Gå til innhold

Fri bar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal holde bryllupet vårt i et selskapslokale. Det vil si at vi må betale pr. drink som blir gitt ut. Vi er redde for at vi kommer til å sitte igjen med en gedigen barregning.

Noen med erfaring på dette?

Er det greit at gjestene får drikke til maten og kaffen pluss 2-3 bonger til festen ettterpå og at det de ønsker å drikke utover det må de betale selv?

Vi har vært i den del bryllup de siste årene. Har sett at folk ikke bryr seg med å drikke opp en drink før de henter en ny o.l . De sløser rett og slett.

Vi er litt i tvil på hva vi skal gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i både bryllup med og uten fri bar. De som har hatt selskap der man må betale for hver drink har de hatt bonger for alkohol og gratis mineralvann.

Syntes faktisk at det er et av de koseligste bryllup jeg har vært i for folk holdt igjen, synes mang drikker så veldig masse når ordet fribar kommer opp..

Skrevet

Hadde valgt ett lokalet hvor folk kunne tatt med drikke selv eller dere kunne laget baren selv. det er mye billigere.

det er ikke alle som har råd til å kjøpe drinker i bar,og som regel i sånne selskapslokaler så er det ikke lov å ha med drikke hjemmenfra heller. det er jo synd for de som ikke har så god råd,men som vil være med på festen. jeg har vært i ett bryllup hvor vi fikk 2bonger hver,og resten vi skulle drikke måtte vi kjøpe selv,og det var ikke billig for å si det sånn. halv tolv på kvelden dro over halvparten avgårde fordi det var billigere å drikke på byn eller på fest hos noen andre..

Skrevet

Jeg tror at de aller fleste har forståelse for at man ikke kan ha fri bar i et slik lokale. Jeg tror også at når man får beskjed om dette på forhånd, så tar man med seg litt ekstra penger. Synes ikke at HI skal stresse med denne problemstillingen, jeg. Nok av andre ting som har vanskelig med å falle på plass! :) Det med at gjestene drar på byen fordi det er billigere å drikke der... Vel, det sier nå mer om gjestene, spør du meg. Er man invitert i bryllup dropper man bare ikke festen fordi prisen på drikkevarene er litt drøye! Så lenge man vet hva man går til er det ingen unnskyldning.

Skrevet

Enig med siste anonyme her! Gjestene forlater bryllupet for å dra på byen og drikke videre??? Er alkoholen virkelig SÅÅÅ viktig?? Klarer de ikke EN kveld å være tilstede for vennene sine uten å måtte drikke seg snydens??

Glad jeg ikke har sånne venner..

Vi skal ikke ha fri bar, antagelig ikke bonger heller. Gjestene får heller ikke beskjed på forhånd, de får beskjed ved begynnelsen av middagen. De som ikke klarer seg på champagne, 5-6 glass vin og baileys/konjakk til kaffen - og som heller ikke har klart å ta med seg penger - får da heller dra igjen. Kan ikke tenke meg at noen skulle komme uten penger, høres helt merkelig ut. Ut fra stedet hvor vi skal være tror jeg forøvrig de fleste skjønner at det ikke blir fri bar.

Skrevet

Mhm... Jeg hadde syntes det var helt greit å måtte betale i baren selv, men ville GJERNE likt å vite om det på forhånd!! Man bør ikke bare gå ut fra at gjestene skjønner dette selv, og til pass for dem selv.. Høres helt merkelig ut.. Og at de får heller dra igjen? Hmm....

De aller fleste som blir værende en stund kjøper seg noe å drikke etter kaffe og avec (som er over på kveldingen) før de drar hjem på natta. Veldig greit å vite at man bør ha med nok penger.

Skrevet

Har forresten aldri hatt med penger i et bryllup.

Skrevet

Snakk med dem dere leier hos. De har god erfaring med slikt, og kan gi dere en oversikt over gjennomsnittspriser. Det går sikkert an å be dem "innskrenke" baren litt, dvs ta de dyreste drinkene og konjakkene bort fra barkartet. I tillegg bør toastmaster på et eller annet finurlig vis oppfordre folk til å passe glasset sitt ;) De som blir overstadige blir nektet servering uansett...

På et slikt sted stenger serveringen et visst tidspunkt, mens på et lokale dere styrer selv kan festen gjerne vare til en gang på morgenkvisten. Da går det ganske mye mer drikke...

Hvis dere sørger for servering til middag, kaffe og avec (slik at gjestene ikke henter drikke selv, men får en sjenking til hver rett), og at dansen og festen starter litt "sent" blir det ikke mange timene baren er åpen. Trenger ikke bli så dyrt..

Skrevet

Skjønner ikke at folk ikke har med seg lommebok/penger i et bryllup?? Hvordan kommer du deg hjem?? Drikker du så må du jo ta drosje = koster penger... dette får ikke jeg til å stemme. Alle som kommer i vårt bryllup skal enten bo på hotellet (og kan jo da gå opp på rommet for å hente lommeboka) eller må ta drosje eller nattbuss hjem - og må dermed ha med lommebok. Jeg klarer ikke skjønne hvem som skal komme uten penger... En annen ting er at etter så mye mat, kaker og drikke som det blir, så tror jeg de fleste nøyer seg med en drink - hvertfall når de må betale den selv. Og det er helt greit, vi vil ikke ha noe fyllekalas med overstadig berusede mennesker.

Skrevet

Der jeg har vært har brudeparet ordnet med sjåfører på forhånd... Men det er vel vanligst at gjestene ordner skyssen selv. Enten taxi (koster penger), eller sjåfør (gratis).

Ikke alle liker å drikke alkohol til maten, og jeg selv drikker aldri mer enn to glass vin til maten... Som regel ett. Til kakene drikker jeg en likør/konjakk. I tillegg til velkomstdrink har jeg da drukket 3-4 enheter alkohol. Etter dette er jeg langt fra overstadig (i tillegg må en tenke på at fra velkomstdring til avec går det ganske lang tid). Jeg ville nok drukket mer enn en drink/øl til ja........ Vet det er maaaange som meg.

Helt ok å betale resten selv, men ville virkelig stusset hvis jeg ikke fikk vite om det.

Skrevet

Hvis dere skal ha bonger, eller betalt bar hele kvelden er det veldig greit å gi beskjed til gjestene på forhånd. Det er ikke vanlig å ha med seg masse penger i ett bryllup, iallefall ikke kontanter! Drosje tar jo kredittkort det er det ikke alle barer som gjør.

Vi skal forresten ha fri bar, men har på et grendehus. Dermed kan vi få kjøpt drikka utenlands i året før bryllupet og vi skal ha egen bartender:D

Skrevet

Anonym 08:51 og alle dere andre her inne!

Jeg synes at om det faktisk stemmer som du skriver her at over halvparten dro videre fordi det var billigere å drikke andre steder. At det sier mer om gjestene enn om paret som har laget i stand en kjempe fin dag for seg selv og de närmeste. Hadde mine gjester dratt på den måten fordi det ikke var FRI BAR all night. Kunne de bare gått! Herregud så utakknemlig! Om de bare kom fordi det kunne väre fri bar håper jeg at jeg aldri noen gang hadde trengt å se noen av de igjen. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er så viktig å få mest mulig gratis drikke?!?! Er det ikke koselig å feire med venner og familie er det ikke det som er det viktge?

Å til dere som lurer så får gjestene våre drikke til maten og til kaffe og kaker + 3 drikke boger. Synes ärligtalt at om noen kommer bare å å drikke seg ful så kan de heller synes at v er skikkelig "kjiipe"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...