikke jeg regnet 10 drinker pr gjest! Så drita hadde jeg ikke ønsket at mine gjester skulle være i mitt bryllup! Høres greit ut med 3 bonger (til alkohol) og kanskje fri tilgang på mineralvann. Rensten må de da jammen kunne kjøpe dersom de absolutt må ha mer!
MintCondition Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 De fleste bryllup jeg har vært i har det vært champagne ved ankomst, vin til maten, avec til kaffen,m og så noen bonger til bruk i baren etterpå. 4-5 mener jeg å huske...det holder i massevis jo! De som ønsker å bruke bryllupet til å bli kanakas drita har jo med seg lommelerker og står utenfor på hjørnet allikevel. Hadde ikke giddet å lagt opp til at bryllupet mitt bare var en orgie i alkohol jeg gitt.
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 15. september 2008 #16 Skrevet 15. september 2008 Jeg hadde fri bar da jeg giftet meg men vi hadde spart opp mye drikkevarer etter utenlandsturer og det var selv betjening. Men jeg var nettopp i et bryllup som ble holdt på et hotell og der fikk vi bestille så mye drikke vi ville til maten men måtte kjøpe alt etterpå.
Mockanin Skrevet 15. september 2008 #17 Skrevet 15. september 2008 Når vi giftet oss valgte vi 3 bonger til hver gjest + vin til maten og om jeg ikke husker feil, cognac til kaffen. Dette var det beste alternativet for oss. Vi ønsket ikke å blakke oss totalt på brylluppet samtidig som vi heller ikke ønsket å ende opp med noe fyllekalas. Ingen sa noe om at dem fikk bonger, alle var vandt til det fra før. Også hotellet vi var på sa at det var vanlig. Når alkoholen er gratis så drikker folk mere og som du selv sier så "sløses" det en del også.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 15. september 2008 #18 Skrevet 15. september 2008 Svigers spanderte fri bar i hotell-bryllupet vårt, og regninga for drikke (altså, velkomstdrink vin til maten og avec til kaffen, og så åpen bar etterpå) kom nesten på samme beløp som middagen (3-retters). Jeg hadde nesten trodd det skulle bli "verre", men så har vi veldig lite drikkfeldig slekt-og-venner. Personlig så syns jeg det holder leeeeenge, med det man får til mat og kaffe, og jeg drikker ikke noe utover MAX 3 ting etter det.
Dailis Skrevet 15. september 2008 #19 Skrevet 15. september 2008 Jeg har jobbet mange år som servitør og i utallige brylluper. Fri bar er ikke det vanlige, vanligere at de betaler alt selv etter avec. Men 2-3 bonger er nok det vanligste. Uansett om den er til drink eller brus. Pristak på bongen er og vanlig så de ikke bestiller bare dyre drinker, ellers blir det for 3 long island o.l. Da er det så og si ingen som sløser med drinken;) Ved fri bar skjer det ofte ja. Jeg har jo og jobbet i fri bar brylluper og, hvor det har vært veldig varierende forbruk, noen riktige fylleslag. Festlig når når folk snøvler seg i vei i et bryllup og har liten forutsetning for å huske noen ting. Har og sett gjester som sitter igjen etter de andre og drikker opp 10-20 000. Ufattelig iiriterende å ikke ha lov til å nekte dem serveing da:( Jeg har jobbet et fint og annerkjent sted, det koster ganske mye å ha bryllup der, så det er ikke mange som er gjerrige på bryllup som holder dem der. Etter dette valgte jeg kun vin til maten i vårt byllup, ikke bar i det hele tatt. Liker ikke fyll. Da var det noen gjester som forsvant ett par timer for å komme dritings tilbake og fortsette festen, jippi.
It's all about me Skrevet 15. september 2008 #20 Skrevet 15. september 2008 Vi hadde samme opplegget. Var ikke snakk om fri bar og 2 drikkebonger fungerte fint. Vi betlte gjerne for en selskapet og det som følger med, men de som ville ha en skikkelig helgefest fikk påkoste det selv.
It's all about me Skrevet 15. september 2008 #21 Skrevet 15. september 2008 Og for å komentere det som flere sier om at en heller bør flytte bryllupet til et sted en har råd til å ha fri bar: Jeg gadd da ikka ha bryllupet mitt på et samfunnshus for at gjestene skulle kunne drikke så mye de ville gratis. Det finnes da viktigere ting enn ubegrenset alkohol. Da hadde jeg heller giftet meg på tinghuset og gitt blaffen i selskapet.
Mamma`n til Markus =) Skrevet 15. september 2008 Forfatter #22 Skrevet 15. september 2008 Tusen takk for alle gode innspill. Tror nok at det ikke blir fri bar... Takk!
Vintersol Skrevet 15. september 2008 #23 Skrevet 15. september 2008 Jeg har vært i bryllup med både bonger (2-3) og fri bar. Synes begge deler er helt greit. Ingenting imot å betale for noe. Har også hørt fra flere selskapslokaler/-arrangører, at 3+ bonger og fri bar ender opp med å bli ca like dyrt. Har man bonger er det en del som føler at de "må" bruke dem. Mens mange, dersom det er fri bar, nøyer seg med en drink el to etter middag. Det vil dermed jevne seg ut. Men det kommer vel sikkert litt an på forsamlingen også.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #24 Skrevet 15. september 2008 Her er tre bonger helt normal og ingen reagerer p det.Ei jeg kjenner fikk 100 000 i bar regning etter brylluet, det var tøft.De bestilte det dyreste siden det var fri bar :0( Gå for bonger, ikke dere som skal betale om folk vil drikke seg drita.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå